• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

ارايه لايحه بودجه 94 شهرداري به شورا از سوي قاليباف

بدون عوارض ساخت و ساز هم تهران را اداره مي‌كنيم

  حميدرضا خالدي / بودجه شهرداري در لايحه بودجه 94 افزايش 10 درصدي را نشان مي‌دهد. محمدباقر قاليباف روز گذشته لايحه بودجه شهرداري را با اعتباري بالغ بر 17 هزار و 460 ميليارد تومان تقديم شوراي شهر تهران كرد؛ بودجه‌يي كه تاخير در ارايه آن مي‌رفت تا به چالشي جدي براي شهرداري تبديل شود. كليات لايحه بودجه 94 شهرداري حاكي از افزايش ۱۵ درصدي حقوق و مزاياي كاركنان، افزايش شش برابري اعتبارات براي پرداخت ديون پيمانكاران، رشد ۳۹ درصدي اعتبارات براي پرداخت اقساط سررسيد تسهيلات مترو و وام‌هاي ارزي و بازپرداخت اوراق مشاركت و همچنين رشد ۶۴ درصدي در خصوص تملك املاك معارض بود. كليات اين بودجه همچنين نشان مي‌دهد بودجه نقدي ۶۳ درصد و بودجه غيرنقدي ۳۷ درصد افزايش داشته است. همچنين براساس گفته‌هاي شهردار تهران در مورد كليات بودجه 94 شهرداري، بيش از ۷۰ درصد از بودجه ۹۴ مبتني بر توسعه زير ساخت‌ها و ۳۰ درصد در حوزه هزينه و نگاهداشت تنظيم شده است.  اما شايد مهم‌ترين نكته گزارش بودجه روز گذشته قاليباف در جلسه شوراي شهر، به بحث تقسيم‌بندي بودجه جاري و زيرساختي مربوط مي‌شد. براساس عرف رايج، در دولت بيش از 70 درصد بودجه مربوط به بودجه‌هاي جاري و هزينه‌ها و كمتر از 30درصد بودجه براي مسائل برنامه‌يي و زيرساختي است. اين در حالي است كه به گفته شهردار، شهرداري پايتخت موفق شده تا با معكوس كردن اين رقم، اين تقسيم‌بندي را به بيش از70 درصد بودجه مبتني بر توسعه زيرساخت‌ها و 30 درصد بودجه در حوزه هزينه‌هاي جاري و نگهداشت برساند. درآمد‌هاي «پايدار» كه طي چند هفته گذشته از بحث‌برانگيزترين چالش‌هاي شهرداري با شورا و رسانه‌ها بود، موضوع بعدي سخنان شهردارتهران بود. چراكه قاليباف در ادامه گزارش مالي خود مدعي شد در سال جاري 37 درصد بودجه شهرداري تهران در حوزه درآمد‌هاي پايدار بوده كه قرار است در سال آتي اين رقم به 48 درصد بودجه شهرداري تهران افزايش يابد.

اظهارات قاليباف در صحن شورا

  اگر همه ساخت و سازها در تهران را تعطيل كنيم، درآمدهاي ما بدون عوارض ساخت و ساز 7 هزار و 400 ميليارد تومان است. كل هزينه‌هاي شهرداري 5 هزار و 150 ميليارد تومان اعم از حقوق و نگهداشت شهر است. شهرداري هنوز بيش از
دو هزار ميليارد ظرفيت توسعه دارد. ما به اين مي‌گوييم اقتصاد مقاومتي.اقتصاد ما مبتني بر ساخت و ساز نيست.
   بر اساس قانون دولت بايد ۳۰ درصد از بودجه شهرداري را تامين كند. با اين وجود در سال‌هاي اخير ميزان پرداختي دولت به شهرداري تهران به سه درصد نيز نرسيده و مشخص نيست سهم مردم تهران از كمك‌هاي قانوني و نفت دولت كجاست؟
  طلب‌هاي شهرداري از دولت روي همديگر انباشته شده. ما توقع پول نقد نيز نداريم و حتي پيشنهاد كرده‌ايم در شرايط كنوني ۱۰۰ درصد طلب‌ها را غير نقدي بدهند.
  از 10سال قبل و از زمان دولت‌هاي نهم و دهم اين سير نزولي براي پرداخت‌هاي دولتي شروع شد. درسال 93 دريافتي ما نسبت به بودجه 16 هزار ميلياردي به سه درصد هم نمي‌رسد.
   چرا پول‌هاي دريافتي ناشي از جرايم رانندگي، عوارض سوخت و عوارض شهري به شهرداري تهران به ما داده نمي‌شود ؟ اين موضوع كه ديگر ربطي به تحريم و قيمت نفت ندارد.

60 درصد بودجه شهرداري از ساخت وساز است

  محمد مهدي تندگويان٭/ بررسي‌هاي بودجه سال93 شهرداري حكايت از آن دارد كه در اين سال از كل مجموع حدود 20 هزار درآمد شهرداري (بودجه به‌علاوه متمم آن) چيزي حدود 60 درصد از درآمدهاي حاصله از ساخت و ساز مانند تراكم، تغيير كاربري و... بوده است. به بياني حدود 60 درصد از درآمدهاي شهرداري ناشي از درآمدهاي ناپايدار بوده است. اگر بپذيريم كه مطابق گفته شهردار تهران وابستگي به درآمدهاي ناپايدار درسال آينده 11 درصد كاهش خواهد داشت، اين رقم در سال آينده به حدود 50 درصد خواهد رسيد. گرچه به نظر نمي‌رسد با توجه به رويه كنوني شهرداري اين امر قابل تحقق باشد.
٭ عضو كميسيون شهرسازي و معماري شورا

 

افزايش 11درصدي درآمد پايدار، «واقعي» است

  مهدي پندار٭/  برخلاف تمامي اگر و آما‌هاي پيش‌آمده، آمار و ارقام حكايت از آن دارد كه سهم بودجه پايدار شهرداري تهران در سال آينده 11 درصد افزايش داشته است. به زبان ساده، هم اينك 50درصد درآمد شهرداري نقدي و 50درصد مابقي آن غير نقدي است. در سال جاري سهم درآمد پايدار شهرداري، 37 درصد از قسمت درآمدهاي «نقدي» شهرداري بوده است كه تلاش مي‌كنيم تا رقم بودجه پايدار در سال آينده 48 درصد شود. اما در عين حال اگر برمبناي درآمدهاي افزايش‌يافته 63درصدي «نقدي» فعلي بخواهيم اين رقم را محاسبه كنيم، سهم درآمد «پايدار» كمتر از 4 درصد خواهد شد.  رديف اين درآمدهاي «پايدار» هم درآمدهاي حاصل از افزايش
ارزش افزوده، عوارض نقدي شهرسازي و... است كه كاملا قابل پيش‌بيني و رصد است.
٭ مديركل بودجه شهرداري تهران


فروش املاك به معناي درآمد پايدارنيست

 غلامرضا انصاري٭/شهردار تهران مدعي بود كه درآمد «پايدار»اش در سال 93، 10 درصد بوده است، درحالي كه اگر خوب دقت كنيم، مشاهده مي‌كنيم محل تامين اين بودجه از محل مواردي چون فروش املاك و مستغلات و باغ‌ها بوده است. بنابراين اين رديف‌هاي بودجه‌اي به هيچ عنوان نمي‌تواند در زمره درآمدهاي پايدار تلقي شود. آخردرآمد زميني مانند زمين بازار ميوه و تره‌باري بود كه هفت دست گشته است چطور مي‌تواند درزمره درآمدهاي پايدار شهرداري تلقي شود؟ درتمام دنيا عوارض ساختمان وتراكم بسيار اندك است و درعوض عوارض‌هاي خدمات شهري به‌شدت بالاست، چرا كه تنها دراين صورت است كه درآمدهاي شهري پايدار محقق مي‌شود.  
٭عضو كميسيون برنامه و بودجه

 

درآمد پايدار بودجه 94 تحقق‌پذير است

  احمد دنيامالي٭/  عده‌اي مي‌گويند چطور ممكن است درحالي كه ساخت وساز در تهران با ركود مواجه بوده، بودجه پيش‌بيني‌شده شهرداري محقق شده باشد؟ دوستان ما در شهرداري مدعي هستند كه درست است كه ما با كاهش ساخت و ساز مواجه بوده‌ايم، ولي درعين حال با افزايش عوارض ساختمان، اين ركود جبران شده است.
از سوي ديگر با توجه به وضعيت اقتصادي كشور، به نظر مي‌رسد براي سال آينده بايد درتصويب بودجه به بحث اتخاذ رويه انقباضي در هزينه‌كردها توجه بيشتري شود. ضمن آنكه بايد به سمتي برويم كه بودجه‌هاي شهرداري به‌طور واقعي و نه فقط در شعار به سمت درآمدهاي پايداري مانند: ساماندهي اخذ عوارض از بخش‌هاي مختلف خدماتي مي‌توان به درآمدهاي پايدار پيش‌بيني‌شده براي سال 94 دست پيدا كرد.
٭ عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شورا


ادعايي بزرگ  اما پر ابهام

  محمد حقاني٭/    قاليباف مدعي است كه درآمد پايدار تهران رشدي 10 درصدي را درسال 93 داشته و درسال 94 هم اين رويه ادامه پيدا خواهد كرد. با اين وجود اگر كمي بررسي كنيم، متوجه مي‌شويم بودجه امسال هم مانند سال گذشته بيشتر از هرچيز به درآمدهاي ناشي از تغيير كاربري‌ها، بلندمرتبه‌سازي‌ها و از اين دست متكي بوده است نه درآمدهاي واقعي پايدار. اما به هرتقدير شايد هنوز براي اظهارنظر قطعي در اين زمينه كمي زود باشد، چرا كه ابتدا بايد رديف‌هاي بودجه‌اي سال 94 شهرداري را بررسي كنيم تا ببينيم شهرداري براي تامين بودجه خود چه منابعي را پيش‌بيني كرده است؟ ولي به شخصه معتقدم كه با توجه اينكه از سويي منابع طبيعي و باغ‌هاي تهران رو به اتمام است و از سوي ديگرساخت وساز با ركود روبه‌رو است، تحقق اين ارقام چندان كار ساده‌اي نخواهد بود.
٭ رييس كميسيون محيط زيست

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون