• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

ضدونقيض‌گويي‌هاي يك آتش‌سوزي براي عدم پذيرش مسووليت

سه كارگر در آتش سوختند

اعتماد| بر اثر وقوع آتش سوزي مهيب در «مجتمع عظيم گسترش هرمز بندرعباس» سه كارگر جان خود را از دست دادند.
بامداد روز گذشته بر اثر آنچه تاكنون «عدم وجود سيستم‌هاي ايمني و اطفاي حريق» در محل حادثه عنوان شده است حريقي گسترده «مجتمع عظيم گسترش هرمز» را در احاطه خود گرفت كه منجر به سوختگي شديد و مرگ سه كارگر شد.
تارنماي محلي هرمز از اين آتش‌سوزي باعنوان «حادثه‌اي ناگوار در چند ماه اخير در استان هرمزگان» نام برده و در شرح آن نوشته است: «به گفته شاهدان در صحنه، يك كشتي ماهيگيري به طول 20 متر براي تعميرات در يكي از حوضچه‌هاي خشك مجتمع كشتي‌سازي عظيم هرمز پهلو گرفته بود كه به علت عدم رعايت نكات ايمني در جوشكاري و برش كاري روي داك شناور» دچار حريق گسترده شد.  مدت زمان آتش‌سوزي كه تارنماي هرمز به آن اشاره مي‌كند، حيرت‌انگيز است. به نوشته اين سايت «آتش‌سوزي از ساعت 14:10 روز دوشنبه آغاز» و با «تلاش نيروهاي آتش‌نشاني در ساعت 3:30 بامداد سه‌شنبه» مهار شد؛ خبري كه به بيش از 13 ساعت حريق اشاره دارد. همزمان خبرگزاري ايرنا گزارش داده است كه حريق پس از پنج ساعت عمليات فشرده خاموش شد و تعداد ديگري از كارگران كه دچار سوختگي شده بودند نيز به بيمارستان منتقل شدند كه وضعيت آنها مساعد توصيف شده است.
اين در حالي است كه آتش پاد فرجام دانش، مديرعامل آتش‌نشاني بندرعباس بامداد سه شنبه را زمان وقوع آتش سوزي دانست و  به مهر گفت: «در حالي‌كه آتش‌سوزي ساعت 2:10 بامداد سه‌شنبه در حوضچه خشك تعميرات شناور اين مجتمع به وقوع پيوست اما در ساعت سه بامداد در مورد آن به آتش‌نشاني بندرعباس اطلاع داده شد. با اين وجود بلافاصله تيم‌هاي امداد و نجات شهري، بنادر و دريانوردي هرمزگان و پالايشگاه نفت بندرعباس به محل اعزام شدند.» خبر اطلاع‌رساني ديرهنگام وقوع حريق به آتش‌نشاني بندرعباس در حالي از سوي آتش پاد دانش بيان شده است كه مهدي سيف، مديرعامل «شركت مجتمع گسترش عظيم هرمز» در گفت‌وگو با «اعتماد» بدون اعلام زمان دقيق آتش سوزي، سخنان آتش پاد دانش  را از اساس تكذيب كرد و گفت: «اصلا اين‌گونه نيست. آتش‌سوزي چندين ساعت قبل، رخ داده كه به محض وقوع ، نيروهاي آتش‌نشاني از بندر شهيد رجايي و حتي از شهرهاي همجوار آمدند و به كار اطفاي حريق كمك كردند.» بخش عمده‌اي از اظهارات مهدي سيف را تكذيبيه‌هاي متعدد شكل مي‌دهد؛ اظهاراتي كه از علت وقوع حادثه تا هويت كارگران كشته شده در آن را در بر مي‌گيرد. به گفته سيف، كشته‌شدگان اين حادثه از كارگران شركت‌هاي پيماني مجتمع بودند كه بر اثر آتش‌سوزي گسترده جان خود را از دست داده‌اند. سيف از اعلام اسامي كشته‌شدگان اين آتش‌سوزي خودداري كرد اما متعهد شد كه «به خانواده‌هاي آنها كه در شهرستان‌هاي ديگري زندگي مي‌كنند، رسيدگي شود.»
آتش پاد دانش با انتقاد شديد از نبود تجهيزات ايمني در مجتمع گسترش عظيم هرمز، «عدم توجه مديران اين شركت به تذكرات متعدد كارشناسان آتش‌نشاني» را پيش زمينه وقوع اين حريق دانسته است. به گفته دانش، «مجتمع عظيم گسترش هرمز فاقد سيستم‌هاي ايمني و امداد و نجات و اطفاي حريق در حوضچه خشك بود و كارگران در زمان برشكاري روي كشتي دچار حريق مي‌شوند و به علت نبود سيستم اعلام حريق كارگران حاضر در محوطه زماني متوجه آتش‌سوزي مي‌شوند كه در محاصره آتش قرار گرفته بودند.» اما سيف اين موضوع را هم تكذيب كرد و گفت: «علت حادثه در دست بررسي است و اصلا به اين شكل نيست. كليه موارد به طور كامل و منطبق با استانداردهاي اصولي رعايت شده است.» سيف در حالي جزييات آتش‌سوزي را در دست بررسي عنوان كرده است كه آتش پاد دانش از «برشكاري روي داك شناور و عدم وجود سيستم‌هاي ايمني و اطفاي حريق در محل وقوع حادثه» به عنوان علت اصلي وقوع آن نام مي‌برد.  مديرعامل شركت مجتمع عظيم گسترش هرمز در گفت و گو با «اعتماد»  ازآوردن نام پيمانكاري كه سه كارگر كشته شده در استخدام آن بودند، امتناع كرد و گفت: «من از تمامي جزييات خبر ندارم. بايد بررسي شود. نام پيمانكار را نمي‌دانم. در اين مجتمع 10 يا 15 پيمانكار فعاليت مي‌كنند. من نام همه آنها را نمي‌دانم و تا جايي كه مي‌دانستم به شما كمك كردم. »  از سوري ديگر آتش پاد دانش همچنين از عدم آشنايي تيم‌هاي امداد و نجات بنادر و دريانوردي به شيوه اطفاي حريق دريايي انتقاد كرد و گفت: «روش‌هاي امداد و نجات و اطفاي حريق شهري و دريايي متفاوت است و نيروهاي آتش نشاني كشتي‌سازي و بنادر و دريانوردي آموزش لازم براي اطفاي حريق نداشتند اگر سيستم ايمني و تجهيزات ضد حريق در مجتمع بود شاهد حادثه‌اي با اين وسعت نبوديم.» سيف اين موضوع را نيز تكذيب كرده است.  24 آذرماه امسال نيز برج تندگويان، ساختمان مركزي سازمان منطقه ويژه اقتصادي و انرژي پارس در عسلويه دچار حريق گسترده شد كه بر اثر آن بيش از نيمي از ساختمان به طور كامل در زبانه‌هاي آتش سوخت. عمليات اطفاي حريق اين برج بيش از 10 ساعت به طول انجاميد و پس از مهار آتش، خاكستر و دود فضاي اطراف آن را پر كرده بود.  اين حادثه تلفات جاني نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون