• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

بخت نفت در 2017

از چند روز گذشته، پيش‌بيني كارشناسان مختلف براي تغييرات اقتصادي در سال 2017 داغ شده است. اگرچه اين تحليل‌ها از دو ماه گذشته داغ شده اما در نخستين روز ژانويه بازار نفت به 364 روز ديگر مي‌انديشد.
گزارش يك موسسه پژوهشي نشان مي‎دهد در سال ٢٠١٧ ميلادي بازار نفت به سوي ثبات حركت مي‎كند و ميانگين قيمت نفت به ٦٠ دلار براي هر بشكه مي‎رسد.
 روزنامه گالف تايمز نتيجه يك پژوهش را گزارش كرده كه بر مبناي آن ميانگين قيمت نفت در سال ٢٠١٧ ميلادي به ٦٠ دلار و در سال ٢٠١٨ ميلادي به ٧٠ دلار براي هر بشكه مي‎رسد. با اين حال اين روزنامه نوشته، با توجه به رشد توليد نفت امريكا در پي افزايش قيمت‎ها، بازگشت توازن به بازار نفت در ماه‎هاي پاياني سال آينده ميلادي به تاخير خواهد افتاد.
طبق توافق اوپك و غير اوپك، قرار است از آغاز سال ٢٠١٧ ميلادي توليدكنندگان عمده نفت جهان عرضه اين كالا را يك ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه در روز كاهش دهند.
موسسه پژوهشي كمكو هم اعلام كرده كه افزايش شمار دكل‎هاي حفاري نفت در امريكا در چند هفته گذشته، نشان مي‎دهد كه با عبور قيمت نفت از مرز ٥٠ دلار براي هر بشكه، توليد نفت در امريكا افزايش خواهد يافت و اين مساله، تا حدي تاثير توافق اوپك را كاهش مي‎دهد.
با وجود رشد ١٧ درصدي قيمت نفت پس از ماه نوامبر سال جاري ميلادي به دليل افزايش اميدواري به كاهش عرضه، موسسه كمكو اعلام كرد: قيمت نفت در دو سال آينده در بازه ٥٥ تا ٦٥ دلار براي هر بشكه نوسان خواهد داشت، زيرا نيروهايي متضادي همچون اوپك و توليدكنندگان شيل امريكا، جلوي خروج بازار از اين بازه را مي‎گيرند.
در زمينه مصرف هم آژانس بين‎المللي انرژي برآورد مي‎كند كه تقاضاي روزانه نفت در سال ٢٠١٦ ميلادي از يك ميليون و ٤٠٠ هزار بشكه افزايش برخوردار شده باشد. همچنين پيش‎بيني مي‎شود كه تقاضاي روزانه نفت در سال ٢٠١٧ ميلادي از يك ميليون و ١٥٠ هزار بشكه رشد برخوردار شود و به ٩٥ ميليون و ٥٦٠ هزار بشكه در روز برسد.
از سوي ديگر و به گزارش شانا به نقل از پايگاه خبري اينوستينگ، الن والد، كارشناس نشريه فوربز، در يادداشتي به پيش‎بيني آينده صنعت نفت در سال آينده ميلادي پرداخت كه در ادامه، بخش‎هايي از آن مي‎آيد.
قيمت نفت به احتمال زياد در سال ٢٠١٧ ميلادي سرانجام ثبات را تجربه مي‎كند. سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) پس از نشست موفقيت‎آميز خود در ماه نوامبر امسال، دوباره عملكردي مثبت دارد و اعضاي آن براي محدود كردن توليد و افزايش قيمت‎ها، تلاش مي‎كنند.
حتي اگر توافق اوپك به طور كامل اجرا نشود و دوام نيابد و حتي اگر همراه كردن كشورهاي غير عضو اين سازمان با توافق كاهش توليد با چالش‎هايي رو‎به‎رو شود، حركت اين سازمان اكنون به روشني در جهت محدود كردن هماهنگ توليد است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون