• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

اظهارات وزير ارشاد درباره رستاخيز و كاناپه

سكوت وزير ارشاد در برابر كاناپه

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جديدترين اظهارنظر خود اعلام كرد تكليف اكران فيلم «رستاخيز» به زودي مشخص مي‌شود اما درباره وضعيت «كاناپه» گفت كه اين موضوع به نگاه هيات انتخاب جشنواره وابسته است و او در اين زمينه دخالتي نمي‌كند.
شامگاه شنبه 9 بهمن ماه در حاشيه افتتاحيه جشنواره سي و پنجم فيلم فجر، خبرنگاران حاضر در برنامه، فرصت را غنيمت شمردند و چند پرسش را از سيد رضا صالحي اميري مطرح كردند.
وزير فرهنگ و ارشاد كه چند روز پيش از آغاز به كار جشنواره فيلم فجر در سفري كوتاه به قم، خيال مراجع را راحت كرده بود كه 10 فيلم با مضامين فمينيستي در اين دوره از جشنواره كنار گذاشته شده‌اند، در افتتاحيه جشنواره فيلم فجر تاكيد كرد: «ما به عنوان دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استراتژي حمايت همه‌جانبه را براي توسعه سينماي ايران انتخاب كرده‌ايم. »
او در ادامه درباره وضعيت اكران دو فيلم مساله‌دار «رستاخيز» و «كاناپه» سخن گفت.
صالحي اميري توضيح داد كه با هيات حكميتي كه براي بررسي اكران «رستاخيز» تشكيل شده است، به زودي وضعيت اين فيلم مشخص مي‌شود.
به گفته او «رستاخيز» به اين هيات سه نفره سپرده شده است. هياتي كه وزير ارشاد معتقد است سه تن از اصحاب مطرح سينما اعضاي آن هستند.
بر اساس سخنان او، در حال حاضر اين هيات مشغول بررسي ماجراست و در نهايت نتيجه را به وزارتخانه اعلام خواهد كرد.
صالحي اميري از درويش به عنوان يكي از افتخارات سينماي ايران نام برد و گفت سياست وزارت ارشاد حمايت از اين تهيه‌كننده و كارگردان «رستاخيز» است كه انسان‌هاي بزرگي هستند.
صالحي اميري وعده داد كه در روزهاي آينده با سازندگان «رستاخيز» به هماهنگي و تفاهم مي‌رسند و درويش، خود نتيجه اين هماهنگي‌ها و چگونگي اكران فيلم را اعلام مي‌كند.
در حالي كه درباره اكران نشدن فيلم «كاناپه» جديدترين ساخته كيانوش عياري در جشنواره فيلم فجر، حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد، اما صالحي اميري بهتر ديد درباره اين فيلم سخني نگويد و فقط تاكيد كرد: «مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنده به عنوان وزير و همچنين رييس سازمان سينمايي در داوري‌ها و انتخاب فيلم و چهره‌ها مداخله نداشتم و هيات انتخاب همه تلاش خود را كرد كه مستقل، آزادانه و بدون كمترين مداخله اين كار را انجام دهد. آنچه درباره نمايش يا عدم نمايش فيلم‌ها مطرح مي‌شود هم در حوزه انتخاب هيات انتخاب و داوري است و من مداخله‌اي ندارم.»
او كه معتقد است سينماي ايران نيازمند يك جهش است، از برگزاري جلساتي با نهادهاي صنفي مانند خانه سينما، خانه تئاتر و خانه موسيقي خبر داد؛ جلساتي كه نتيجه آن تشكيل سازمان نظام صنفي است تا در پي آن، سينماي ايران بتواند جهش داشته باشد.
صالحي اميري توضيح داد: «درباره سازمان نظام صنفي با مديران عامل خانه سينما، خانه موسيقي و خانه تئاتر و ديگر اصحاب فرهنگ و هنر جلسه كارشناسي داشتيم و جمع‌بندي اين بود كه سينماي ايران بايد يك جهش جديد داشته باشد. اين جهش تشكيل يك سازمان نظام صنفي است كه همه اصحاب هنر در آن حضور فعال داشته باشند و ما مسووليت را به خود آنها بسپاريم.
 به گفته او، در حال حاضر مقدمات كار فراهم شده و قرار است پيش‌نويس سه حوزه صنفي توسط خانه‌هاي تئاتر، سينما و موسيقي براي ارايه به مجلس آماده شود.
صالحي اميري بر موضوع ديگري هم تاكيد كرد؛ اينكه بعد از تشكيل سازمان نظام صنفي، وزارت ارشاد نقش نظارتي خواهد داشت: «با افتخار عرض مي‌كنم كه دولت، نهادهاي صنفي را به رسميت مي‌شناسد و تلاش كرده تا مسووليت كار را به خودشان واگذار كند.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است جشنواره سي و پنجم فيلم فجر يك پيام بسيار مهم دارد؛ اميد و نشاط است: «سينماي ايران از مراحل حركت تحولي خود عبور كرده و در آغاز يك جهش بزرگ است.
ما به عنوان دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استراتژي حمايت همه‌جانبه را براي توسعه سينماي ايران انتخاب كرده‌ايم. سينماي ايران بخشي از توسعه فرهنگي كشور و نيز هويت ملي و بيانگر دردهاي مردم است و با اطلاعاتي كه از مجموعه فيلم‌هاي امسال جشنواره دارم و گزارشي كه از رييس سازمان سينمايي گرفته‌ام، جشنواره امسال نسبت به سال گذشته با شكوه‌تر و با زيبايي بيشتر برگزار مي‌شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون