• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

تكذيب ادعاي جن ساكي توسط سيد عباس عراقچي

مساله موشكي در مدار مذاكرات نيست

گروه ديپلماسي|ماهواره ملي فجر در مدار كره زمين قرار گرفت و همزمان نگاه‌ها به سمت توانمندي جمهوري اسلامي ايران در حوزه هوا فضا و موشك‌سازي جلب شد. پرتاب چهارمين ماهواره جمهوري اسلامي ايران با نام فجر بازتاب‌هاي متفاوتي را در رسانه‌هاي بين‌المللي به دنبال داشت. خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين خصوص نوشت: «سردار حسين دهقان، وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران با اعلام اين خبر تاكيد داشت كه تمام مراحل طراحي و ساخت اين ماهواره در داخل ايران صورت گرفته است. پرتاب اين ماهواره در شرايطي صورت گرفته است كه ايران و 1+5 در حال تلاش براي مذاكره در خصوص برنامه هسته‌اي اين كشور هستند.» اين ادعا در حالي از سوي اين خبرگزاري مطرح شده كه ايران تاكنون بارها به صراحت اعلام كرده است كه در پس فعاليت‌هاي هسته‌اي خود به دنبال توليد سلاح نيست. خبرگزاري فرانسه در اعلام خبر پرتاب موفقيت‌آميز اين ماهواره به دستور شخص رييس‌جمهور ايران براي پرتاب «فجر» اشاره كرده و مي‌نويسد: «اين نخستين‌بار پس از سال 2012 است كه ايران اقدام به در مدار زمين قرار دادن ماهواره بومي خود مي‌كند. ماهواره فجر با موفقيت در فاصله 450 كيلومتري از سطح زمين قرار گرفته است. سه ماهواره پيشين در فاصله سال‌هاي 2009 تا 2012 در مدار كره زمين قرار گرفته بودند. حسن روحاني رييس‌جمهور ايران در پيام خود به مناسبت پرتاب اين ماهواره در ايام فجر در ايران اعلام كرد كه كشورش به دنبال به دست آوردن استقلال كامل در تكنولوژي هوا‌فضاست. حسن روحاني همچنين به ايراني‌ها نويد داد كه دولت مصمم است مسير پيشرفت ملي در اين حوزه را ادامه دهد. شبكه خبري العالم در توضيح توانمندي‌هاي اين ماهواره اعلام كرد كه «فجر» قابليت عكسبرداري دقيق از فضا را داراست و در فاصله زماني هشت دقيقه‌اي در مدار زمين قرار گرفته است.»خبرگزاري فرانسه در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: «توانمندي‌هاي موشكي و ماهواره‌اي ايران زنگ خطر را در خصوص احتمال نظامي بودن تكنولوژي هوا فضاي ايران به صدا درآورده است. برخي كشورهاي غربي گمان مي‌كنند كه ايران به دنبال توليد سلاح هسته‌اي است و با توسعه فناوري ماهواره‌اي اين كشور، ايران مي‌تواند به موشك‌هاي بالستيكي كه توانايي حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي را خواهند داشت، دست پيدا كند.»علاوه بر رسانه‌هاي غربي، پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره فجر از سوي ايران بازتاب گسترده‌اي در بين رسانه‌هاي عربي داشته است كه البته همه اين رسانه‌ها در انتشار اين خبر بر بومي بودن اين فناوري تاكيد داشتند. شبكه المنار لبنان گزارش داد كه ايران با موفقيت ماهواره فجر را پرتاب كرد. در اين گزارش آمده است كه ايران به مناسبت جشن سي‌وششمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران ماهواره فجر را كه توسط كارشناسان ايراني ساخته شد، با موفقيت به فضا پرتاب كرد. خبرگزاري فلسطين نيز در خبري با عنوان «ايران چهارمين ماهواره‌اش را به فضا پرتاب كرد»، نوشت: ايران توانست به مناسبت جشن‌هاي سي‌و‌ششمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، با موفقيت چهارمين ماهواره به نام «فجر» را كه توسط كارشناسان ايراني ساخته شده، به فضا پرتاب كند.

برنامه موشكي ايران و ادعاي تكراري امريكا

در شرايطي كه پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره فجر در ايران واكنش‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي متفاوتي را به دنبال داشت، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا براي چندمين بار برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران را به ميان كشيد و ادعا كرد كه اين برنامه جزيي از مذاكرات هسته‌اي ميان اين كشور و گروه 1+5 است. جن ساكي در نشست خبري هفتگي خود با اشاره به موفقيت ايران در اين خصوص گفت: ما اين گزارشات را دريافت كرده‌ايم و همان‌طور كه پيش از اين گفته‌ايم برنامه موشكي ايران هنوز يك تهديد عليه منطقه محسوب مي‌شود و اين مساله‌اي است كه ما آن را به دقت دنبال مي‌كنيم. نگراني‌هاي قديمي ما نسبت به تلاش‌هاي ايران براي گسترش برنامه موشكي‌اش با جامعه بين‌المللي در ميان گذاشته شده است كه منجر به تصويب قطعنامه‌هايي در شوراي امنيت سازمان ملل عليه اين كشور به دليل فعاليت‌هاي حساس هسته‌اي‌اش شد. جن ساكي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه ممكن است امريكا همان‌گونه كه سازمان ملل با كره شمالي رفتار كرد اكنون نيز به دليل گسترش برنامه موشكي ايران تحريم‌هاي جديد عليه اين كشور صادر كند، اظهار كرد: من در حال حاضر پيش‌بيني در اين زمينه انجام نمي‌دهم. از آنجايي كه اين گزارشات تازه منتشر شده بايد با تيم خود گفت‌وگو كنم. اين اظهارات در حالي از سوي اين مقام امريكايي مطرح شده است كه پيش از اين سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان وزير دفاع كشورمان در پاسخ به سوالي درباره تلاش‌هاي امريكا و گروه 1+5 براي وارد كردن موضوع سامانه‌هاي موشكي ايران در مذاكرات گفت: آنچه امروز با 1+5 درباره آن مذاكره مي‌كنيم صرفا موضوع هسته‌اي است و به غير از موضوع هسته‌اي هيچ موضوع ديگري در دستور كار قرار نگرفته و نخواهد گرفت. بخش موشكي مربوط به توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران است و اين موضوعي است كه ما تصميم مي‌گيريم چه باشد و چه نباشد؛ و هيچ اراده‌اي نمي‌تواند خارج از اراده ما خودش را بر تصميماتي كه ما در اين حوزه مي‌گيريم اعمال كند؛ و اساسا هم موضوع موشكي در بحث مذاكرات هسته‌اي در هيچ زماني از طرف ما پذيرفته نشده است، و الان هم طرف مقابل اصراري بر اين موضوع ندارد، و به عبارتي پذيرفته كه جزو مقوله‌هاي مورد مذاكره نيست.

مسائل دفاعي كشور قابل مذاكره نيست

اظهارات جن ساكي ، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا واكنش تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان را به دنبال داشت. سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان به اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا درخصوص پرتاب ماهواره فجر به فضا واكنش نشان داد. وي در اين خصوص گفت: ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمين، كه به پشتوانه فناوري و دانش علمي پيشرفته فرزندان اين مرز و بوم صورت گرفته است در راستاي رويكرد درازمدت جمهوري اسلامي ايران براي حضور در فضا و تقويت زيرساخت‌هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي كشور است. وي با اشاره به ماهيت كاملا علمي و اقتصادي پرتاب ماهواره فجر گفت: ماهواره‌بر سفير كه اين ماهواره را در مدار زمين قرار داده است نيز به دست تواناي متخصصان سازمان هوا فضاي وزارت دفاع براي حضور در فضا با اهداف كاملا صلح‌آ‌ميز طراحي و ساخته شده است. برنامه موشكي ايران ماهيت كاملا دفاعي دارد و جمهوري اسلامي ايران به هيچ عنوان مسائل دفاعي كشور را قابل مذاكره نمي‌داند و در مورد آن حاضر به گفت‌وگو با هيچ طرف خارجي نيست. بدين لحاظ هيچگاه در چارچوب گفت‌وگوهاي هسته‌اي كشورمان با 1+5 چه در گذشته و چه در حال حاضر اجازه طرح و مذاكره درخصوص توان دفاعي و موشكي كشور داده نشده و در آينده نيز داده نخواهد شد.

 

ماهواره فجر در سايه سنگين‌ترين تحريم‌ها ساخته شد

سردار حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم تجديد ميثاق مديران و كاركنان صنعت دفاعي با آرمان‌هاي والاي انقلاب در خصوص پرتاب ماهواره فجر به فضا هم سخناني ايراد كرد كه بخش‌هايي از آن به شرح زير است:
 ‌ تمام مراحل ساخت، پرداخت و رديابي ماهواره فجر توسط دانشمندان جوان كشورمان در حال انجام است.
 ‌ امروز با تمام وجود آرزوي امام به تحقق پيوسته و به جرات مي‌توان گفت مستقل‌ترين نظام سياسي جهان جمهوري اسلامي ايران است.
 ‌ ملت ايران نشان دادند با وجود همه محدوديت‌ها نه تنها تسليم نشده و ترديدي در خواستن خود راه نداده بلكه شعار ما مي‌توانيم را به معناي واقعي محقق كرده‌اند.
 ‌ امروز در بسياري از فناوري‌ها در سطح جهان مطرح هستيم و روز به‌روز بر افتخارات ما افزوده مي‌شود.
 ‌ تحريم‌ها نه تنها رشد علمي ايران را متوقف نكرده بلكه فرزندان ايران اسلامي ماهواره فجر را در همين تحريم ساخته‌اند و با موفقيت در مدار زمين قرار گرفت.
  ‌ دشمن براي اينكه جلوي رشد و توقف ايران را بگيرد به جنگ فرقه‌اي روي آورده است، امروز وحدت نياز اصلي تمام مسلمين در سراسر جهان است.


پرتاب فجر، پيام « ما مي‌توانيم»  بود

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پيامي به وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ضمن تبريك پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره ايراني فجر از تلاش ارزشمند دانشمندان حوزه فضايي كشور قدرداني كرد. در بخش‌هايي از اين پيام آمده است:
 طلوع ماهواره ايراني فجر از مشرق عزت، خودباوري و ايمان انقلابي، سي و ششمين فجر انقلاب اسلامي را به همت دانشمندان متعهد حوزه فضايي كشور نوراني‌تر از گذشته در معرض نگاه جهانيان قرار داد.
 ‌ پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره ايراني فجر كه با عملكرد در خور تحسين ماهواره بر بومي سفير فجر، پيام نوراني ما مي‌توانيم را در مدار زمين و در برابر نگاه دوستان و دشمنان ايران اسلامي قرار داد بار ديگر فضاي غبارآلود و غيرواقعي تبليغات بيگانه در خصوص توقف روند توسعه و پيشرفت نظام جمهوري اسلامي به دليل اعمال تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقانوني را با پاسخي به عظمت اراده ملت قهرمان ايران در تداوم مسير نفي زورگويي و فشار‌پذيري از سوي نظام سلطه مواجه ساخت.
 لازم مي‌دانم به عنوان خدمتگزاري كوچك در اين عرصه، ضمن تبريك اين موفقيت غرورآفرين به رهبري معظم انقلاب اسلامي، رياست محترم جمهوري و مردم شريف و قدرشناس ايران اسلامي از تلاش‌هاي مجدانه جنابعالي و مجموعه كاركنان خدوم و سختكوش وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح سپاسگزاري كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون