• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

وزير امور خارجه فرانسه مهمان ظريف است

سفر به تهران با پيام سياسي – اقتصادي

گروه ديپلماسي|  ژان ماك آيرو، وزير امور خارجه فرانسه امروز در راس هياتي سياسي – اقتصادي و به دعوت محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان به ايران مي‌آيد؛ سفري در ميانه نگراني‌هاي بين‌المللي از آشوب جهاني كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور تازه نفس امريكا به راه انداخته است. بيش از يك سال از عمر برجام گذشته و جهان به تعاملي نو با ايران در تمام سطوح مي‌انديشد. در اين ميان قرعه استثنا به نام امريكايي افتاده است كه رييس‌جمهور آن نه برجام را مي‌پسندد و نه از تعامل با متحدان اروپايي خود اطلاعاتي دارد. در چنين شرايطي وزير امور خارجه فرانسه كه كشورش يكي از اعضاي مذاكرات هسته‌اي بوده است به تهران سفر مي‌كند. اصلي‌ترين پيام اين سفر نمايش حمايت از تعهد اروپا به حفظ توافق هسته‌اي با ايران است. اروپايي‌ها پس از سال‌ها تحريم‌هاي رنگارنگ ايران با برجام به اين كشور بازگشته‌اند و در اين مسير نه فقط به بازارهاي ايران فكر مي‌كنند كه به تهران به عنوان بازيگري فعال در منطقه كه مي‌تواند بخشي از راه‌حل بحران‌ها باشد هم نگاه مي‌كنند. تمام اين روياها اما با حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد با اما و اگرها، خوف و رجاهايي همراه شده است. فرانسه، كشوري كه در جريان مذاكرات هسته‌اي نقش پليس بد را ايفا مي‌كرد و در دوره‌اي منجر به تعويق افتادن حصول نتيجه مذاكرات هم شده بود پس از برجام با سرعت بالايي به احياي رابطه با تهران پرداخت. ايرباس، توتال، پژو و رنو كمپاني‌هاي متفاوت فرانسوي در حوزه‌هاي متنوع بودند كه بلافاصله به سمت بازار ايران سرازير شدند. گفته مي‌شود كه وزير امور خارجه فرانسه را در اين سفر نمايندگان بيش از 50 شركت فرانسوي همراهي مي‌كنند. سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه پيش از حضور وزير متبوعش در تهران درباره اين سفر گفت: آيرو در اين سفر بر اهميت اينكه تمام طرف‌هاي درگير در برجام بايد به تعهدات خود وفادار باشند، تاكيد خواهد كرد.
مقام‌هاي متفاوت كشورهاي اروپايي تمام عزم خود را از زمان پيروزي ترامپ در انتخابات امريكا به كار گرفته‌اند تا حيات برجام در 9 سال باقيمانده از عمرش را تضمين كنند. اين در حالي است كه رييس‌جمهور امريكا، توافق هسته‌اي را بدترين توافق قرن خوانده است. در برخي موارد نيز وي از مذاكره مجدد درباره برجام سخن گفته است. با اين‌همه سه كشور اروپايي حاضر در گعده مذاكرات يعني فرانسه، آلمان و بريتانيا به همراه چين و روسيه عزم خود را براي حفظ و پيشبرد توافق هسته‌اي جزم كرده‌اند.
يك منبع فرانسوي در اين باره به رويترز مي‌گويد: ايراني‌ها از نتيجه انتخابات امريكا نگران شده‌اند و البته به نظر مي‌رسد كه اين نگراني درست هم باشد. اما قراردادهاي تجاري مي‌تواند به تقويت موضع ميانه‌روها در ايران منتهي شود. ما به دنبال تقويت و افزودن بر توافقنامه‌هاي تجاري با ايران هستيم تا به مردم ايران و جهان بفهمانيم كه برجام به نفع همه ما بوده است. هيچ كس نمي‌تواند بگويد كه ما از برجام هيچ چيزي به دست نياورديم چرا كه در اين توافق براي هرعضوي يك فايده و سودي است.
رويترز در بخش‌هايي از گزارش خود درباره سفر آيرو به تهران مي‌نويسد: هرچند كه تحريم‌هاي هسته‌اي ايران برداشته شده است و محدوديت‌هاي بانكي نيز بخشي از همين تحريم‌ها بوده است اما ايراني‌ها همچنان براي دسترسي به سيستم مالي غربي با مشكلاتي روبه‌رو هستند. بخشي از اين مشكلات نيز به دليل ترسي است كه بانك‌ها و كمپاني‌هاي مالي غربي نسبت به جريمه شدن توسط امريكا دارند.
رويترز در ادامه نوشته است: رابطه فرانسه با ايران از بعد سياسي و اقتصادي همواره در مسير پر فراز و نشيبي قرار داشته است. پاريس در حالي بر حجم رابطه‌هاي اقتصادي و تجاري خود با ايران مي‌افزايد كه ساكنان اليزه با خاندان سعودي در خليج فارس نيز رابطه بسيار حسنه‌اي دارند. اين در حالي است كه ايران و عربستان از قريب به يك سال پيش هيچ گونه رابطه ديپلماتيكي با هم ندارند و اخيرا كويت به عنوان عضوي از شوراي همكاري خليج فارس نامه‌اي را از امير اين كشور به عنوان ميانجي براي انجام گفت‌وگوهاي تهران با اين شورا به حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران تحويل داد. آيرو پيش از آنكه به تهران بيايد در تاريخ 24 ژانويه سفري به رياض داشت و با مقام‌هاي متعدد سعودي درباره پرونده‌هاي مهم منطقه‌اي از جمله سوريه و نقش ايران و ديگر كشورهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در اين پرونده رايزني كرده بود. در مساله سوريه ايران و فرانسه درست مانند تهران و رياض در دو سوي ميدان ايستاده‌اند. در حالي كه ايران در شش سال گذشته از دولت مركزي به رياست بشار اسد در دمشق حمايت كرده است فرانسه در كنار عربستان سعودي از مخالفان بشار حمايت كرده است. يك ديپلمات فرانسوي در اين باره به رويترز گفت: ما و ايراني‌ها در مساله سوريه با هم اختلاف‌هاي جدي داريم. وزير امور خارجه فرانسه در اين سفر به ايراني‌ها خواهد گفت كه اتحاديه اروپا به‌شدت نگران بحران سوريه است و كشورهاي اروپايي نيز نخستين كشورهايي بودند كه از اين جنگ آسيب ديدند. بنابراين ما بايد نقشي در حل و فصل اين بحران داشته باشيم. در شرايطي كه سال 2017 با رياست‌جمهوري ترامپ آغاز شد و موجي از ترديد و ابهام‌ها را با خود به ميدان آورد اما به نظر مي‌رسد كه رابطه ايران و اروپا مي‌تواند در اين سال روند رو به رشدي را
طي كند.
گفت‌وگوهاي سياسي ميان وزارت امور خارجه ايران و فرانسه نهادينه شده و به نظر مي‌رسد كه قراردادهاي اقتصادي مهم نيز به اين تحولات مثبت سياسي رنگ و بوي جدي‌تري داده است. نخستين هواپيماي ايرباس 321-A تحويل و دومي هم تا اواخر فوريه وارد ايران مي‌شود. در جريان اين سفر، نخستين كميسيون مشترك اقتصادي ايران و فرانسه نيز برگزار خواهد شد. اين كميسيون در تاريخ روابط دو كشور براي نخستين بار انجام مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون