• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

وزير بهداشت خطاب به جامعه روحانيت:

امر به معروف و نهي از منكر بيش از آنكه براي يك تار مو باشد، براي دروغ و تهمت است

اعتماد| دو روز پياپي نقد بداخلاقي‌هاي سياسي در آستانه برگزاري انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري، وزير بهداشت را در چشم مخالفان دولت مغضوب‌تر كرد. سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي كه روز يكشنبه هم در همايش روز جهاني بهداشت، از رواج دروغگويي و غيبت و تهمت در جمع سياسيون و صاحبان قدرت انتقاد كرده بود، روز دوشنبه هم در مراسم دومين سالگرد طرح تحول سلامت دهان و دندان، نحوه عملكرد جامعه روحانيت در ترويج شيوه صحيح نهي از منكر را زير سوال برد و جملاتي گفت كه خبرگزاري‌هاي موافق و مخالف دولت، هر يك به سياق مشي رسانه خود، بازتابي متفاوت از اين جملات را منعكس كردند. قاضي‌زاده هاشمي كه مانند ساير اعضاي كابينه يازدهم، روزهاي پاياني وزارت خود را مي‌گذراند و طي ماه‌هاي گذشته هم به دفعات تكرار كرده كه در دولت جديد، قصد حضور در عرصه سياست را ندارد و به تدريس و طبابت باز مي‌گردد، اين روزها با خيالي آسوده‌تر، انتقاداتش از آنچه در سطح جامعه و بدنه قدرت شاهد است را به زبان مي‌آورد.
روز دوشنبه و در آستانه تولد حضرت علي (ع) هم با همين آسوده خيالي، جامعه روحانيت را خطاب انتقادات خود قرار داد و گفت: «در دوره‌اي كه انقلاب شكل مي‌گرفت، رفتار و نگاه حضرت علي (ع) به قدرت، مردم، حقوق آنها و همچنين بشريت، براي ما بسيار عبرت‌آموز بود. من زندگي آن بزرگوار را مي‌شنيدم و در باب رعايت حقوق شهروندي، مي‌خواندم كه در حكومت مولا علي (ع) اگر خلخالي از پاي زن يهودي باز مي‌شد، مي‌گفتند اگر علي از غصه دق نكند، جاي تعجب دارد. داستان برادر حضرت علي(ع) را هم مي‌شنيدم كه حضرت، دست او را به خاطر احساس طمعي كه به بيتالمال داشت، سوزاند. مولا حتي اگر به هنگام امورات شخصي، چراغي از بيت‌المال روشن بود، آن را خاموش مي‌كرد. حضرت به رعايت حقوق شهروندي بسيار توجه داشت و عدم استفاده از بيت‌المال نيز مدنظر ايشان بوده است.» قاضي‌زاده هاشمي افزود: «اين روزها فصل انتخابات است و همه افتخار ما خون‌بهاي شهداي اين كشور است. چقدر مادران، بي‌فرزند، همسران، بي‌شوهر و فرزندان، بي‌پدر شدند كه ما از نهادهاي مدني مثل شوراهاي شهر، مجلس و رياست‌جمهوري براي حكومت و حاكميت سالم‌تر و كارآمدتر استفاده كنيم. من واقعا از روحانيت معظم تعجب مي‌كنم چرا كه آن زمان خيلي راجع به غيبت و اينكه اين مساله يك گناه كبيره است و مجازاتش برابر زنا با مادر است، به كرات سخن مي‌گفتند ولي الان غيبت، تهمت و دروغ رايج شده ولي خبري از بيان مجازات آن نيست. امر به معروف و نهي از منكر بيش از آنكه براي يك تار مو باشد، براي گناهان كبيره‌اي مثل دروغ، غيبت و تهمت است. اينها اصول اوليه دين اسلام است و مبارزه با بدحجابي و امثال آن در اولويت‌هاي بعدي است. اگر نهي از منكر است بايد در رأس آن نهي از غيبت، تهمت و دروغ باشد. آيات حجاب چه وقت نازل شد؟ و حجاب چه وقت در حكومت رسول‌الله اجباري شد؟ چند سال گذشت. من غصه مي‌خورم وقتي كه فكر مي‌كنم برخي به خاطر قدرت متوسل به دروغ، تهمت، خيانت و آمارهاي كذب مي‌شوند. اميدواريم امشب (دوشنبه شب و شب ولادت حضرت علي) كه متعلق به امام علي(ع) است خودشان تفضل كنند و ما در مسير راستي، درستي و پاكيزگي حركت كنيم.»
قاضي‌زاده هاشمي افزود: «اگر كسي به دستيابي به قدرت علاقه دارد، اميدواريم براي شيفتگي به دستيابي براي خدمت باشد و اين مسيري كه مي‌رويم، مسير خوبي نيست. خيلي از مواقع در مورد غربي‌ها حرف مي‌زنيم كه اقدامات آنها مذموم است ولي همان موارد را تبليغ مي‌كنيم؛ در انتخابات‌ها ببينيد چقدر هزينه مي‌كنيم كه تبديل به فلان شخص شويم. اين هزينه را از كجا مي‌آوريم؟ قرار نبود براي دستيابي به اهدافمان تخريب كنيم و به قول برخي، با دستمال كثيف نمي‌توان شيشه را پاك كرد. ان‌شاءالله مولا علي(ع) خودش كمك كند و همه در مسير دين و قرآن و اخلاق قرار‌گيريم چرا كه همه دين، اخلاق است. هيچ چيز مثل اخلاق نيست. عيد مبعث براي چه بود؟ همه دين همين است. پس بايد مراقب باشند؛ به ويژه كساني كه پول‌شان از بيت‌المال است يا به خاطر 2 تار مو، رگ گردن‌شان برجسته شده و صورت‌هاي برافروخته پيدا مي‌كنند، اخلاق را زير پا نگذارند. اگر نهي از منكر مي‌كنيد، از خودتان شروع كنيد كه حرف‌تان موثر باشد.» قاضي‌زاده‌هاشمي، نقطه پايان بر انتقاداتش را بعدازظهر روز سه‌شنبه و در مراسم افتتاح كلينيك ويژه تخصصي و فوق‌تخصصي در شهرستان نكا گذاشت كه گفت: «چون فضاي كشور زياد سياست‌زده شده و آلودگي هوايي در حوزه سياست هم سرايت كرده است، برخي بيشتر به دنبال عيب و ايراد هستند تا حسن‌هاي يكديگر.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون