• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

خبر كوتاه

كاهش قاچاق با افزايش نرخ ارز
محمد لاهوتي، رييس كنفدراسيون صادرات ايران گفت: طرف‌هاي تجاري ايران در سال 95 را كشور چين، امارات متحده عربي، جمهوري كره، تركيه و آلمان تشكيل مي‌دهند كه اين تركيب نشان مي‌دهد تنوع بازارهاي پيش روي ايران در حال تزايد است و كشورهاي صاحب نام و تكنولوژي همچون كره جنوبي و آلمان در فهرست كشورهاي طرف تجارت ما قرار گرفته‌اند. او ادامه داد: حجم واردات ايران از امارات متحده عربي حدود 10 درصد و از تركيه 10 درصد كاهش نشان مي‌دهد، ولي ورود كالا از آلمان 22/38 درصد رشد داشته است كه اين نشان مي‌دهد واردات كالا به ايران تقريبا بدون واسطه و به صورت مستقيم در حال انجام است. وي با اشاره به اينكه طرف‌هاي صادراتي ايران را نيز چين، امارات متحده عربي، عراق، تركيه و كره جنوبي تشكيل مي‌دهند، اضافه كرد: بر اساس آمارهاي 9 ماهه، صادرات به امارات و تركيه با كاهش مواجه بوده است؛ به نحوي كه صدور كالاهاي ايراني به امارات 53/6 و به تركيه 10 درصد كاهش را نشان مي‌دهد؛ اين در شرايطي است كه صادرات به كره جنوبي، 732 درصد و به چين 7 درصد افزايش را تجربه مي‌كند. به گفته لاهوتي تراز تجاري ايران در ۹ ماهه تقريبا سر به سر است و پيش‌بيني مي‌كنم كه در ماه‌هاي آتي، تراز به نفع واردات مثبت شود كه البته بايد تاكيد كرد كه تراز تجاري منفي كشور در مقطع كنوني به لحاظ تركيب واردات، جاي نگراني ندارد؛ چرا كه 85 درصد از واردات كشور را كالاهاي واسطه‌اي توليد تشكيل مي‌دهد.

 

فسخ قرار داد مخابرات صحيح نيست

نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه از نظر وي امكان فسخ قرارداد مخابرات وجود ندارد، گفت: دولت تصميم‌هايي در حوزه اوراق بدهي و تعيين نرخ سود مي‌گيرد كه تصميم قبلي خود را دچار خدشه مي‌كند.
محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، گفت: عرضه سهام كنترلي و مديريتي شركت مخابرات ايران در حدود 7 سال قبل و بر اساس ضوابط و مقرراتي انجام شده كه منجر به انتقال مالكيت از دولت به بخش خصوصي شده است كه بعضا سهامداران خُرد نيز در اين بين وجود دارند.
وي افزود: امكان لغو اين قرارداد يا به شكلي جايگزين كردن و حتي برگرداندن آن به دولت از نظر مجلس امكان پذير نيست و اگر مطالباتي نيز در اين بخش وجود داشته باشد، بايد متناسب با آن براي سهامدار عمده تعيين تكليف شود، زيرا در تركيب سهامداري مخابرات هم‌اكنون سهامدار خرد نيز وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون