• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3736 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ بهمن

تحقيق و تفحص شورا از شهرداري ممكن شد

ايلنا|  نمايندگان در نشست علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران با جزييات اين طرح با ۱۷۳ راي موافق، ۷ راي مخالف و ۶ راي ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماينده حاضر در جلسه موافقت كردند. گفتني است در جريان تصويب جزييات طرح مذكور نمايندگان مقرر كردند فعاليت شوراهاي اسلامي شهر و روستا يك ماه بعد از برگزاري انتخابات شروع شود؛ آراي كانديداهايي كه اقدام به خريد و فروش كرده‌اند تنها در شعبه مورد نظر ابطال مي‌گردد، شاغلان در شهرداري در مدت عضويت در شورا مي‌توانند همچنان در استخدام شهرداري باشند و اعضاي شوراي شهر امكان تحقيق و تفحص از شهرداري خواهند داشت. بر اين اساس، برخي از مهم‌ترين موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران كه در اين روز اصلاح شدند عبارتند از:
ماده ۵ – بند ب – تبصره ۱- كساني كه سابقه يك دوره كامل عضو اصلي شورا را دارا باشند به شرطي كه در همان حوزه انتخابيه نامزد شوند از شرط مدرك تحصيلي معاف هستند.
ماده ۷- ماده ۲۷ – معتمدان دعوت شده از سوي فرماندار و بخشدار و اعضاي هيات‌هاي اجرايي و نظارت از داوطلب شدن در حوزه انتخابيه مربوطه محرومند. استعفا از سمت‌هاي مذكور پس از قبول دعوت و شركت در نخستين جلسه تاثيري در اين محروميت ندارد.
ماده ۹ – ماده ۴۷ هيات‌هاي اجرايي پس از دريافت نتيجه استعلامات موظفند ظرف مدت چهارده روز به صلاحيت داوطلبان رسيدگي و نتيجه را به صورت كتبي و رسمي به همراه پرونده كامل داوطلبان به هيات‌هاي نظارت متناظر ارسال نمايند.
ماده ۱۶- سه تبصره به ماده (۶۱) به شرح زير الحاق و شماره تبصره‌ها اصلاح مي‌شود:
تبصره ۱- داوطلبان رد صلاحيت شده در حوزه‌هاي انتخابيه شهرهاي با جمعيت بيش از دويست هزار نفر مي‌توانند ظرف مدت چهار روز از زمان ابلاغ عدم صلاحيت آنها وفق نظر هيات نظارت استان توسط فرمانداري‌ها اعتراض خود را به هيات مركزي نظار تحويل نمايند و هيات مركزي نظارت ظرف مدت ده روز پس از دريافت اعتراض، نظر قطعي و لازم‌الاجراي خود را به ستاد انتخابات استان مربوطه اعلام خواهد كرد.
تبصره ۳- رسيدگي به شكواييه داوطلبان مربوط به انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا توسط مراجع قضايي تاثيري در نتيجه بررسي صلاحيت‌ها و نتيجه انتخابات توسط هيات مركزي نظارت ندارد.
ماده ۶۱ مكرر- هيچ سازمان يا دستگاهي به استثناي وزارت كشور و هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور تحت عنوان اجراي قانون يا نظارت بر انتخابات مجاز نيست در امر انتخابات دخالت كند.
ماده ۷۱ مكرر- چنانچه حداقل يك سوم اعضاي شوراي اسلامي شهر، تحقيق و تفحص در هر يك از امور مربوط به وظايف شهرداري‌ها و سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته را لازم بداند تقاضاي خود را به صورت كتبي به رييس شوراي اسلامي شهر تسليم نموده و رييس شوراي شهر ظرف مدت چهل و هشت ساعت آن را به كميسيون تخصصي ذي ربط شورا جهت رسيدگي ارجاع مي‌نمايد.
رييس كميسيون موظف است ظرف مدت دو هفته از تاريخ وصول با مسوولان ذي ربط شهرداري مكاتبه و اطلاعاتي را كه در اين زمينه كسب نموده در اختيار متقاضيان قرار دهد. در صورتي كه دو سوم متقاضيان اطلاعات كميسيون را كافي تشخيص ندهند، كميسيون موظف است ظرف مدت يك هفته پس از وصول تقاضا از متقاضيان و شهردار دعوت به عمل آورد و دلايل ضروري تحقيق و تفحص و نظرات شهرداري را استماع نمايد و تا مدت ده روز گزارش خود را مبني بر تصويب يا رد تقاضاي تحقيق و تفحص به رييس شوراي اسلامي شهر ارايه دهد. رييس شورا موظف است گزارش كميسيون را در نخستين جلسه بعدي شورا قرار داده و در جلسه رسمي شورا پس از ارايه گزارش توسط سخنگوي كميسيون و صحبت نماينده متقاضيان تحقيق و تفحص هر كدام ده دقيقه گزارش كميسيون بدون بحث به راي گذاشته خواهد شد. در صورت تصويب انجام تحقيق و تفحص موضوع به همان كميسيون تخصصي ذي ربط جهت رسيدگي ارجاع مي‌گردد. كميسيون موظف است در مدت ده روز پس از ارجاع اعضاي هيات را كه حداقل سه نفر و حداكثر هفت نفر خواهند بود از بين اعضاي شوراي اسلامي شهر تعيين و به رييس شوراي اسلامي شهر جهت صدور حكم ابلاغ معرفي نمايد. اعضاي هيات از ميان خود يك رييس و يك دبير انتخاب مي‌كنند. هيات حداكثر ظرف مدت سه‌ماه گزارش خود را به كميسيون ذي ربط تسليم مي‌نمايد. كميسيون موظف است ظرف مدت دو هفته گزارش هيات را در جلسه مشترك اعضاي كميسيون و هيات مطرح و گزارش نهايي را پس از تصويب به رييس شوراي اسلامي شهر ارسال نمايد. قبل از رأي‌گيري در رابطه با گزارش نهايي شهردار يا مسوولان ذي ربط شهرداري از عملكرد خود به مدت سي دقيقه دفاع مي‌نمايند.
رييس شوراي اسلامي شهر موظف است گزارش كميسيون را در دستور هفته بعد كاري شورا قرار دهد تا توسط سخنگوي كميسيون قرائت گردد.
پس از قرائت گزارش، شهردار يا مسوولان ذي ربط شهرداري مي‌توانند به مدت سي دقيقه در جلسه رسمي شورا از عملكرد خود دفاع نمايند.
گزارش در همان جلسه به راي گذاشته خواهد شد. در صورتي كه گزارش به تصويب شورا برسد و در گزارش تخلف احراز و درخواست تعقيب شده باشد متخلف توسط رييس شوراي اسلامي شهر حسب مورد به قوه قضاييه يا مرجع رسيدگي به تخلفات اداري معرفي مي‌شود تا خارج از نوبت مورد رسيدگي قرار داده و نتيجه آن را به شوراي اسلامي شهر اعلام نمايد.
تبصره ۱- موضوع تحقيق و تفحص با تشخيص رييس شورا بايد صريح و قابل رسيدگي باشد.
تبصره ۲- هيات تحقيق و تفحص مي‌تواند از كارشناسان خبره و مورد وثوق با تاييد هيات رييسه شورا استفاده نمايد. رييس شورا موظف است تنخواه مورد درخواست هيات را در اختيار رييس هيات قرار دهد تا براساس هزينه كرد هيات و با ارايه اسناد مثبته ضمن تاييد رييس شورا به هزينه قطعي منظور شود.
تبصره ۳- چنانچه شهردار يا مسوولان شهرداري مورد تحقيق و تفحص تغيير كرده باشد و تحقيق و تفحص مربوط به عملكرد دوران مسووليت آن باشد بايد امكان دسترسي به اسناد و مدارك جهت پاسخگويي فراهم گردد. مسوولان مربوطه مكلفند همكاري‌هاي لازم را معمول دارند.
تبصره ۴- كليه مكاتبات هيات با امضاي رييس هيات معتبر خواهد بود و رييس هيات بايد رونوشتي از مكاتبات را بلافاصله به رييس شوراي اسلامي شهر ارسال نمايد.
تبصره ۵- اطلاعات مربوطه به تحقيق و تفحص تا زمان قرائت در جلسه علني محرمانه بوده و ارايه و انتشار هرگونه اطلاعات مربوط به تحقيق و تفحص به هر شكل و عنوان از طرف اشخاص حقيقي و حقوقي و اعضاي هيات تا زمان قرائت در جلسه علني ممنوع است. با متخلفان برابر قانون مجازات انتشار و افشاي اسناد محرمانه مصوب 29/11/1353 برخورد خواهد شد.
تبصره ۶- در صورت ارجاع گزارش به قوه قضاييه رييس شوراي اسلامي شهر موظف است خلاصه‌اي از گزارش كه شامل موضوع تخلف، دلايل و مستندات قانوني اتهام انتسابي در آن مشخص شده باشد، تهيه و تحويل نمايد.
تبصره ۷- مسوولان و كاركنان شهرداري و شركت‌ها و سازمان‌هاي وابسته موظف به فراهم نمودن امكانات و تسهيلات مورد نياز هيات و در اختيار گذاردن اطلاعات و مدارك درخواستي هيات هستند و در صورت عدم همكاري مسوولان و كاركنان، مستنكفان، متخلف محسوب مي‌گردند و با شكايت هيات تحقيق و تفحص به هيات‌هاي تخلفات اداري معرفي يا حسب مورد تحت تعقيب قضايي قرار خواهند گرفت.
تبصره ۸- در صورت تخلف هر يك از اعضاي هيات تحقيق و تفحص با تاييد جلسه مشترك اعضاي هيات و هيات رييسه شورا فرد متخلف به دو هيات حل اختلاف استان موضوع ماده (۸۲) اين قانون معرفي مي‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون