• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3813 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد

برنده و بازنده نشست رياض

بهروز بهزادي روزنامه‌نگار

نشستند و گفتند و برخاستند
پي مصلحت مجلس آراستند
فردوسي

اما مصلحت امريكا و كشورهاي عربي در نشست جاري رياض چيست؟
1- امريكا حدود 380 ميليارد دلار هزينه پاي مردم عربستان گذاشت كه چرخ صنايع عمدتا نظامي خود را به حركت درآورد؛ چرا كه 110 ميليارد دلار از اين حجم قرارداد جنگ‌افزارهاي امريكايي است كه تجربه نشان مي‌دهد امريكا در آن قصد نوسازي تسليحاتي ارتش خود را نيز دارد.
2- دولت پادشاهي عربستان نشان داده است توانايي اداره و زعامت موروثي عربي خود را ندارد و نمونه آن شكستي است كه در برابر مردم عرب يمن كه حتي سلاح‌هاي به‌روزي نيز ندارند خورده است و توانايي جمع كردن ماجرا از اين پادشاهي بعيد است. پس پشتيبان مي‌خواهد و اين پشتيبان مي‌تواند امريكا باشد.
3- امريكا به سود خود عمل مي‌كند و تنها وعده سلاح و جنگ‌افزار مي‌دهد، بدون اينكه خود وارد عمل شود.
4- تجربه نشان داده است سوخت حركت عربستان و امريكا در اين ماجرا «ايران‌هراسي» است و به همين دليل هم عربستان (پادشاه سلمان) و هم امريكا (ترامپ) در نشست حكام كشورهاي اسلامي در رياض حجم حملات لفظي خود را عليه ايران افزايش دادند.
5- ايران بايد از اين اتفاق خوشحال باشد، چرا كه در اين نشست امريكا راضي است كه 380 ميليارد دلار پول پارو كرد و عربستان نيز از اينكه احساس مي‌كند امريكا به عنوان حامي به او مهربان شده است راضي است. پس با خيال راحت به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهند و عربستان نيز كمتر احساس هراس مي‌كند و كمتر متوجه اطراف خود به ويژه ايران مي‌شود.
6- بازنده اصلي در اين معامله مردم  عربستانند كه 380 ميليارد دلار پول از دست دادند و برنده امريكاست كه اين مبلغ را صاحب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون