• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3795 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت

كره شمالي خطاب به اسراييل:

مراقب عواقب كار خود باشيد

گروه جهان|  بحران كره شمالي به جايي رسيده كه تنها به درگيري لفظي و شرايط بين چند كشور و منطقه محدود نيست. اكنون پاپ براي پايان بحران پيام مي‌دهد، كره با اسراييل وارد درگيري لفظي مي‌شود و ترامپ با رييس‌جمهور فيليپين براي كمك به پايان بحران وارد مذاكره مي‌شود. شرايطي كه نشان از وخامت اوضاع در منطقه دارد.  كره شمالي پس از آنكه وزير جنگ اسراييل، كره شمالي را يك رژيم پادشاهي منزوي خواند كه يك گروه ديوانه و راديكال آن را اداره مي‌كند به‌شدت واكنش نشان داد. وزارت خارجه كره شمالي در بيانيه‌اي خطاب به ليبرمن سخنان اورا بي‌پروايانه و به شكلي كثيف و شرير خواند كه آن را چالشي جدي براي كره شمالي دانست. در اين بيانيه آمده است كه اسراييل به عنوان تنها دارنده غير قانوني سلاح اتمي در خاورميانه تحت حمايت ايالات متحده است. اين بيانيه مي‌افزايد، اين شيوه ليبرمن يك شگرد براي فرار از انتقادها در خصوص اشغال سرزمين‌هاي فلسطيني و جنايت عليه بشريت است. كره شمالي تاكيد كرد كه به طور كامل از مبارزات مردم فلسطين براي ايجاد يك كشور مستقل با پايتختي قدس حمايت مي‌كند. اين بيانيه در پايان تاكيد مي‌كند كه پرسنل اداري و مردم كره شمالي به شكلي بي‌رحمانه كسي را مجازات مي‌كنند كه جرات لطمه زدن به شأن و منزلت رهبري كره را داشته باشد. ما به اسراييل توصيه مي‌كنيم كه درباره عواقب كار خود در برابر كره شمالي فكر كند.  گفتني است آويگيدور ليبرمن، وزير جنگ اسراييل در گفت‌وگويي با اشاره به تنش بين ايالات متحده و كره شمالي گفت كه اين موضوع مي‌تواند پيامدهاي مستقيمي براي اسراييل به همراه داشته باشد. ليبرمن مدعي شد كه كيم جونگ اون متحد اسد است. به سوريه كمك مي‌كند و هدف اين كشور تنها تضعيف ثبات جهاني است.  لازم به ذكر است برخي گزارش‌ها حاكي از آن بود كه كره شمالي قصد داشت براي سوريه يك رآكتور هسته‌اي را احداث كند كه در حمله هوايي سال 2007 اسراييل به سوريه اين رآكتور در مرحله نخست ساخت نابود شد. با اين وجود معمولا كره شمالي و اسراييل وارد جنگ لفظي مستقيم با يكديگر نمي‌شوند با اين وجود در ژانويه 2015 زماني كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل، كره شمالي را به اجراي يك حكومت بي‌رحمانه و ديكتاتوري متهم كرد، كره شمالي آن را يك توهين نابخشودني و اسراييل را اشغالگر اراضي فلسطيني دانست. كره شمالي در موارد ديگري نيز اسراييل را مورد انتقاد قرار داده است كه از جمله آن مي‌توان به جنگ غزه در سال 2014 اشاره كرد.  گفتني است پس از انتشار بيانيه شديد‌اللحن كره شمالي سياستمداران اسراييلي از ليبرمن براي تحريك اين كشور در شرق آسيا انتقاد كردند. يكي از نمايندگان كنست در توييتر خود نوشت: آقاي وزير ما به اندازه كافي در منطقه دشمن داريم و اجازه دهيد روي آنها تمركز كنيم. موشه يعلون، وزيرجنگ سابق نيز اين اقدام در خصوص كره شمالي را غير مسوولانه دانستند.
در خواست پاپ براي صلح
پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان گفت، يك كشور سوم بايد واسطه حل اختلاف كره‌شمالي و ايالات متحده امريكا شود. به گفته او، تنش‌ها بسيار بالا گرفته و خطر جنگ ايجاد شده كه مي‌تواند بخش خوب بشريت را از بين ببرد. پاپ همچنين در مسير بازگشت از قاهره به خبرنگاران گفت، آماده است ماه آتي با ترامپ در اروپا ديدار كند. با اين حال تاكيد كرد كه تاكنون درخواستي صورت نگرفته است. پاپ در پاسخ به سوالي درباره آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي و تحركات نظامي و ديپلماتيك امريكا، گفت: سازمان ملل بايد قدرت رهبري خودش را مجددا نشان دهد چرا كه اين تنش‌ها بسيار بالا گرفته است. من از تمام رهبران جهان هم مي‌خواهم تا براي يافتن راه‌حل مشكلات از طريق ديپلماسي تلاش كنند. در همين حال رهبر كاتوليك‌هاي جهان به خبرنگاران گفت: تسهيل‌كنندگان بسياري در جهان وجود دارد و برخي ميانجيگران خودشان پيشنهاد دادند مثل نروژ. نروژ همواره آماده كمك است. اين تنها يك كشور است اما كشورهاي ديگري هم هستند. مسير بايد مسير مذاكره باشد؛ يك راه‌حل ديپلماتيك. ‌ابهامات درباره موشك‌ها در كره‌شمالي بيش از يك سال است كه وجود دارد اما اكنون به نظر مي‌رسد اوضاع بسيار تنش‌آلود شده باشد.
نگراني سران آسه آن از بحران كره
دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در تماس تلفني با رودريگو دوترته، رييس‌جمهوري فيليپين آخرين مسائل و مباحث در خصوص بحران كره شمالي را مورد بررسي قرار دادند. آنگونه كه ترامپ عنوان كرد بحث دوستانه‌اي ميان دو طرف در خصوص امنيت منطقه‌اي در جنوب شرقي آسيا و مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر صورت گرفته است. چند ساعت پيش از اين تماس فيليپين از امريكا خواهش كرده بود تا در قبال كره شمالي خويشتنداري به خرج دهد زيرا دو ملت بازي خطرناكي را آغاز كرده‌اند. با اين حال طبق بيانيه‌اي كه كاخ سفيد منتشر كرده است دو طرف در خصوص ائتلاف امريكا و فيليپين سخن گفتند كه اين موضوع در حال حاضر بسيار مثبت پيش رفت. همچنين در پايان اين گفت‌وگوي تلفني دونالد ترامپ از دوترته دعوت كرد تا به امريكا سفر كند تا در كاخ سفيد ميزبان او باشد. رودريگو دوترته، رييس‌جمهوري فيليپين كه پيش از گفت‌وگو با ترامپ در سخنراني خود در سازمان همكاري آسه آن سخنراني مي‌كرد، گفت، كشورهاي جنوبي شرق آسيا به‌شدت نگران اين مساله هستند كه تنش ميان امريكا و كره شمالي شدت يابد و يك گام نامناسب به فاجعه‌اي تبديل شود و آسيا نخستين قرباني يك جنگ اتمي شود. وي ادامه داد: امريكا، ژاپن، چين و كره جنوبي با فردي درافتاده‌اند كه از شليك موشك لذت مي‌برد. دوترته كه در حال حاضر رياست دوره‌اي سازمان همكاري كشورهاي جنوب شرق آسيا را برعهده دارد، در ادامه صحبت‌هايش گفت: به نظر مي‌رسد كره شمالي و امريكا با اسباب‌بازي‌هاي‌شان بازي مي‌كنند و اين اسباب بازي‌ها اصلا سرگرم‌شان نمي‌كند. آنها مي‌خواهند آنقدر به اين رفتار ادامه دهند تا در نهايت موشك ديگري شليك شود. من نمي‌خواهم چنين اتفاقي بيفتد چون اين روند نه فقط بر ما بلكه بر تمامي مردم زمين اثر مخربي برجاي مي‌گذارد. رييس‌جمهوري فيليپين ادامه داد: اين به دولت امريكا بستگي دارد كه كاري نكند تا كيم جونگ اون، رهبري كره شمالي تحريك شود. من مي‌دانم كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا بابت انجام اقدامات نظامي كه به بدتر شدن اوضاع و خارج شدن آن از كنترل منجر مي‌شود، هوشيارانه رفتار مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون