• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

جهانگيري اولويت‌هاي دولت آينده را برشمرد

آب و بيكاري ابرچالش ايران

گروه اقتصادي| 24 روز از انتخابات مي‌گذرد و اما هنوز برخي اظهارنظرهاي مسوولان و كارشناسان رنگ و بوي انتخاباتي دارد؛ اظهارنظرهايي كه مسوولان دولت يازدهم را وا داشته كه از هر تريبوني براي دفاع از عملكرد خود استفاده كنند. موضوعي كه موجب شده تا درخواست معاون اول رييس‌جمهور به خواهش تبديل شود كه: «از حال و هواي انتخابات فاصله بگيريد و بيشتر به فكر همدلي و راهكار دادن براي اقتصاد باشيد.»
اسحاق جهانگيري كه روز گذشته براي افتتاح فاز نخست تصفيه خانه فاضلاب شهرستان پرديس به اين شهر رفته بود، منتقدان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «كشور بايد از فضاي انتخاباتي خارج و وارد فضاي كار و همدلي شود و در اين فضا نبايد به دولت به ويژه از سمت برخي دستگاه‌هاي حكومت به عنوان يك رقيب نگاه شود.»
وي كه تمركز ويژه‌اي بر موضوع بيكاري در سخنراني‌اش داشت تعامل با دنيا را يكي ديگر از الزامات حل ابرچالش بيكاري دانست و تاكيد كرد: «بر اساس اظهارات كارشناسان براي ايجاد يك ميليون شغل نيازمند 800 هزار ميليارد تومان اعتبار هستيم. در اين شرايط به هر حال اين پول بايد از بخش خارجي تامين شود و ما بايد با استفاده از منابع خارجي مشكلات مردم را حل كنيم. بايد با دنيا خوب باشيم و با آنها تعامل و گفت‌وگو داشته باشيم و بتوانيم از آنها پول و بازار دريافت كنيم. مردم نيز با آگاهي انتخاب كرده‌اند كه مي‌خواهند.»
بيكاري، ابرچالش اقتصادي
جهانگيري بيكاري را يكي از ابرچالش‌هاي پيش روي كشور عنوان و خاطرنشان كرد: «مساله بيكاري از دولت‌هاي گذشته يكي از مسائل پيش روي كشور بوده است، اما امروز تبديل به مساله جدي‌تري شده است. اينكه بارها تاكيد مي‌كنم كه با مساله شغل، نمي‌توان شعاري برخورد كرد بر اساس سابقه مديريتي است كه دارم. در بهترين سال‌هاي نظام جمهوري اسلامي سالانه حدود 700 هزار شغل ايجاد شد. براي ايجاد شغل در كشور نيازمند بزرگ شدن كيك اقتصاد هستيم، براي بزرگ كردن اقتصاد كشور بخش خصوصي بايد به ميدان بيايد تا شاهد افزايش سرمايه‌گذاري‌ها و توليد در كشور باشيم.»جهانگيري با بيان اينكه ده‌ها راه‌حل بايد براي حل ابرچالش‌هاي نظير بيكاري و بزرگ شدن اقتصاد لحاظ شود و مورد پژوهش همه قرار بگيرد، خاطرنشان كرد: «توان كارشناسي و اقتصاد و همچنين ظرفيت ايران بيشتر از وضعيت فعلي است و چنانچه شرايط لازم مهيا باشد اين ظرفيت قادر است كه سالانه بيش از يك ميليون شغل از اقتصاد ايران توليد كند. »
وي حاكميت فضاي باثبات اقتصادي در كشور را نخستين الزام حل ابرچالش بيكاري در كشور عنوان كرد و گفت: «دولت كه نقش بسياري در فضاي اقتصادي دارد بايد سياست‌گذاري‌هايي انجام دهد كه ثبات در اقتصاد حاكم شود.»معاون اول رييس‌جمهور حاكميت ثبات سياسي در كشور را دومين الزام حل ابرچالش در كشور عنوان كرد و گفت: «بايد از فضاي انتخابات خارج و وارد فضاي كار، همدلي و تفاهم شويم. امروز همه بايد به دولت مستقر كمك كنند و به او با چشم رقيب نگاه نكنند. دولت رقيب هيچ بخشي از كشور نيست و نمي‌شود به دولت به ويژه از سمت برخي دستگاه‌هاي حكومت به عنوان رقيب نگاه شود.»
بخش خصوصي و چالش بيكاري
جهانگيري همچنين با تاكيد بر لزوم افزايش جايگاه و احترام به بخش خصوصي در كشور، اظهار كرد: «سومين الزام حل ابرچالش بيكاري در كشور تغيير فضاي فرهنگي و اجتماعي نسبت به سرمايه‌گذار و بخش خصوصي است. بايد اين فضا در كشور به سمت احترام به بخش خصوصي حركت كند. مشكلات كشور زماني حل مي‌شود كه در آن به بخش خصوصي و سرمايه‌گذار با احترام رفتار شود. استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه و ساير مسوولان بايد همانطور كه افتخار مي‌كنند با بسيج و نيروهاي انقلابي مي‌نشينند، با بخش خصوصي نيز بنشينند و به آن افتخار كنند.»وي با بيان اينكه ايران يكي از بهترين كشورها براي سرمايه‌گذاري خارجي‌هاست، ‌خاطرنشان كرد: «ايران همه شرايط خوب براي ورود سرمايه‌گذار خارجي را دارد و به همين دليل نيز در دوران بعد از برجام شاهد حضور شركت‌هاي مختلف خارجي به كشور بوديم. بخش خصوصي خارجي پيش از ورود به كشور رفتار آن كشور با بخش خصوصي داخلي خود را بررسي مي‌كند و چنانچه رفتار خوبي مشاهده كند با علاقه براي سرمايه‌گذاري وارد آن كشور مي‌شود.»جهانگيري تصريح كرد: «در فرداي پس از انتخابات همه‌چيز بايد به دوره‌اي ديگر بازگردد. برگزاري انتخابات براي اين بود كه مردم بگويند مديريت كشور بايد دست كدام تفكر قرار بگيرد. در فرداي انتخابات همه انتظار دارند كه دولت منتخب هم به وعده‌هايي كه داده عمل كند و هم كشور را به سمت پيشرفت حركت دهد. ايران بايد از هر جهتي توسعه پيدا كند، يكي از اصلي‌ترين مسائلي كه امروز با آن روبه‌رو هستيم و تا حد زيادي نيز از مهم‌ترين مطالبات محسوب مي‌شود، توسعه كشور است. امروز ايران نياز دارد كه در برخي بخش‌هاي توسعه‌اي تمركز ويژه‌تري داشته باشد.»وي با تاكيد بر لزوم توجه به توسعه اقتصادي در كشور ادامه داد: «اين تمركزها به معناي ناديده گرفتن توسعه در بخش‌هاي ديگر نيست و هيچ فردي نمي‌تواند توسعه سياسي و فرهنگي در كشور را ناديده بگيرد اما بر اساس شرايط موجود به نظر مي‌رسد كه در مقطع فعلي با برخي چالش‌هاي بزرگ مواجه هستيم كه از سوي صاحب‌نظران به عنوان ابرچالش مطرح هستند.»جهانگيري در ادامه صحبت‌هاي خود مساله آب را يكي ديگر از ابرچالش‌هاي كشور عنوان و خاطرنشان كرد: تفاوت مساله ابرچالش آب با بيكاري در آن است كه تقريبا همه چالش بيكاري را پذيرفته‌اند اما مساله چالش آب براي برخي قابل پذيرش نيست.
تفاهم با دنيا راهكار سوم حل بيكاري
وي با تاكيد بر اينكه بايد با ابرچالش‌ها تفاهم كنيم، اظهار كرد: «با تفاهم و همدلي واقعا مسائل كشور قابل حل است. نبايد بيخود با بزرگ كردن مسائل فرعي مانع حل مسائل اصلي ملت ايران شويم. خدا را خوش نمي‌آيد كه به جاي حل مسائل ملتي كه صبورانه و با متانت در همه جا حضور دارند و نقش خود را ايفا مي‌كنند، مسائل حاشيه‌اي را عمده كنيم و خودمان مديريت كشور را مشغول اين مسائل كنيم و عده‌اي در اين ميان با سوءاستفاده از فرصت پيش آمده دستاوردهاي مهم مردم از جمله امنيت را با خطر روبه‌رو كنند. بايد حتما در اين زمينه دقت ويژه‌اي شود.»معاون اول رييس‌جمهور در بخش‌هاي ديگري از صحبت‌هاي خود به بررسي عملكرد وزارت نيرو در دولت يازدهم پرداخت و با بيان اينكه يكي از بخش‌هاي موفق دولت يازدهم مربوط به خدمات وزارت نيرو است، اظهار كرد: «اين وزارتخانه يكي از دستگاه‌هايي است كه عملكرد خوبي در زمينه اقتصاد مقاومتي داشته است. همچنين حضور بخش خصوصي در اجراي طرح‌هاي فاضلاب از اقدامات خوب وزارت نيرو محسوب مي‌شود. دولت دوازدهم نيز بخش آب و فاضلاب را جزو مهم‌ترين مسائل و اولويت‌هاي خود قرار خواهد داد.
كسي به‌خاطر مسائل سياسي بركنار نمي‌شود
جهانگيري با تاكيد بر اينكه دولت دوازهم از همه ظرفيت‌هاي مديريتي كشوراستفاده خواهد كرد، گفت: همه مديران بايد بدانند كه در دولت دوازدهم هيچ مديري به دليل مسائل سياسي و حاشيه‌اي كنار نخواهد رفت. وي در پايان با اشاره به برخي معضلات و دغدغه‌هاي اهالي شهرستان پرديس، خاطرنشان كرد: در دولت جلسات متعددي راجع به دغدغه‌هاي مردم پرديس برگزار و تصميماتي در اين زمينه اتخاذ شد كه اميدواريم با اجرايي شدن آنها بخشي از مشكلات اين منطقه برطرف شود.
قيمت آب و برق بايد واقعي شود
همچنين در اين مراسم حميد چيت‌چيان، وزير نيرو گفت: با توجه به اينكه صنعت آب و برق اين امكان را دارد تا براي انجام تمام فعاليت‌هاي خود اتكا به منابع دولتي را به صفر برساند، لازم است كه هزينه خدمات از مشتركان دريافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعي شدن قيمت‌ها پيش برويم. وي با بيان اينكه به شرط پذيرش دولت براي منطقي شدن قيمت‌هاي آب و برق مي‌توان خدمات وسيعي را ارايه كرد، ادامه داد: دولت تا چه زماني مي‌خواهد متكي به درآمدهاي ناشي از فروش نفت باشد و با فروش نفت تصفيه‌خانه و نيروگاه بسازد؟ در اين شرايط لازم است كه از منابع بخش خصوصي استفاده بيشتري شود. اگر اين مساله را بپذيريم كه وزارت نيرو مي‌تواند هزينه‌هاي خود را از طريق فروش منطقي آب و برق تامين كند، قطعا مي‌توان منابع زيادي را از سوي بخش خصوصي داخلي و خارجي جذب كرد. چيت‌چيان، با اشاره به اقدامات دولت يازدهم در راستاي استفاده از كمك‌هاي بخش خصوصي عنوان كرد: بيش از ۶۰۰۰ ميليارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هايي كه اجراي آن جزو وظايف حاكميتي بود، در دولت تدبير به دست توانمند بخش خصوصي قرار گرفت كه اين مساله نيز تاثيرات بسيار خوبي را در پي داشت. به گفته وي نبايد تصور كنيم كه اگر قيمت‌ها كمي افزايش پيدا كند براي مردم مشكلاتي به وجود مي‌آيد چرا كه با واقعي شدن قيمت‌هاي آب و برق مي‌توان اشتغال زيادي را به وجود آورد، همچنين مي‌توان با اجراي پروژه‌هاي بيشتر آب و فاضلاب به دنبال توسعه سلامت، بهداشت، درآمد و به طور كلي رفاه بيشتر كشور شد. وزير نيرو تصريح كرد: بحث قيمت خدمات كه به يك مانع براي توسعه مبدل شده است، بايد برداشته شود. چرا كه مي‌توان قاطعانه گفت كه اگر به اين مساله توجه شود، در دولت دوازدهم شاهد يك جهش بسيار قابل قبول در فعاليت‌هاي آب و برق نسبت به دولت قبل خواهيم بود. وي با اشاره به اهميت مساله آب براي كشور عنوان كرد: با توجه به حساسيت‌هاي موجود براي اين مايه حياتي بايد در نوع مصرف دقت زيادي وجود داشته باشد. به گونه‌اي كه براي قطره قطره آب برنامه‌ريزي شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون