• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

عددنوشت

رتبه ايران در توليد سيمان
نكته ديگر آنكه مصرف سيمان جهان در سال ۲۰۱۲ برابر با 7/3 ميليارد تن (۹۷ درصد توليد سيمان جهان) سال ۲۰۱۳ معادل چهار ميليارد تن (۹۸ درصد توليد سيمان جهان) و در سال ۲۰۱۴ معادل 3/4 ميليارد تن (۱۰۳ درصد توليد سيمان جهان) بوده است.
مروري بر ۱۰۰ شركت اول اين حوزه گوياي آن است كه چهار گروه ايراني رتبه‌هاي ۶۰، ۶۲، ۶۴ و ۷۵ اين جدول را به خود اختصاص داده‌اند. طي سال‌هاي ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵ ظرفيت سيمان ايران با ۱۵۶ درصد رشد از 6/32 ميليون تن به 5/83 ميليون تن در سال رسيد.
همچنين براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ محصولات كاني غيرفلزي به عنوان اولويت سوم با محوريت صنايع سيمان و كاشي سراميك در بين ۱۲ اولويت صنعتي مورد توجه قرار گرفته‌اند. با در نظر گرفتن آخرين پيش‌‌بيني‌هاي انجام شده در خصوص نرخ رشد 9/4 درصدي مصرف سيمان تا سال ۲۰۱۸ يا به عبارت ديگر افزايش سرانه مصرف جهاني از ۵۳۹ به ۶۴۰ كيلوگرم كسب جايگاه سوم جهان با ظرفيت توليد سالانه ۱۲۰ ميليون تن و رتبه اول در صادرات جهاني و ظرفيت توليد در منطقه براي صنعت سيمان ترسيم شده است.

افزايش ظرفيت توليد كاغذ
مديركل صنايع شيميايي و سلولزي وزارت صنعت، معدن و تجارت از اضافه شدن حداقل ۳۰۰ هزارتن به ظرفيت توليد كاغذ بسته‌بندي كشور خبر داد. پروين نباتي، با يادآوري اين موضوع كه در چند سال اخير سرمايه‌گذاري قابل توجهي در زمينه كاغذهاي لاينر و فلوتينگ (بسته‌بندي) در كشور به عمل آمده است، افزود: در سال ۹۵ حدود ۳۰۰ هزار تن ظرفيت جديد در اين بخش در كشور ايجاد شده است، علاوه براين در سال جاري حداقل ۳۰۰ هزار تن ظرفيت جديد ديگر با تكنولوژي روز دنيا به ظرفيت توليد كاغذ بسته‌بندي كشور افزوده خواهد شد.
وي، روند مصرف كاغذ و مقواي بسته‌بندي در دنيا را روندي صعودي دانست و گفت: توليد و مصرف كاغذ و مقواي بسته‌بندي در سال ۲۰۰۰ حدود ۱۵۱ ميليون تن بوده كه در سال ۲۰۱۵ به ۲۳۰ ميليون تن ارتقا پيدا كرده است.
وي با اشاره به رشد حدود ۲۱ درصدي توليد كاغذهاي لاينر و فلوتينگ طبق جامعه آماري وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۵، اظهار كرد: ميزان واردات اين محصول در همين مدت با كاهش ۴۰ درصدي مواجه شد كه مهم‌ترين دليل آن بهره‌برداري از واحدهاي توليدي جديد است و با راه‌اندازي طرح‌هاي جديد در سال جاري شرايط توليد نيز به مراتب بهتر خواهد شد.
نباتي بيش از ۹۰ درصد كاغذهاي توليد شده در بخش كاغذ بسته‌بندي را كاغذ باطله دانست و گفت: در زمينه توليد مقواي دوبلكس نيز در سال ۹۵ حدود ۲ درصد رشد داشتيم كه باتوجه به بسترهاي حمايتي ايجاد شده شاهد رشد قابل توجه اين صنعت در سال‌هاي آتي نيز خواهيم بود.

مصرف برق كولرهاي گازي
ميزان مصرف برق كولرهاي گازي دست دوم (مستهلك) بين ۳ تا ۴ برابر بيشتر از كولرهايي است كه به صورت نو خريداري و نصب مي‌شود. ميزان مصرف برق كولرهاي گازي دست دوم (مستهلك) بين ۳ تا ۴ برابر بيشتر از كولرهايي است كه به صورت نو خريداري و نصب مي‌شود و از اين رو در صورت استفاده از كولرهاي گازي دست دوم، مبلغ قبض برق مشتركان افزايش چشمگيري خواهد داشت. بر اين اساس، تقريبا در اكثر روزهاي شش‌ماهه اول سال (به جز روزهاي تعطيل) نقطه اوج مصرف برق بين ساعت‌هاي ۱۴ تا ۱۵ به ثبت مي‌رسد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه نوسان اندكي ميان ساعت‌ها و حتي دقايق نقطه اوج مصرف برق در اين روزها وجود دارد كه همين موضوع نشانگر آن است كه در همان ساعت‌ها، دماي هوا نيز به اوج خود مي‌رسد و اين عامل، مصرف برق را افزايش مي‌دهد. احمدي يزدي، معاون دفتر مديريت مصرف توانير در اين خصوص مي‌گويد: به ازاي هر يك درجه افزايش دماي هوا، مصرف برق بين ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات افزايش مي‌يابد. افزايش مصرف برق بين ساعت‌هاي ۱۱ تا ۱۶ هر روز، نشانگر ورود يك نوع مصرف‌كننده خاص به شبكه برق است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون