• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3743 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ بهمن

اخبار

جنبش عدم تعهد، تحريم عليه ايران را محكوم كرد
دفتر هماهنگ‌كننده جنبش عدم تعهد در نيويورك روز جمعه با صدور بيانيه‌اي حمايت و همبستگي خود با جمهوري اسلامي ايران را در قبال اقدامات تحميلي و يكجانبه امريكا به ويژه وضع تحريم‌هاي اخير عليه چندين نهاد و شهروندان كشورمان
 اعلام كرد. در بيانيه رييس دفتر اين جنبش آمده است:
1-‌ جنبش عدم تعهد در راستاي موضع اصولي خود مبني بر محكوميت هرگونه اعلام يا وضع اقدامات تحميلي يكجانبه عليه كشورهاي عضو جنبش كه بر خلاف منشور ملل متحد و حقوق بين‌الملل صورت مي‌گيرد، تصميم اتخاذ شده از سوي دولت ايالات متحده در روز سوم فوريه در تحريم كردن نهادها و اتباع جمهوري اسلامي ايران را مردود مي‌داند.
2-‌ جنبش عدم تعهد ضمن محكوميت اقدام اخير امريكا، حمايت قاطع خود از حاكميت، تماميت ارضي و استقلال سياسي جمهوري اسلامي ايران در راستاي مصوبات اجلاس باندونگ اعلام مي‌دارد. در اين ارتباط دفتر هماهنگي جنبش بر لزوم احترام به حقوق بين‌الملل به ويژه اصول و اهداف مصرحه در منشور ملل متحد و اعلاميه اصول حقوق بين‌الملل راجع به روابط و همكاري دوستانه بين كشورها براساس منشور تاكيد مي‌كند.
3-‌ جنبش عدم تعهد با اعلام حمايت و همبستگي با مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران در مردود دانستن اين تحريم‌ها و در راستاي مواضع اصولي خود از دولت ايالات متحده امريكا مي‌خواهد از اينچنين اقدامات تحميلي كه بر خلاف حقوق بين‌الملل بوده، دست كشيده و تحريم‌هايي را كه برخلاف منشور ملل متحد و رويه‌ها و اصول حاكم بر روابط بين كشورهاست و همچنين در تضاد آشكار با ديالوگ و فهم سياسي بين ملت‌هاست، لغو كند.
4-‌ جنبش عدم تعهد به پايبندي جمهوري اسلامي ايران به اجراي كامل برجام، كه به تاييد قطعنامه 2231 شوراي امنيت رسيده است، اذعان كرده و در اين رابطه از كليه كشورها درخواست مي‌كند كه از اجراي برجام حمايت كرده و از انجام اقداماتي كه اجراي تعهدات پذيرفته شده تحت برجام را تضعيف كند، خودداري كنند.

همه بايد مراقب برجام باشند
وندي شرمن، معاون سابق وزارت خارجه امريكا، در مصاحبه با وبگاه «راشن مترز» از مواضع مذاكره‌كنندگان امريكايي و روسيه در خلال اين مذاكرات و نقاط توافق و اختلاف آن روزها گفته است. به گزارش فارس، او در ابتدا به كلّيت تعاملات امريكا و روسيه پرداخت و گفت: مذاكرات ايران يكي از جاهايي بود كه توانستيم باهم كار كنيم. در آن مذاكرات، روسيه نقشي مفيد و سازنده داشت. مذاكرات در روزهايي انجام شد كه روسيه به صورت غيرقانوني، براي الحاق شبه‌جزيره كريمه تلاش و در شرق اوكراين، چالش‌هايي ايجاد مي‌كرد و اين مطمئنا امري بود كه نمي‌توانستيم بر سر آن اتفاق‌نظر داشته باشيم.
شرمن در خصوص مواضع لاوروف در خلال مذاكرات هسته‌اي گفت: لاوروف نقطه نظرات بسيار محكمي داشت و البته مفاد مربوط به مكانيسم ماشه در سازمان ملل را به خوبي مي‌دانست. او في‌الواقع نقشي محوري در تدوين روشي براي انجام كار در عين حفظ حق وتوي امريكا داشت. در ادامه اين مصاحبه، سوال و جواب به سمت نقاط اشتراك و اختلاف مذاكره‌كنندگان امريكايي و روسي در خلال مذاكرات ايران و 1+5 كشيده شد. شرمن ابتدا به نقاط اشتراك پرداخت و گفت: «نقطه همگرايي ما و روس‌ها بر سر اعتقاد مشترك به اين بود كه ايران نبايد سلاح هسته‌اي داشته باشد. روسيه معتقد است كه بايد راهي براي برداشته شدن تحريم‌هاي ايران پيدا شود. البته روس‌ها همچنين اعتقاد داشتند كه تحريم‌هاي امريكا، يكجانبه و غيرمشروع است البته در خلال آن مذاكرات جدي (با ايران)، مسكو كمابيش از تحريم‌هاي ما تبعيت مي‌كرد. وي درباره نقاط اختلاف هم گفت: روسيه و چين معتقد بودند كه قطعنامه صرفا بايد توافق را تاييد كند و نبايد هيچ محدوديتي بر برنامه موشكي و تسليحاتي ايران باقي بماند. شرمن با ابراز نگراني نسبت به رفتار دونالد ترامپ گفت: نگرانم. نمي‌دانم رييس‌جمهور ترامپ نهايتا در اين‌خصوص چه موضعي خواهد داشت. خيلي خوب بود كه از ژنرال متيس شنيدم كه گفت توافق بايد پابرجا بماند. از طرف ديگر، كنگره هم مانند من نگران اقدامات ايران در خاورميانه است. او با طرح ادعاهايي درخصوص نقش منطقه‌اي ايران گفت: ‌من نمي‌دانم كنگره در اين خصوص چه اقدامي مي‌كند و اين اقدام احتمالي، مي‌تواند كمكي به نابودي توافق باشد. بنابراين فكر مي‌كنم مجهولات بسياري در مسير (برجام) وجود دارد. او سپس همگان را از فكر كردن به گزينه‌هاي جايگزين برجام برحذر داشت و گفت: من از همه مي‌خواهم مراقب باشند زيرا آلترناتيوهاي توافق، گزينه‌هاي خيلي زننده‌اي هستند؛ آنها خطر محض هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون