• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

سازمان ملل: اسراييل توافق سال ۱۹۷۴ را نقض كرده است

آماده باش در پناهگاه‌هاي سرزمين‌هاي اشغالي

حمله هوايي رژيم صهيونيستي به منطقه قنيطره در جولان سوريه كه منجر به شهادت 6 عضو حزب‌الله لبنان شد و سناريوهاي گوناگوني را درباره پاسخ احتمالي حزب‌الله نسبت به آن ايجاد كرد، با واكنش‌هاي صريح، محتاطانه و مبهم بازيگران مختلف منطقه و نظام بين‌الملل روبه‌رو شده است. در حالي كه كشورهاي حامي محور مقاومت ايران و سوريه به‌شدت اين حمله را محكوم كرده‌اند، عراق در سطح معاون رييس‌جمهوري واكنش داده و سازمان ملل نيز واكنشي محتاطانه درباره آن داشته است.

واكنش سازمان ملل به نقض آتش بس

به گزارش فرحان حق، سخنگوي دبيركل سازمان ملل، ناظران بين‌المللي حاضر در منطقه پيش از حمله‌ متوجه تحركات نظامي و غيرقانوني اسراييل شده‌اند. به گفته فرحان حق، ناظران اين سازمان روز يكشنبه دو هواپيماي بدون سرنشين را ديدند كه از اسراييل وارد حريم هوايي سوريه شده بودند. حدود يك ساعت بعد دودي مشاهده شده كه احتمالا ناشي از انفجار بوده است، سپس هواپيماها در حال بازگشت ديده شدند. منابع صهيونيستي پيشتر گفته بودند كه حمله به اعضاي حزب‌الله توسط هليكوپترهاي اسراييلي انجام شده، اما مشاهده هواپيماهاي بدون سرنشين اين احتمال را مطرح كرده است كه هواپيماهاي بدون سرنشين عامل حمله بوده‌اند. سخنگوي سازمان ملل گفته است كه عبور هواپيماهاي بدون سرنشين از خط آتش‌بس، نقض توافق سال ۱۹۷۴ ميان اسراييل و سوريه تلقي مي‌شود. فرحان حق تاكيد كرده است: سازمان ملل نياز به اطلاعات بيشتري درخصوص نوع جنگنده‌هايي كه اين حمله را انجام داده‌اند، دارد و ما خواهان پايبندي به برقراري آرامش در اين منطقه هستيم.

گمانه‌زني‌ها

از اظهارنظر سخنگوي دبيركل سازمان ملل، يك گمانه‌زني را مي‌توان داشت كه احتمالا مذاكراتي در پشت پرده در حال شكل‌گيري است كه مانع از شكل‌گيري جنگي در منطقه شود. با اين حال در كشورهاي غربي كه دولت‌هاي متبوع‌شان از هرگونه واكنش در اين باره خودداري كرده‌اند، محافل خبري و تحليلي بحث داغ خود را به ارزيابي پاسخ احتمالي حزب‌الله به اسراييل اختصاص داده‌اند. به گفته منابع دفاعي رژيم صهيونيستي، اين كشور براي مقابله با احتمال چنين حملاتي در حالت آماده‌باش به سر مي‌برد. ارتش اسراييل سيستم دفاع ضد موشكي خود را در شمال، در نزديكي مرز با سوريه و لبنان، به حالت آماده‌باش درآورده و فعاليت‌هاي ديده‌باني خود را گسترش داده است. منابع اسراييلي كه خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته‌اند كه كابينه امنيتي رژيم اسراييل براي بررسي احتمال بالا گرفتن تنش تشكيل جلسه مي‌دهد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز طي نشستي با شينزو آبه، همتاي ژاپني خود اعلام كرد كه اسراييل با تمامي امكانات و در هر مكاني كه لازم باشد از خود دفاع مي‌كند. ارتش رژيم صهيونيستي همچنين روساي شهرداري‌هاي واقع در مرزها با لبنان را فرا خوانده تا نشست فوق‌العاده‌اي را برگزار كند. بر اساس گزارش‌ها در اين نشست در واكنش به تهديد دو كلمه سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله مبني بر اينكه پناهگاهايتان را آماده كنيد، مقامات رژيم صهيونيستي آمادگي پناهگاه‌هاي خود را ارزيابي مي‌كنند.

واكنش‌هاي منطقه‌اي

در همين حال واكنش‌هاي منطقه‌اي به شهادت 6 عضو حزب‌الله ادامه دارد. نوري مالكي، معاون رييس‌جمهوري عراق شهادت چند تن از اعضاي حزب‌الله لبنان در حمله هوايي رژيم صهيونيستي را دليلي بر شكست اين رژيم و آغاز فروپاشي آن دانست و گفت: با شهادت اين افراد صدها تن ديگر مانند آنان متولد خواهند شد. بشار اسد رييس‌جمهوري سوريه نيز كه تغيير شرايط بحران سوريه به نفع خود را مديون حمايت حزب‌الله لبنان است، در پيامي به سيد حسن نصرالله به خاطر شهادت چند تن از اعضاي حزب‌الله لبنان در حمله رژيم صهيونيستي به منطقه قنيطره در جولان سوريه تسليت گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون