• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3795 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت

باران بهاري، نمايشگاه كتاب را دچار دردسر كرد

ندا آل‌طيب

 

درست در آستانه آغاز به كار سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، بارش‌هاي اخير در پايتخت براي اين رويداد فرهنگي دردسرساز شد.
بارش‌هاي بهاري در چند روز اخير هرچند باعث تميزي هوا و دلخوشي شهروندان تهراني شده است، اما براي نمايشگاه كتاب كه در مجموعه‌ «شهر آفتاب» برگزار مي‌شود، مشكل‌ساز شده است.
نمايشگاه كتاب تهران سال‌هاست خانه به دوش است. اين نمايشگاه در چند سال گذشته و بعد از انتقال از محل دايمي نمايشگاه‌هاي تهران، به مصلي منتقل شد كه مكاني مناسب براي برگزاري چنين رويدادي نبود و از سال گذشته نيز مجموعه «شهر آفتاب» ميزباني نمايشگاه را بر عهده گرفته و بر اساس توافقنامه‌اي كه وجود دارد، اين نمايشگاه تا چند سال آينده در همين مكان برگزار مي‌شود.
سال گذشته بسياري از ناشران و شركت‌كنندگان در نمايشگاه كتاب معتقد بودند اين مكان فضاي كافي براي برگزاري نمايشگاه كتاب را ندارد ضمن اينكه دسترسي به غرفه‌ها آسان نيست اما مشكل در كمبود فضا و دسترسي به غرفه‌ها خلاصه نشد چراكه بارش‌هاي بهاري هم مشكلات بيشتري را به نمايشگاه تحميل كرد. بارندگي‌هاي سال گذشته موجب آب‌گرفتگي غرفه‌ها و خيس شدن بخشي از كتاب‌ها شد و ظاهرا امسال نيز اين همين مشكل، نمايشگاه سي‌ام را تهديد مي‌كند. ازآنجاكه از چند روز گذشته غرفه‌هاي نمايشگاه به ناشران تحويل داده شده است، طبيعتا كار انتقال كتاب‌ها به غرفه‌ها نيز در حال انجام است ولي اين اتفاق با بارش‌هاي چند روز اخير همزمان شده است. به طوري كه اين‌بارش‌هاي بهاري كه عموما شديد و همراه با باد هستند، هم باعث ايجاد مشكلاتي در آماده‌سازي غرفه‌ها شده و هم به برخي از سالن‌ها نفوذ كرده‌ و موجب آب‌گرفتگي در فضاي آنها شده است.  با توجه به تجربه سال گذشته، بارش‌هاي چند روز اخير زنگ خطري جدي است براي برگزاركنندگان نمايشگاه و اينچنين است كه مدير كميته اجرايي نمايشگاه كتاب تهران، اين‌بارش‌ها را محكي جدي براي نمايشگاه دانسته و در گفت‌وگويي با «مهر» از شناسايي نقاط آسيب‌پذير در شهر آفتاب پس از بارش‌هاي اخير سخن گفته است.
اين‌بارش‌ها وضعيتي را ايجاد كرده كه باعث شد روز گذشته سيدعباس صالحي رييس سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، پيش از برگزاري نشست خبري نمايشگاه، با همراهي جمعي از مسوولان ارشد شهرداري تهران و نيز مديران و مسوولان كميته‌هاي مختلف نمايشگاه سي‌ام، خود را به شهر آفتاب برساند تا هم مشكلات را بررسي كند و هم اقدامات براي رفع فوري آنها را در دستور كار قرار دهد.  همزمان با اين اتفاق‌ها، كميته ناشران داخلي سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نيز در اطلاعيه‌اي كه از طريق كانال رسمي نمايشگاه به ناشراني كه غرفه به آنها تعلق گرفته است، منتشر كرد، خواستار تمهيداتي از سوي آنها براي جلوگيري از بروز برخي مشكلات به سبب وزش احتمالي باد يا بارش باران شد.  ازآنجاكه تاريخ برگزاري نمايشگاه كتاب ارديبهشت است، نفوذ باران و آب گرفتگي غرفه‌ها و خيس شدن كتاب‌ها، سابقه‌اي طولاني دارد و در دوره‌هاي پيشين نيز تكرار شده است. اين مشكل در سال‌هاي گذشته حتي در مصلاي تهران نيز به وجود آمد و باعث آب‌گرفتگي سالن ناشران خارجي شد. نمايشگاه كتاب هرچند مكان ثابتي ندارد اما زمان برگزاري آن از ثبات نسبي برخوردار است و به نظر مي‌رسد اگر همچنان قرار است تقويم برگزاري آن ارديبهشت ماه باشد، بايد فكري براي مكان برگزاري نمايشگاه شود تا هر سال شاهد ايجاد مشكلات تكراري نباشيم به ويژه اينكه «شهر آفتاب» مكان تازه‌اي است و طبيعي است مشكلات مختلفي براي ميزباني نمايشگاه داشته باشد.
سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران روز سه‌شنبه 12 ارديبهشت ماه با حضور حسن روحاني، رييس‌جمهوري آغاز به كار مي‌كند و از روز چهارشنبه 13 ارديبهشت نيز ميزبان عموم بازديدكنندگان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون