• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3711 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي

وزير ارشاد: گفتمان فرهنگ ايثار و شهادت با بنر و همايش ايجاد نمي‌شود

گروه فرهنگ و هنر| سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه روز سه‌شنبه به عنوان سخنران در نخستين همايش دبيران استاني شوراي ترويج و توسعه فرهنگ ايثار و شهادت حاضر بود نسبت به وضعيت فرهنگي و اجتماعي كشور انتقادهايي را مطرح كرد. صالحي اميري در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به حضور پديده اينترنت در جامعه ما و تاثيرات آن از عدم اعتقاد دولت به مساله فيلترينگ صحبت كرد. بخش‌هايي از صحبت‌هاي صالحي اميري را در ادامه بخوانيد.
  در وضعيت فرهنگي و اجتماعي مثبتي قرار نداريم، يعني در دهه اول انقلاب كه همزمان با صدارت مقام معظم رهبري و دوران جنگ بود، حوزه اجتماعي و فرهنگي در بهترين حالت قرار داشت. به تدريج كه وارد دهه دوم شديم، كشور دستخوش تغييرات شد و با ظهور اينترنت در ايران، آسيب‌هاي اجتماعي از مجراي شبكه‌هاي اينترنتي آغاز و نسل جديد در دهه دوم با ارزش‌هاي جديدي آشنا شدند كه اين مساله شكاف را در ميان اين نسل ايجاد كرد.
  برخي آمارهاي آسيب‌هاي اجتماعي، نشان‌دهنده تكانه‌هاي تغييرات فرهنگي و اجتماعي خانواده است. بر اين اساس روابط اجتماعي در كشور دستخوش تغييرات شده، به‌گونه‌اي كه پديده زشتي به نام «ازدواج سفيد» رواج يافته و مخاطرات جدي را ايجاد كرده است.
  جامعه ايران بسيار پيچيده و پيش‌بيني‌ناپذير است، همه تحولات نشان مي‌دهد كه نتوانستيم آن طور كه بايد و شاهد واقعيت‌هاي جامعه را پيش‌بيني كنيم. مردم ما از فرهنگ ايثار و شهادت و گفتمان جنگ فاصله گرفته‌اند بنابراين نيازمند عاجل به گفتمان‌سازي در اين عرصه هستيم هر چند با بنر و همايش به آن نخواهيم رسيد، بلكه در عمل بايد اين گفتمان در جامعه تسري يابد. راه نجات كشور بازگشت به فرهنگ ايثار و شهادت است.
  مشكل اصلي ما اين است كه در سطح شعار متوقف شده‌ايم در حالي كه شعار فاقد عمق است و احساسات را تحريك مي‌كند اما گفتمان دروني و بر باورهاي ارزشي استوار است.
  دولت و شوراي عالي فضاي مجازي اعتقادي به انسداد شبكه‌هاي اجتماعي ندارد. همچنان كه در حوزه تغذيه نيازمند استانداردها براي تضمين سلامتي هستيم، براي سلامت مصرف فرهنگي نيز نيازمند اجراي الگوي صيانت از اين فضا هستيم.
  امروز نخبگان، دانشگاه‌ها، نهادها، رسانه‌ها و اهالي قلم رسالتي مشترك در اين عرصه دارند تا با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي آن را تبديل به يك فرصت ملي كرده و با توليد انبوه محصولات فرهنگي، سرانه مصرف فرهنگي را افزايش دهند.
  با بخشنامه، توصيه و نصيحت مسائل جامعه حل نمي‌شود. بايد براي جوانان امروز اسطوره‌سازي كرد، اكنون نياز به اسطوره‌هايي چون خرازي، باكري و چمران داريم. بايد در شرايط كنوني، كتاب‌ها و قلم‌ها در مسيري حركت كنند تا بتوانيم در دهه چهارم انقلاب داراي جامعه‌اي اخلاق‌مدار، آينده‌نگر و مقاوم در برابر تهاجم دشمن باشيم.
  استراتژي روحاني ثبات و آرامش است. در اين شرايط مي‌توان كار انجام داد، بنابراين بايد از تنش و منازعه عبور كرد زيرا با آن نمي‌توان به توسعه دست يافت. عده‌اي اصرار دارند دولت را از نظام جدا بدانند در حالي كه دولت با همه ظرفيت امروز در خدمت مردم است اما مشكلات بيش از توان است.
  دولت در شرايطي كشور را تحويل گرفت كه روزانه 975 هزار بشكه نفت صادر مي‌شد و دشمن در مسيري حركت مي‌كرد كه نفت را در برابر دارو قرار داده بود به‌طوري كه يكي از مقامات بلند پايه اروپايي در آن زمان گفته بود، در حال طراحي براي حمله به ايران بوديم بنابراين ظهور اين دولت مانع از جنگي فراگير شد.
  امروز در دنيا، مذاكره براي تامين منافع ملي خود توليد قدرت است، در برجام ضمن حفظ نيروهاي تخصصي از طريق مذاكره، منافع ملي را تامين كرديم.
  برخي در زمين دشمن بازي مي‌كنند. تحريم‌ها لغو شد در حالي كه زير فصل هفت بوديم، بدان معنا كه آمادگي براي اقدام نظامي عليه ايران وجود داشت و همه دنيا ضد ما بسيج شده بودند. اين اجماع از طريق مذاكره شكست خورد.  
  به دليل موج افكارسازي و شايعه دشمن، نظرسنجي‌هاي قبل از برجام نشان مي‌داد، نام مردم ايران جزو شرورترين افراد بود در حالي كه امروز همين نظرسنجي‌ها نام ايران را جزو سه كشور امن قرار داده است.
  پس از برجام زنجير تحريم‌ها و تحقيرها پاره شد. امروز نه تنها براي سفر به هيچ نقطه دنيا مشكلي وجود ندارد بلكه شاهد صف مقامات براي حضور در ايران هستيم، برجام يك نياز ضروري در اين مقطع براي عبور از يك بحران بزرگ‌تر بود.
  ذات دشمن تخريب است اما دوستان آگاه باشند و ناآگاهانه در زمين دشمن بازي نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون