• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

متهم به شاكي‌ها گفته بود، دست شان به او نمي‌رسد

كلاهبرداري «مهندس شايان»با آگهي جعلي

اعتماد| مجرمي كه با درج آگهي جعلي در روزنامه‌ها اقدام به كلاهبرداري ميليوني در چند استان كرده بود، مدتي پس از يك رجزخواني تلفني، از سوي پليس پايتخت دستگير شد. او به شاكيانش گفته بود: «دست هيچ كس، حتي پليس هم به من نمي‌رسد.» او نام مستعار «مهندس شايان» را براي خود انتخاب كرده و با وعده ساخت ده‌ها ويلاي دوبلكس در شهرهاي مختلف از جمله جزيره قشم، مالباخته‌ها را فريب داده بود.
3 آبان امسال، پرونده‌اي با موضوع «كلاهبرداري» به پايگاه يكم پليس آگاهي تهران بزرگ فرستاده شد. شاكي به كارآگاهان گفت: «من پيمانكار ساختمان هستم. 19 مهر، آگهي مناقصه شركتي درباره ساخت 370 واحد ويلاي دوبلكس در جزيره قشم را در يكي از روزنامه‌ها ديدم و با شماره آن تماس گرفتم. مردي كه لهجه خاصي هم داشت، گوشي را برداشت. او خودش را «مهندس شايان» معرفي كرد و مدعي شد كه مسوول قراردادهاي شركت است و من بايد براي حضور در مناقصه، مبلغ 340 هزار تومان به حسابش واريز كنم. پس از پرداخت پول، مدتي صبر كردم اما خبري از روز مناقصه نشد. دوباره با مهندس تماس گرفتم كه باز هم گفت بايد صبر كنم اما وقتي متوجه شدم كه او قصد تلف كردن وقت را دارد، خودم حضورا به شركت رفتم. آنجا به من گفتند كه هيچ آگهي‌اي در روزنامه‌ها نداده‌اند و اصلا فردي به نام «مهندس شايان» براي آنها كار نمي‌كند. تازه فهميدم كه مورد كلاهبرداري قرار گرفته‌ام. دوباره با شماره تماس گرفتم و پولم را طلب كردم. اما متهم با فحش‌هاي ناسزا من را خطاب قرار داد و مدعي شد كه دست هيچ كس، حتي پليس هم به او نمي‌رسد.» شاكي در ادامه، علت شكايتش را فحش‌هاي متهم دانست و افزود: «370 هزار تومان براي من كه در كار معامله ساختمان و پيمانكاري هستم، مبلغ زيادي نيست. من فقط به خاطر فحش‌هايي كه شنيدم، شكايت كردم.» همزمان با ثبت اين شكايت، مالباخته‌هاي ديگري نيز كه از سوي متهم مورد كلاهبرداري قرار گرفته بودند به پايگاه يكم پليس آگاهي تهران بزرگ مراجعه كردند. همه آنها با ديدن آگهي شركت در روزنامه، با شماره تلفن تماس گرفته بودند و پس از پرداخت پول منتظر روز مناقصه بودند. متهم اما همه آنها را فريب داده ومورد فحاشي‌هاي ركيك قرار داده بود.
كارآگاهان براي شناسايي مخفيگاه او، ابتدا شماره كارت مورد نظر را بررسي كردند و متوجه شدند كه حساب، متعلق به زني به نام «بتول» است كه نشاني مشخصي از او در دست نيست و تمام اطلاعات نوشته شده در زمان افتتاح حساب نيز دروغ است. مراجعه به دفتر روزنامه نيز نشان داد كه آگهي به شكل تلفني سفارش داده شده و هزينه آن هم به شكل اينترنتي پرداخت شده است. در اين شرايط، بررسي تراكنش حساب، تنها سرنخ دسترسي به متهم به نظر مي‌رسيد. كارآگاهان با تمركز بر آن، به دو مغازه فروش گوشي همراه در ورامين و حصار امير رسيدند و صاحبان آنها را به پليس احضار كردند. آنها كه دو مرد جوان بودند، گفتند كه به خاطر نبود بانك در حصارامير، اهالي به محل كار آنها مراجعه و به شكل اينترنتي وجوه‌شان را منتقل مي‌كنند. به گفته آنها، مردي 23 ساله به هويت امير نيز پول آگهي روزنامه را از مغازه آنها پرداخت كرده است.
با شناسايي هويت متهم، دستگيري او به شماره افتاد و سرانجام با كشف مخفيگاهش در حصارامير، از سوي پليس دستگير شد. او كه پيش از اين يك‌بار در سال 92 به اتهام كلاهبرداري در اروميه دستگير و زنداني شده است، در بازجويي‌ها منكر جرم خود شد تا پليس، مالباخته‌ها را براي شناسايي‌اش احضار كند. شاكيان و دو موبايل فروش در مواجه حضوري او را شناسايي كردند اما متهم همچنان خود را بي‌گناه مي‌داند. اين در حالي است كه براساس تحقيقات پليس، دايره كلاهبرداري‌هاي او از استان تهران فراتر رفته و متهم با درج آگهي جعلي در روزنامه‌هاي محلي نيز اقدام به كلاهبرداري از شهروندان استان‌هاي مختلف به خصوص مازندران، همدان، خوزستان، كرمان و شهرهاي آبادان و قشم كرده است.
سرهنگ كارآگاه كرم يوسف وند، رييس پايگاه يكم پليس آگاهي تهران بزرگ با اعلام اين خبر، وقوع جرم از سوي متهم را محرز دانست و از مالباخته‌هايي كه به شكل مشابه مورد كلاهبرداري قرار گرفته‌اند خواست تا براي پيگيري شكايت خود به پايگاه يكم پليس آگاهي تهران بزرگ در اتوبان شهيد صدر (مسير شرق به غرب)، بعد از بلوار كاوه، خيابان قلندري شمالي مراجعه كنند. او به شهروندان توصيه كرد كه قبل از هرگونه مشاركت در فعاليت‌هاي اقتصادي يا شركت در مناقصه‌هاي درج شده در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار، از فعاليت قانوني شركت‌هاي مذكور و همچنين موضوعات طرح شده در آگهي‌ها اطمينان پيدا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون