• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3711 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي

رونمايي از پوئم سمفوني «سرزمين دلاوران» با حضور وزير ارشاد و معاون هنري‌اش

مرادخاني: وزير ارشاد برخلاف سال قبل به جشنواره موسيقي مي‌آيد

صالحي‌اميري: موسيقي يكي از كانون‌هاي اصلي نشاط نسل جوان است

گروه فرهنگ و هنر

در روزهاي شلوغ سيدرضا صالحي‌اميري و ديدارهايش با سينماگران و اهالي تئاتر، شركت در مراسم رونمايي پوئم سمفوني «سرزمين دلاوران» بهترين فرصت بود تا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اين‌بار از موسيقي آن هم در فاصله هشت روز مانده به شروع سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر حرف بزند. اين مراسمي بود كه دوشنبه‌شب به بهانه رونمايي از پوئم سمفوني «سرزمين دلاوران» به آهنگسازي احمد پژمان و رهبري اركستر شهرداد روحاني با اجرايي در حضور سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و البته معاون هنري‌اش علي مرادخاني برگزار شد.
سيدرضا صالحي‌اميري پس از اتمام اين كنسرت در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از اجرايي كه ديده و شنيده بود، بگويد. اشاره وزير ارشاد در اين صحبت‌هايش به موضوع اين پوئم سمفوني يعني آزادگان بود كه قرار است اجرايي از آن هم توسط اركستر سمفونيك در جشنواره امسال موسيقي روي صحنه برود. بخشي از حرف‌هاي وزير ارشاد هم پاسخي بود به صحبت‌هاي شهرداد روحاني، رهبر اركستر سمفونيك تهران كه آنها را پيش از شروع اجرا خطاب به صالحي‌اميري گفته بود. اما صالحي‌اميري در ادامه صحبت‌هايش از حوزه موسيقي و تلاش وزارت ارشاد براي برآوردن نيازهاي آن صحبت كرد و از همان «نشاطي» اسم برد كه پيش‌تر و قبل از انتخابش به عنوان سكاندار اين وزارتخانه در موردش توضيح داده بود. به گفته صالحي‌اميري ضرورت گسترش گروه‌هاي موسيقي به ويژه در اركسترهاي ملي يكي از راه‌هاي ايجاد اين نشاط است: «نسل جوان ما امروز به نشاط نياز دارد و موسيقي يكي از كانون‌هاي اصلي نشاط نسل جوان است.
موسيقي ما در حوزه آييني، مقامي، سنتي و موسيقي اركسترالي كه امشب شاهد اجراي آن بودند موضوعاتي بسيار ارزشمند هستند كه همه يك پيام دارند؛ اينكه جامعه ايران بيش از هر زمان ديگري به نشاط، تعامل و تامين نياز فرهنگي از مجراي موسيقي و ساير حوزه‌هاي هنر مانند سينما، شعر و نقاشي نيازمند است.» نزديكي به ايام برگزاري سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر كه 22 دي‌ماه كار خودش را شروع مي‌كند باعث شده كه اين روزها صحبت‌هاي زيادي در مورد اين جشنواره و شيوه برگزاري آن مطرح شود. چند روزي است كه برنامه اجراهاي جشنواره موسيقي اعلام شده و بخشي از اخبار موسيقي در اين روزها مربوط به جزييات اين اجراهاست. اما آنچه پس از انتشار جدول جشنواره موسيقي بيشتر مورد توجه قرار گرفت و در موردش صحبت شد، افت كمي و كيفي گروه‌هاي حاضر در آن به نسبت دوره قبلي بود. اينها موضوعاتي بود كه انتظار مي‌رفت صحبت‌هاي وزير ارشاد را هم در موردشان شنيد. اما وقتي از صالحي‌اميري در مورد سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر سوال شد او به همين توضيح قناعت كرد: «راجع به موضوع جشنواره فعلا صحبت نمي‌كنم اما براي زمان جشنواره اعلام زمان مصاحبه خواهم كرد.»در اين بين علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد هم ترجيح داد تا در جمع خبرنگاران حاضر شود و درباره سينما، موسيقي، تئاتر و حتي هنرهاي تجسمي صحبت كند. مرادخاني درباره جلسات روزهاي گذشته وزير با مديران معاونت هنري و اعضاي شوراي سياستگذاري جشنواره موسيقي و دست‌اندركاران جشنواره تئاتر فجر توضيح داد. مرادخاني درباره ديدار صالحي‌اميري با اعضاي شوراي سياستگذاري جشنواره موسيقي فجر هم توضيح داد: «قطعا وقتي مسوولان جشنواره با يك مقام عالي وزارتخانه ديدار مي‌كنند انگيزه بيشتري براي كار كردن پيدا مي‌كنند.
از طرفي وزير در جريان ريز كارهايي كه در جشنواره انجام مي‌شود نيز قرار مي‌گيرد.  وزير تاكيد دارند كه لزومي ندارد در برگزاري جشنواره‌ها همه كارها را دولت انجام دهد چرا كه در بسياري موارد مي‌توان كارها را به صنوف واسپاري كرد.» مرادخاني در ادامه صحبت‌هايش به جشنواره موسيقي پرداخت و از ديداري حرف زد كه با وزير درباره اين جشنواره داشته است. مرادخاني در پايان صحبت‌هايش براي دفاع از عملكرد سيدرضا صالحي‌اميري در حوزه موسيقي سنگ تمام گذاشت.
او ابتدا به عدم حضور علي جنتي، وزير پيشين ارشاد در جشنواره سال گذشته موسيقي فجر اشاره كرد و قول داد كه سيدرضا صالحي‌اميري در جشنواره امسال حاضر خواهد بود: «ان‌شاءالله برخلاف سال گذشته كه فرصتي براي حضور آقاي وزير در جشنواره موسيقي فجر پيش نيامد، امسال آقاي صالحي‌اميري حتما در جشنواره حضور خواهند داشت. ما سعي داريم براي جشنواره موسيقي فجر نيز يك فضا و برنامه كاري به آن معنا كه در تمام جشنواره‌هاي دنيا برگزار مي‌شود، داشته باشيم.» معاون هنري وزارت ارشاد توضيحات كوتاهي هم در مورد برگزاري نمايشگاهي از آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر در موزه‌هاي برلين و رم داد. برگزاري اين نمايشگاه موضوعي است كه در طول چند ماه گذشته حاشيه‌هاي زيادي به دنبال داشته و چندباري هم صحبت از لغو آن به ميان آمده است. مرادخاني درباره سرنوشت اين نمايشگاه و توقف قطعي ارسال آثار موزه‌ به اروپا توضيح داد: «توقف ارسال قطعي نيست و در اين مورد ما هنوز در حال مذاكره هستيم، ضمن اينكه منظور طرف آلماني لغو قرارداد در تاريخ‌هايي بوده كه اعلام شده و ما در حال مذاكرات جديدي هستيم كه نتايج آن را به زودي اعلام خواهيم كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون