كارآمدي نظام آموزشي فراتر از تثبيت يا تغييروزير
محمود صفدري
فعال صنفي و سياسي. خراسان شمالي
اين روزها، با پايان يافتن فرآيند انتخابات و فروكش كردن تب انتخاباتي، مباحث عمدتا به سمت به سوي تشكيل كابينه دولت دوازدهم و گمانهزنيهاي پيرامون آن، سوق يافته است و بر همين قياس بحث تعيين تكليف وزير آموزش و پرورش هم، در ميان فرهنگيان، بحث داغ اين روزهاست.
دو رويكرد جداگانه در اين مقوله قابل تصور است: تثبيت وزير و تغيير وزير و براي هر يك از اين دو حالت هم ميتوان حالتهاي مطلق يا نسبي و مشروط ديگري تصور كرد.
مسلما در دنياي متغير كنوني و به ويژه در سپهر گفتمان سياسي و اجتماعي، نميتوان در باب يك مساله، به طور مطلق اظهارنظر كرد و اگر هم چنين اظهارنظري انجام گيرد، نميتواند خالي از اشكال باشد اما گفتمان مبتني بر نسبيت و شرايط و قواعد ايجاد تغيير يا تثبيت در يك مجموعه، اغلب ميتواند به اقناع ذهن مخاطبان بيشتري دامن بزند تا مطلقنگري صرف!
اگر چه تغيير و تحولات در رآس يك وزارتخانه، براي بهبود شرايط، شرط لازم است، اما كافي نيست، زيرا بهبود شرايط فرهنگيان و نظام آموزش و پرورش، مرهون عواملي است كه برخي از آنان در خارج از مجموعه قرار دارند، مانند سازمان مديريت و برنامهريزي كشور.
از سوي ديگر، با عنايت به حضور پررنگ و پرتلاش فرهنگيان در حمايت از دكتر روحاني و وعدههاي ايشان مبني بر نگاه ويژه و حمايتي به معلمان در دولت دوازدهم اين انتظار، نزد جامعه معلمان بالاتر رفته است. مثلا بايد ديد برآورده كردن چنين انتظاراتي، تنها در سطح وزارت قابل انجام است يا بايد سازمانهاي ديگري هم براي اين امر مهم ياري كنند؟
در مورد وزير كنوني - دكتر دانش آشتياني- كه در همين زمان و فرصت اندك كه از انتصاب ايشان ميگذرد، بايد گفت، چه در اخذ راي اعتماد، چه موضعگيري منفي بلافاصله برخي نمايندگان تندرو و تهديد ايشان به استيضاح، چه در ابتداي انتصاب و انجام عزل و نصبهاي زيرمجموعه و چه در كوران تبليغات انتخاباتي و بداخلاقيها و حملاتي كه به ايشان صورت گرفت، موضعگيري، عملكرد و برونرفت بسيار مطلوبي نشان دادهاند.
هرچند عملكرد مناسب ايشان در انجام عزل و نصبها و ارتباط خوب ايشان با نيروهاي «صف» و مدارس، با نزديك شدن به انتخابات رياستجمهوري، به محاق رفت و عملا نميتوان در قضاوت، با دقت اظهارنظر كرد اما برخي مولفهها ما را به واقعيتهاي مهمي درباره ايشان رهنمون ميسازد، از جمله:
1- حضور دكتر نجفي و دكتر حاجي در كنار ايشان، در جلسه راي اعتماد مجلس
2- حمايت قاطع ايشان از برنامههاي دكتر دانشآشتياني و كمك به موفقيت ايشان در جنبههاي نظري و عملي
3- حضور محكم و نطق قاطع ايشان در جلسه راي اعتماد و حمايت ويژه دكتر روحاني از ايشان
4- انجام تغييرات در بخشها و معاونتهاي مختلف وزارتي بلافاصله پس از انتصاب
5- موضعگيري شفاف در مورد صندوق ذخيره فرهنگيان و قول پيگيري حقوق تضييع شده اعضا
6- حضور محكم در برابر نمايندگان دلواپس مجلس و مقاومت جانانه در برابر زيادهخواهيها و اعمال نفوذهاي آنان در عزل و نصب مديران كل استانها، كه به دليل همزمان شدن با انتخابات، موقتا متوقف شد.
7- همراهي بينظير ايشان با تشكلهاي صنفي و سياسي فرهنگيان و برگزاري جلسات متعدد، منظم و موثر با تشكلها و فعالان فرهنگي.
تمام اين موارد نشان ميدهد كه حضور دكتر دانشآشتياني به شرط حمايت رييسجمهور و ساير سازمانهاي اثرگذار و نيز اعتماد و حمايت قاطع همكاران فرهنگي همچنان ميتواند نويدبخش اصلاح و بهبود روند وضعيت آموزش و پرورش و به ويژه اقتصاد معلمان باشد و در چنين شرايطي منطقي به نظر نميرسد كه دست به تغيير اين وزير تازه بر مسند نشسته زد.
از سوي ديگر پيشنهاد ميشود رابطه نهادهاي استراتژيك ديگري، همچون سازمان مديريت و برنامهريزي با آموزش و پرورش اصلاح شود يا نسبت به توجيه دكتر نوبخت كه در راس اين سازمان قرار دارد و از قضا نسبت به حل مسائل مبتلابه فرهنگيان، نگاهي منطقي و جدي ندارد، اقدام كرد يا در اقدامي كه شايسته و بايستهتر به نظر ميرسد، نسبت به معرفي و حمايت فرد مناسبتري كه هم نگاه مثبتتر و دلسوزانهتري به اين مقوله و هم كارنامه قابلقبولتري در حوزه فرهنگيان دارد، اقدام عاجل كرد تا بتواند هم پشتوانه محكمي براي وزير فعلي آموزش پرورش باشد هم ريلگذاري مناسب را در سطحي راهبردي براي اجراي برنامههاي مطروحه وزير آموزش و پرورش انجام دهد و هم بازوي توانمندي براي تحقق وعدههاي بحق و غيرانتخاباتي رييسجمهور دولت دوازدهم باشد.
به نظر نگارنده، همانقدر كه تغيير وزير آموزش و پرورش در اين فرصت كوتاه - آن هم پس از كش و قوسهاي فراوان سال گذشته- ميتواند پيگيري مشكلات و مطالبات فرهنگيان را به محاق بروكراسي تنبل و ناكارآمد اداري و تشكيلاتي ببرد و تغييرات مفيد سال گذشته را عقيم گذارد، انجام چنين تغييرات اساسي، در راس سازمانهايي نزديك به نهاد رياستجمهوري ميتواند مفيد باشد و اين اثر با انتصاب شخصي كارآزموده و مسلط در حوزه آموزش و پرورش، ميتواند افزايش يابد. لذا توصيه ميشود تشكلها و فعالين فرهنگي، ضمن حفظ انسجام و وحدت رويه در حمايت از دكتر دانش آشتياني جهت تداوم و تسريع برنامههاي ايشان، كه از مهمترين آنها، انجام تغييرات نيروي انساني در ردههاي مياني ساختار ستادي آموزش و پرورش و ادارات كل استانهاست، جامه عمل پوشاند و به جاي حركت در راستاي انحراف از اين برنامهها از طريق راهاندازي «كمپين دعوت از دكتر نجفي براي تصدي وزارت» در فضاي مجازي و حقيقي، هوشمندانه موضوع را بررسي كنند تا اين حقيقت بر همه همكاران هويدا شود كه بخش بزرگي از كوه عظيم يخ مشكلات آموزش و پرورش را بايد در جاي ديگري جستوجو كرد و راهحل برونرفت از اين بحران اقتصادي آموزش و پرورش را از آنجا خواست.
بيمناسبت نيست كه در اينجا، بابت هوشمندي در نظر و وحدت و جديت در عمل، در عرصه انتخابات اخير، به همه همكاران ارجمند در اقصي نقاط كشور، تبريك و خسته نباشيد بگوييم و يكبار ديگر از باب يادآوري، از دولت دوازدهم و شخص رييسجمهور منتخب بخواهيم كه اين حركت عظيم و حماسي معلمان در راستاي ايجاد شور و شوق انتخاباتي و مشاركت حداكثري كه با حمايت فرهنگيان از ايشان سرانجام خوشي يافت، را پاس بدارد و همواره، براي برون رفت فرهنگيان كه پرعايلهترين خانواده دولت است، راههاي جديد و موثر را جستوجو كرده و بهكار بندد.