• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3715 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ دي

بازهم آلودگي هوا مدارس را تعطيل كرد

داستان تكراري آلودگي هوا و بازي با جان مردم

گروه اجتماعي | مدارس ابتدايي، پيش‌دبستاني و مهدهاي كودك تهران بازهم تعطيل شدند. اين دومين روز متوالي در هفته جاري است كه به دليل آلودگي هوا مدارس شهر تعطيل مي‌شود. شاخص آلودگي با نشان دادن عدد 142، ‌هوا را براي گروه‌هاي حساس ناسالم اعلام كرد اما به دليل تداوم هواي آلوده، ‌كميته اضطرار، مدارس ابتدايي روز دوشنبه را تعطيل اعلام كرد.
محمد رستگاري، معاون نظارت و پايش حفاظت محيط زيست استان تهران با اعلام اين تعطيلي به ايسنا گفت: در جلسه كميته اضطرار آلودگي هواي يكشنبه تهران اعلام شد مهدكودك‌ها، پيش‌دبستاني‌ها و دبستان‌ها در تمام شهرهاي استان تهران به جز فيروزكوه، دماوند و پرديس دوشنبه به دليل آلودگي هوا تعطيل شدند. همچنين محدوده ترافيك شهر تهران به محدوده زوج و فرد تا ساعت 19 گسترش مي‌يابد كه اين محدوديت‌هاي ترافيكي در روز دوشنبه نيز اعمال مي‌شوند. به گفته او، تعطيلي مدارس فقط براي روز دوشنبه است و در صورت تداوم آلودگي درباره تعطيلي روز سه‌شنبه تصميم‌گيري مي‌كنيم. به كارخانه‌هايي كه آلودگي ايجاد مي‌كنند تذكر داده مي‌شود و واحدهاي توليدي شن و ماسه نيز تا اطلاع ثانوي تعطيل مي‌شوند.
اين عضو كارگروه اضطرار آلودگي هوا همچنين با اشاره به نياز به مرخصي مادران در روزهاي تعطيلي، ‌گفت: مشكلات زنان شاغل در زمان تعطيلي مدارس براي آلودگي هوا در كميته اضطرار در نظر گرفته مي‌شود، همواره در جلسات اين كميته اعلام مي‌شود كه مديران با مرخصي مادران شاغل موافقت كنند. وي ادامه داد: ما نمي‌توانيم سلامت جمعي را به خاطر اين مشكلات در نظر نگيريم، اولويت براي ما سلامت افراد جامعه است. در اين ميان ممكن است، مشكلاتي نيز براي برخي گروه‌ها پيش بيايد، اما با توجه به اهميت سلامت مردم چاره‌اي وجود ندارد.
آلودگي شهرهاي صنعتي ادامه دارد
براساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي افزايش آلاينده‌ها در شهرهاي صنعتي به ويژه تبريز، تهران، كرج، اصفهان، اراك و مشهد تا سه‌شنبه ادامه دارد. استمرار آلودگي در پايتخت، ‌آمبولانس‌ها را به ميادين اصلي شهر كشاند. به گفته مركز اورژانس تهران، آمبولانس‌هاي اورژانس در 6 ميدان اصلي و پر تردد شهر تهران مستقر شده‌اند. حسن عباسي، مدير روابط عمومي اين مركز گفت: با توجه به مصوبه كميته اضطرار آلودگي شهر تهران تكنسين‌هاي اورژانس تهران به همراه آمبولانس‌ها در ميدان‌هاي آزادي، امام خميني(ره)، امام حسين(ع)، تجريش، انقلاب اسلامي و شهرري مستقر شدند. همچنين 30 دستگاه موتور آمبولانس در خيابان‌ها و محله‌هاي پرتردد و پر ازدحام مستقر هستند تا در صورت نياز، خدمات و فوريت‌هاي پزشكي به شهروندان ارايه كنند.
رييس سازمان محيط زيست هم با اشاره به تعطيلات زمستاني پيشنهاد شده براي مدارس، ‌تصميم نهايي را برعهده آموزش  و پرورش دانست و گفت: درباره طرح تعطيلي مدارس در فصل زمستان و روزهاي آلوده هوا مذاكراتي با آموزش و پرورش صورت گرفته و پيشنهادهايي از سوي ما ارايه شده است كه يكي از اين پيشنهادها، انتقال بخشي از تعطيلات تابستاني به فصل سرد سال و زمان سكون و آلودگي هوا بود.
معصومه ابتكار در خصوص اقدامات دولت براي كاهش آلودگي هواي كلانشهرها به ويژه تهران، اظهار كرد: براي رفع آلودگي هوا اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي زيادي صورت گرفته كه منجر به كاهش شاخص‌هاي آلودگي هوا در پاييز و زمستان شده است اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داريم اما وضعيت ما از بسياري شهرها در آسيا و اروپا مناسب‌تر است.
او با اشاره به اينكه ميانگين شاخص غلظت آلاينده ذرات معلق 5/2 ميكرون از اعداد 160 در روزهاي بسيار آلوده فراتر نرفته است، اظهار كرد: اين موضوع بيانگر نتايج مثبت اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي دولت يازدهم است. برنامه مقابله با آلودگي هوا برنامه‌اي بلندمدت، گام به گام و تدريجي است، بنابراين اگرچه شاهد افزايش تعداد روزهاي سالم و پاك در تهران و ساير كلانشهرها هستيم اما نبايد توقع داشته باشيم اين چالش در مدت كوتاه و به سرعت رفع شود زيرا اين مشكل محصول سال‌هاي زياد بي‌‌توجهي به مسائل محيط‌زيستي است. در كوتاه‌مدت نيز براي حفظ سلامت مردم، اقداماتي همچون اعمال محدوديت‌هاي ترافيكي را در دستور كار داريم.
به گفته ابتكار، تعداد قابل توجهي خودرو و موتوسيكلت فرسوده در حال تردد در كشور از ديگر عوامل موثر بر آلودگي هوا است، از اين رو تلاش براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و شخصي بسيار مهم است. بنا بر آخرين آمار فقط در تهران، حدود 6 ميليون و 800 هزار خودرو و موتوسيكلت تردد مي‌كنند كه حدود يك ميليون آن كاربراتوري و فرسوده است كه يكي از برنامه‌هاي مهم دولت، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده با اولويت تاكسي‌ها است و مطابق آخرين آمار تاكنون 37 هزار تاكسي و بيش از 600 دستگاه ميني‌بوس فرسوده از رده خارج شده است.
سعيد متصدي، معاون ابتكار نيز در كانال تلگرامي خود از مردم خواست به علت افرايش آلاينده‌هاي جوي براي كاهش آلاينده‌ها و حفظ سلامت يكديگر از ترددهاي غير ضرور در شهر خودداري كنند. وي همچنين از شهروندان درخواست كرد با كاهش ميزان حرارت درون منزل، خاموش كردن شومينه‌ها، استفاده بيشتر از حمل ونقل عمومي و در صورت وجود ظرفيت در خودروي شخصي سوار كردن افراد هم مقصد به كاهش آلودگي هوا كمك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون