• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3765 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ اسفند

خبر كوتاه

هدف‌گذاري براي توسعه ميدان‎هاي نفت و گاز در خاورميانه
مدير دفتر ايران كنسرسيوم بين‌المللي پرگاس، هدف اصلي شكل‎گيري اين كنسرسيوم را ورود به فعاليت‌هاي توسعه‌اي ميادين نفت و گاز در خاورميانه عنوان كرد و گفت: در اين ميان با توجه به ورود ايران به دوران پسابرجام و گشايش دروازه‌هاي همكاري، اين كشور بازار هدف بسيار مناسبي براي فعاليت‌هاي پرگاس است. وي به تفاهمنامه همكاري مشتركي كه ماه نوامبر سال گذشته ميلادي بين كنسرسيوم پرگاس و شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در قالب چارچوب قراردادي اين شركت امضا شد، اشاره كرد و گفت: براساس اين تفاهمنامه، ميدان‎هاي كرنج و شادگان را در دست مطالعه داريم. بر اساس اين گزارش، نخستين تفاهمنامه و قرارداد محرمانگي در چارچوب قراردادي شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب با هدف مطالعه ٢ ميدان كرنج (مخازن آسماري، پابده و خامي) و شادگان (مخازن آسماري و بنگستان)، سوم آذر ماه امسال ميان بيژن عاليپور، مديرعامل اين شركت و نمايندگاني از كنسرسيوم پرگاس امضا شد. بشارتي همچنين از همكاري با دانشگاه صنعتي شريف در مطالعه ميدان كوپال خبر داد و افزود: همچنين از آنجا كه شركت توسعه نفت و گاز پرشيا براي توسعه چند ميدان از جمله كوپال با شركت ملي نفت ايران توافقنامه همكاري امضا كرده است، با اين شركت نيز با محوريت ميدان كوپال در حال مذاكره‌ايم. دانشگاه صنعتي شريف از جمله دانشگاه‌هايي است كه با شركت ملي نفت ايران براي مطالعه فناورانه ميدان‎هاي نفتي همكاري مي‌كند و براساس قرارداد امضا شده ميان طرفين، مطالعه ميدان كوپال را در دست اقدام دارد. كنسرسيوم بين‎المللي پرگاس آماده است با ديگر شركت‎هاي اكتشاف و توليد ايراني نيز همكاري و به عنوان هاب انتقال فناوري به اين شركت‎ها نقش‎آفريني كند.


كشتي غول‌پيكر كره‌اي فروردين ۹۷ مي‌آيد
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از تحويل نخستين كشتي ۱۴۵۰۰ TEU كره‌اي به ايران در ماه مارس ۲۰۱۸ ميلادي (فروردين ۹۷) خبر داد و گفت: ‌۸۷ درصد اقتصاد ايران به حمل‌ونقل دريايي وابسته است. محمد سعيدي با اشاره به احياي قرارداد خريد كشتي پس از 9 سال تعليق اظهار كرد: با احياي اين قرارداد، 158 ميليون دلار به صندوق كشتيراني جمهوري اسلامي ايران برگشت و توانستيم قراردادي كه با مدل تامين‌ مالي نوشته شده بود را به قرارداد فاينانس تبديل كنيم. وي با اشاره به اينكه 87 درصد اقتصاد جهان و ايران به حمل و نقل دريايي وابسته است، گفت: دامنه تحريم‌ها براي حمل‌ونقل دريايي در حوزه پرچم گسترده بود، محدوديت جدي در بحث مالكيت كشتي‌ها داشتيم و موسسات رده‌بندي ارتباط خود را با ما قطع كرده بودند و به همين دليل رفت وآمد كشتي‌هاي ايران به بنادرجهان سخت و ناممكن شد و ما از بازار جذاب جهان محروم شديم. وي با يادآوري اينكه در دوران تحريم بحث بيمه بدنه و ماشين‌آلات شركت‌ها و بيمه‌هاي بين‌المللي معتبر جهان ارتباط خود را با كشتيراني و شركت ملي نفتكش قطع كرده كه صدمه زيادي را به ما در اين حوزه وارد كردند، بيان كرد: در بخش تامين سوخت نيز ما مشكل ايران‌اير را داشتيم، امكان تحويل سوخت در آب‌هاي بين‌المللي وجود نداشت و دچار مشكلات زيادي بوديم. در بخش تعميرات سفري هم هيچ نوع خدماتي به ايران ارايه نمي‌شد و عملا سرويس‌دهي بين‌المللي به كشتي‌هاي ما قطع شده بود. ضمن اينكه مشكلات زيادي در نقل و انتقال‌هاي مالي داشتيم.
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه چهار ماه قبل از برجام با اطلاعاتي كه در اختيار داشتيم مقدمات بازگشت ناوگان ملي به بازار بين‌المللي را فراهم كرديم از امضاي32 تفاهمنامه و 7موافقتنامه با شركت‌هاي مهم بين‌المللي جهان به عنوان دستاورد برجام ياد كرد و افزود: در قرارداد با كشتي‌ساز كره‌اي توانستيم از نوع جديد كشتي‌ها استفاده كنيم و در همين قرارداد براي نخستين بار سازنده كشتي را متعهد كرديم تكنولوژي ساخت را به ايران منتقل كند. سعيدي از تحويل نخستين كشتي 14500 TEU به ايران در ماه مارس 2018 ميلادي خبر داد و گفت: پس از اين تاريخ به فاصله هر يك ماه يك فروند كشتي تحويل كشتيراني مي‌شود.


طرح ۳ ميليارد دلاري هند براي فرزاد ب
شركت او ان جي سي ويدش هند، طرح بيش از ۳ ميليارد دلاري توسعه ميدان گازي فرزاد ب ايران را نهايي كرده و احتمالا تا ماه سپتامبر قرارداد توسعه اين ميدان امضا خواهد شد. شركت او ان جي سي ويدش هند، طرح بيش از 3 ميليارد دلاري توسعه ميدان گازي فرزاد ب ايران را نهايي كرده و احتمالا تا ماه سپتامبر قرارداد توسعه اين ميدان امضا خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون