• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3715 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ دي

بهت و شوك در غروب جماران

مهشيد ستوده

ديگر بين ما نيست، او كه در بزنگاه‌هاي تاريخ در كنار مردم بود، او كه در سوگش غروب جماران هم تمام ناشدني بود و هرچه در آن بود، بغض بود و بهت و  افسوس. در جماران و در چشم‌هاي همه، از مردم عادي گرفته تا مسوولان و شخصيت‌ها چيزي جز بهت و بغض ديده نمي‌شد. يار ديرين امام به امام پيوست.   37 سال پس از آنكه امام، پس از ترور ناموفق آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني خطاب به بدخواهان گفت «هاشمي زنده است چون نهضت زنده است»ديگر اين نهضت، هاشمي ندارد. مرگ آرام و خاموش آيت‌الله آنقدر سريع و غيرمنتظره بود كه هيچكس حتي لباس سياه هم بر تن نداشت. حالا هاشمي پس از سال‌ها مبارزه، شكنجه و تخريب در جماران آرام گرفته است. سال‌هاي سخت ديشب در يك  غروب زمستاني براي آيت‌اللهي كه خيلي‌ها آن را پشتوانه نظام مي‌دانستند تمام شد.
بهت و شوك در غروب جماران
غروب شب گذشته با يك خبر تاييد نشده در فضاي مجازي و  كانال‌هاي تلگرامي آغاز شد. خبري كه هيچ كس در دقايق ابتدايي انتشار آن تمايلي به باوركردنش نداشت اما تنها چند دقيقه بعد خبر بستري شدن آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در يكي از بيمارستان‌هاي تهران با يك خبر تكميلي همراه شد، خبري كه حكايت از وخامت حال آيت‌الله داشت. چند دقيقه بعد هم خبري كه هيچكس تصورش را هم نمي‌كرد بر روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت.در كمتر از نيم ساعت خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي يار ديرين امام تاييد شد، خيابان‌هاي منتهي به بيمارستان شهداي تجريش مملو از جمعيت مردم نگراني بود كه مرگ ناگهاني آيت‌الله را باور نداشتند. با انتقال پيكر مطهر آيت‌الله هاشمي به حسينيه جماران جمعيت مردم، شخصيت‌ها و چهره‌هاي سياسي خيابان‌ها را به سمت حسينيه جماران ترك كردند.پيكر آيت‌الله در حسينيه جماران قرار گرفت و با وجود آنكه هنوز ساعتي از انتشار خبر درگذشت آن مرحوم نگذشته بود اما جمعيت مردم و چهره‌هاي سياسي خيابان‌هاي منتهي به حسينيه جماران را مسدود كرده بود. در حسينيه جماران لحظاتي پس از انتقال پيكر آيت‌الله، سيدمحمد خاتمي رئيس دولت اصلاحات، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، عبدالله نوري وزير كشور دولت اصلاحات، محمدرضا عارف رئيس فراكسيون اميد مجلس، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، بيژن زنگنه وزير نفت، محمود واعظي وزير ارتباطات، رضا صالحي اميري وزير ارشاد و مجيد انصاري معاون حقوقي رئيس‌جمهور براي عرض تسليت در اين حسينيه حضور پيدا كردند. بيش از هر چيز ديگري شوك و بهت خانواده آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود كه به چشم مي‌آمد.فرزندان آيت‌الله خود را به بيمارستان رسانده بودند كه با خبر درگذشت او مواجه شدند. هر چند كه فاطمه هاشمي‌رفسنجاني، فرزند آيت‌الله در ميان گريه‌ها و سوگواري‌هايش اين جمله را تكرار مي‌كرد كه آرزوي پدرش چنين مرگي بوده است، كمي بعدتر رئيس سازمان صدا و سيما با چشماني اشك‌بار وارد حسينيه جماران شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدي‌گلپايگاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري نيز با حضور در حسينيه جماران تأسف و اندوه خود را از اين واقعه جانگداز اعلام كرد.
پايان سال‌هاي سخت آيت‌الله
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در شرايطي چشم از جهان فرو بست كه 82 سال داشت، مرد 82 ساله‌اي كه با وجود شكنجه‌ها و آزارهاي فراوان در طول مبارزه با رژيم پهلوي همچون يك يار ديرين و مبارز واقعي ايستاده بود. با اين همه دهه انتهايي حيات آيت‌الله با روزهاي سختي مواجه بود، روزهاي سختي كه شايد اوج آنها در دوران هشت ساله دولت سابق بوده باشد. دوران هشت ساله‌اي كه زماني كه براي پايان دادن به آن از طريق كانديداتوري‌اش براي انتخابات رياست‌جمهوري اعلام آمادگي كرد با سد شوراي نگهبان مواجه شد.دو ماه پيش بود كه در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تاكيد كرده بود كه از مشئي كه داشته دلسرد نشده و بر مواضع پيشينش ايستاده است. ديشب فرزندان آيت‌الله چشمان اشكبار مسوولان و مردمي را مشاهده مي‌كردند كه در سوگ يار ديرين امام فرياد «خميني صاحب ‌عزاست امشب» سر مي‌دادند.پس از فرزندان آيت‌الله شايد غمگين‌ترين فرد در حسينيه جماران سيدحسن خميني بود. يادگار امام كه دلش بعد از پدر و پدربزرگ فوت شده به يار ديرين آن دو مرحوم خوش بود. سيدحسن خميني در شرايطي خبر درگذشت آيت‌الله را شنيد كه در قم به سر مي‌برد اما با چشماني اشك‌بار وارد حسينيه جماران شد و با پيكر اين يار ديرين انقلاب وداع كرد.روز سه‌شنبه پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در شرايطي تشييع خواهد شد كه بسياري هنوز در شوك خبر درگذشت او به سر مي‌برند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون