• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

چهره‌ها- خبرها

سخنان عجيب آقاي دبيركل درباره بيت‌المقدس

در حالي كه سازمان يونسكو سال گذشته با صدور قطعنامه‌اي اعلام كرد كه مسجد الاقصي تنها متعلق به مسلمانان است و هيچ پيوندي ميان آن و يهوديان وجود ندارد، دبيركل سازمان ملل در اظهاراتي مدعي شد كه اين مسجد متعلق به يهوديان است. به گزارش ايسنا، به نقل از راديو صداي اسراييل، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل مدعي شد كه همانند روز روشن است مسجد‌الاقصي كه روميان اقدام به تخريب آن كردند، مكان مقدس يهوديان است. او تصريح كرد كه همچنين كسي نمي‌تواند منكر اين باشد كه مسجدالاقصي نزد سه اديان آسماني اسلام، مسيحيت و يهوديت از تقدس ويژه‌اي برخوردار است. گوترش خاطرنشان كرد كه با وجود اينكه از راه‌حل تشكيل دو كشور حمايت مي‌كند، تصميمي براي ارايه راهكاري سياسي براي حل منازعه فلسطين ندارد اما حاضر است در صورتي كه ضرورت اقتضا كند به طرفين در اين زمينه كمك كند.


اعدام ۷۰ تن در سوريه توسط داعش

ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرد كه ظرف ۳۰ روز گذشته اعدام بيش از ۶۹ تن توسط داعش در مناطق تحت اشغال اين گروه تروريستي در سوريه را ثبت كرده است. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه راي اليوم، مركز ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرد، گروه تروريستي داعش از تاريخ ۲۹ دسامبر گذشته تا ۲۹ ژانويه جاري بيش از ۶۹ تن را در مناطق تحت كنترل اين گروه تروريستي در استان‌هاي الرقه، دير الزور، حمص، حلب و الحسكه اعدام كرده است. به گزارش اين مركز در ميان اشخاص اعدام شده ۴۱ تن غير نظامي بودند كه يكي از آنها زن بود. علاوه بر اين شش تن از اعضاي گروه‌هاي افراطي، پنج عضو داعش و نيز دستكم ۱۷ تن از نيروهاي دولتي سوريه از جمله اعدامي‌ها بودند. اشخاص اعدام شده از سوي داعش متهم به جاسوسي، همدستي با نيروهاي كرد يا ائتلاف ضد داعش، همكاري با دستگاه اطلاعات اردن و ديگر اتهامات بودند.


تلاش‌هاي مسكو براي حل بحران كافي نيست

رييس هيات مخالفان سوريه در مذاكرات آستانه تاكيد كرد كه مذاكرات آستانه نه شكست خورده و نه موفقيت‌آميز بوده است. به گزارش ايسنا، محمد علوش، رييس هيات مخالفان سوريه در مذاكرات آستانه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط گفت: مذاكرات آستانه نه شكست خورد و نه موفقيت‌آميز بود. ما آنچه را درباره آينده سوريه مي‌خواهيم، گفتيم. مخالفان هرگز از خواسته‌هاي خود حتي اگر طرف‌هاي ديگر هم اوضاع را تشديد كنند، كوتاه نخواهند آمد. وي گفت كه هيچ گونه دعوتنامه‌اي براي سفر به مسكو جهت برگزاري مذاكرات دريافت نكرده است و اين مساله رويداد خوبي براي حل بحران به اين روش نيست. علوش صحبت كردن درباره قانون اساسي جديد سوريه را «بيهوده» دانست و گفت كه اين صحبت‌ها در زمان نامناسبي ايراد شده و تلاشي براي كشاندن مخالفان سوريه به يك مسير ديگر قبل از اجراي اقدامات اعتمادسازي است.  وي درباره موعد مذاكرات جديد در ژنو گفت: صحبت‌هايي درباره مذاكراتي كه ماه آينده برگزار مي‌شود، شده است و گروه‌هاي مخالف به اين نشست دعوت خواهند شد. مخالفان هنوز تصميم‌شان را در اين باره نگرفته‌اند اما آن را بررسي خواهند كرد. موافقت آنها به پايبندي به آتش‌بس و ورود كمك‌هاي بشردوستانه به مناطق محاصره شده و اجراي ميداني تمامي بندها بستگي دارد. مخالفان خواسته‌هاي خود را در نشست آستانه مطرح كردند و مذاكراتي ميان آنها و مسوولان روس برگزار شده است. نظام سوريه طرفي در اين مذاكرات نبوده اما مسكو يد طولايي در مذاكره دارد. مخالفان نشانه‌هاي واضح مذاكرات را مشخص و نظرات و پيشنهادات خود را به صورت مكتوب ارايه كردند اما جواب كافي و وافي از سوي طرف‌هاي روسي و امريكايي و فرستاده سازمان ملل دريافت نكرده‌اند.


سفارتخانه‌ها بايد به قدس منتقل شوند

 نخست‌وزير رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه سفارت امريكا و ديگر سفارتخانه‌ها بايد به قدس منتقل شوند. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه خبري الميادين، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سخناني گفت: سفارت امريكا و سفارت‌هاي ديگر كشورها بايد به قدس منتقل شوند. آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز در تماس تلفني با وزير دفاع امريكا از ايالات متحده خواست شهر قدس (شامل قدس غربي و شرقي) را به عنوان پايتخت «اسراييل» به رسميت بشناسد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا پيش‌تر وعده داده بود كه در صورت پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري سفارت امريكا را از تل‌آويو به قدس منتقل خواهد كرد. مقامات فلسطيني و جامعه جهاني نسبت به پيامدهاي منفي انتقال سفارت امريكا به قدس هشدار داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون