• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3795 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت

دو روز پس از نخستين مناظره انتخاباتي صورت گرفت

سه شكايت و يك اعتراض از سوي كانديداها

گروه سياسي| يك مناظره و چهار شكايت و اعتراض؛ بعد از نخستين مناظره انتخاباتي ميان 6 كانديدا در جمعه گذشته تا الان سه شكايت و يك اعتراض روانه كميته نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري شده است. اين را احسان قاضي‌زاده‌هاشمي، رييس كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري گفته است. طبق قانون آخرين مهلت كانديداها براي ارسال شكايت خود از جريان مناظره روز جمعه، شنبه شب بوده است كه به گفته قاضي‌زاده سه نامزد انتخاباتي شكايت خودشان را در اين مهلت به كميسيون نظارت فرستاده‌اند و اين كميسيون هم تا قبل از برگزاري مناظره دوم نظر خودش را درباره وارد بودن اين شكايت‌ها اعلام خواهد كرد. به گفته قاضي‌زاده هر كانديد انتخاباتي كه اعتراضش وارد باشد پاسخ‌هايش به صورت ضبط شده در تلويزيون نمايش داده خواهد شد. آن‌طور كه از ستادهاي نامزدهاي انتخاباتي خبر مي‌رسد حسن روحاني، ابراهيم رييسي و محمدباقر قاليباف نامه شكايت خودشان از روند مناظره روز جمعه به كميسيون نظارت بر تبليغات فرستاده‌اند. ستاد مصطفي ميرسليم هم نامه «اعتراض» خودش را به كميته نظارت بر تبليغات انتخابات ارسال كرده و تاكيد كرده اين فقط جنبه اعتراض دارد و نه شكايت.
آشنا: به دليل طرح سه اتهام از سوي قاليباف شكايت كرده‌ايم
در همين راستا حسام‌الدين آشنا توضيح داده كه روحاني به دليل طرح سه اتهام از سوي آقاي قاليباف و عدم تخصيص فرصت براي پاسخگويي به اين اتهامات به كميته نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري شكايت كرده است. او گفته انتظار داريم همان‌طور كه مقام معظم رهبري در صحبت‌هاي خود مطرح كرده‌اند، كميته نظارت بر تبليغات انتخابات راي مردم را حق الناس بداند و به اين شكايت رسيدگي كند. رهبري روز گذشته خطاب به مسوولان همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط در انتخابات اعم از وزارت كشور، شوراي نگهبان، صدا و سيما و ديگر دستگاه‌ها تاكيد كردند: آراي مردم امانت است؛ در نهايت احتياط و مراقبت اين امانت سنگين را حفظ كنيد و اجازه دست درازي به احدي را ندهيد. ايشان رعايت دقيق، بدون استثنا، و بدون رودربايستي قانون را لازمه برگزاري انتخاباتي مطلوب و مورد رضايت پروردگار خواندند و اين جمله اساسي سال‌هاي اخير خود را تكرار كردند: «راي مردم حق‌الناس است و اگر كسي به حق‌الناس تعرض كند، از عهده آن بر نخواهد آمد». اما اشاره آشنا به سه اتهام قاليباف همان مواردي است كه دو روز قبل هم رييس‌جمهور در صفحه اينستاگرام خود پاسخ مبسوطي به آنها داده بود. قاليباف رييس‌جمهور را به ارتباط با بابك زنجاني و تقدير از او و همين‌طور دريافت كمك بابك زنجاني به ستادهاي روحاني در سال 92 متهم كرده بود. به علاوه او با تحريف بخشي از سخنان روحاني در سال 92 او را متهم به دروغگويي كرد. او گفته بود روحاني وعده حل مشكلات اقتصادي و ايجاد 4 ميليون شغل در 100 روز اول دولتش را داده است.
شكايت قاليباف
اما آن‌طور كه حسين قربان‌زاده مشاور سياسي محمدباقرقاليباف هم توضيح داده شكايت قاليباف به سه مورد بوده است. اختصاص دو دقيقه زمان بيشتر به روحاني، عدم بي‌طرفي مجري برنامه و عدم اختصاص زمان به قاليباف براي پاسخ به اتهاماتي كه به او وارد شده است. قربان‌زاده در اين باره گفته است: يكي از موارد شكايات اين بود كه به آقاي روحاني دو دقيقه زمان بيشتري براي صحبت اختصاص داده شد. موضوع ديگر بحث بي‌طرفي مجري بود كه مطابق با قانون انتخابات بايد تضمين بي‌طرفي مجري برنامه وجود داشته باشد در حالي كه آقاي حيدري در پايان زمان قانوني هر كانديدا به فرد تذكر مي‌داد و صحبت او را قطع مي‌كرد، در حالي كه درباره آقاي روحاني منتظر ماند تا صحبت ايشان تمام شود و اين تذكر با ملايمت داده شد. در عين حال شايبه‌هايي درباره حضور آقاي حيدري در برخي مراسم‌هاي آقاي روحاني وجود دارد بنابراين ما معتقديم مجري مناظره بايد تغيير كند. قربان‌زاده موضوع شكايت سوم از كميسيون نظارت را هم اين‌طور توضيح داده است: مطابق ماده 64 قانون انتخابات اگر اتهامي به فردي زده شود، بايد به همان اندازه براي پاسخگويي زمان داده شود، در مناظره اتهاماتي از سوي آقايان روحاني و جهانگيري به قاليباف مطرح شد كه خواسته شده براي پاسخگويي به اين اتهامات زماني در نظر گرفته شود.
شكايت رييسي به مجري مناظره
اما مجري مناظره‌هاي انتخاباتي تنها موضوع شكايت قاليباف نبود. چه آنكه به نوشته مهر موضوع شكايت رييسي از مناظره روز جمعه عملكرد مجري اين مناظره بوده است. در نامه شكايت رييسي به حضور مرتضي حيدري ،مجري مناظره در برنامه‌هاي تبليغاتي يكي از كانديداها اعتراض شده است. به علاوه در اين نامه به تاكيد چند باره مجري مناظره مبني بر رعايت زمان از سوي نامزدها در عين اهمال نسبت به رعايت زمان از سوي حجت‌الاسلام حسن روحاني و اسحاق جهانگيري اعتراض شده است.
اماني: نسبت به رعايت نشدن موضوع مناظره اعتراض داريم
اما محمدعلي اماني، رييس ستاد انتخابات مصطفي ميرسليم هم موضوع اعتراض اين كانديداي انتخابات را اينگونه توضيح داد: ما در نامه اعتراضي به آقاي قاضي‌زاده‌هاشمي نوشتيم كه آقاي ميرسليم در نخستين مناظره مسايل خود را در چارچوب موضوع مناظره مطرح كرد اما ساير نامزدها چنين چارچوبي را رعايت نمي‌كردند. در مناظره هر كسي از هر دري صحبت كرد و ما از كميته نظارت بر تبليغات انتخابات خواسته‌ايم كه تكليف ما را روشن كنند كه مناظره‌هاي بعدي چگونه برگزار خواهد شد و اگر قرار است هر كسي حرف خود را بزند ما هم حرف خود را مي‌زنيم. البته ما مي‌خواهيم در چارچوب قانون عمل كنيم. پيش از اين كميته نظارت بر تبليغات انتخابات تذكر داده بود كه نامزدها در چارچوب موضوع برنامه صحبت كنند ولي در عمل اينگونه نشد. نامه ما شكايت نبود بلكه از كميته نظارت بر تبليغات انتخابات خواستيم كه تكليف ما را براي مناظره‌هاي بعدي روشن كنند.
دادستان كل كشور: نديدم مجري از فردي حمايت كرده باشد
اينكه كميسيون نظارت بر تبليغات چه تصميمي درباره اين شكايت‌ها و عتراضات داشته باشد، هنوز معلوم نيست. اما اظهارات يكي از اعضاي كميسيون نظارت بر تبليغات نشان مي‌دهد كه ظاهرا اعتراضات قاليباف و رييسي دست‌كم درباره مجري مناظره چندان هم وارد نيست. محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور و عضو كميسيون نظارت بر تبليغات ديروز به تسنيم درباره انتقادها به مجري مناظره گفت: در زمينه اجرا، من به دقت مناظره را نگاه مي‌كردم و نديدم جايي مجري حمايت يا طرفداري از فردي كرده باشد يا نحوه اجرايش طوري بوده كه شايبه حمايت داشته باشد. به هرحال رفتار و خطابه‌ مجري مهم است و اگر تغييري در برخورد با كانديداها بوده متوجه مي‌شويم. او همچنين در خصوص وقت مناظره گفت: اگر كانديدايي از وقت معين كمتر يا بيشتر استفاده كرد، قابل تدارك است و مي‌شود براي افراد ديگر اين وقت را در نظر گرفت، البته اين بايد آنجا (كميسيون نظارت) مورد بحث قرار گيرد و ببينيم كه نحوه تداركش به چه صورت بوده است... آنجايي هم كه آقاي روحاني از وقتش عبور كرد، مجري 2 بار به ايشان تذكر داد و پس از آن هم آقاي روحاني سخنش را تمام كرد، اينها موضوعي است كه اگر شكايتي شده باشد يا اعتراضي صورت گيرد، همه اينها بايد در كميسيون بررسي واكاوي شود و ببينيم موضوع شكايت چه بوده و اينكه آيا اين شكايت وارد بوده است يا خير.

 

راي كميسيون نظارت درباره اعتراض كانديداها اعلام شد
رييس كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري گفت: براساس تصويب يكشنبه‌شب اين كميسيون قرار شد مناظره روز جمعه با محوريت موضوعات سياسي و فرهنگي اعم از سياست داخلي و خارجي باشد. قاضي‌زاده هاشمي در ادامه افزود: در مورد شكايت چهار نامزد انتخابات رياست‌جمهوري هم پيرامون تفاوت زماني قرار شد در مناظره بعدي جبران شود. وي اظهار كرد: در مورد موضوعات محتوايي هم در صورت تصويب كميسيون و وارد بودن شكايت‌ها زمينه براي احقاق حق فراهم مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون