• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

تيم مذاكره كننده دربرابر خواسته غرب مقاومت كرده است

گروه ديپلماسي| از زماني كه موشك فجر در مدار كره زمين قرار گرفت تا به امروز، بار ديگر مجادله‌ها در خصوص مسائل موشكي كشورمان زنده شد. سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در كنفرانس مطبوعاتي خويش ادعا كرد كه برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران جزيي از مذاكرات هسته‌اي ميان اين كشور و گروه 1+5 است. سيد عباس عراقچي نيز در پاسخ به اظهارات جنيفر ساكي اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران به هيچ عنوان مسائل دفاعي كشور را قابل مذاكره نمي‌داند و در مورد آن حاضر به گفت‌وگو با هيچ طرف خارجي نيست. دراين‌باره، گفت‌وگويي كوتاه با سيدعلي خرم، كارشناس مسائل سياست خارجي داشتيم كه در ادامه مي‌آيد.
 فكر مي‌كنيد بحث در خصوص مساله موشكي و توانمندي‌هاي ايران به چه ميزان در مذاكرات هسته‌اي واقعيت دارد تا مورد بحث و بررسي قرار گيرد؟
اينكه در پرونده هسته‌اي بحث‌هاي مرتبط با مساله موشكي و توانمندي‌هاي ايران به شكل مستقيم مطرح و مورد بررسي قرار گيرد، بعيد است. من فكر نمي‌كنم كه در اين باره به شكل مستقيم، پرونده هسته‌اي به بحث مسائل موشكي ارتباط داشته باشد اما از آنجايي كه موشك‌هاي بالستيك توانايي حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي را دارند، در نتيجه غربي‌ها به استناد با اين مساله، پرونده‌ هسته‌اي كشورمان را به فعاليت‌هاي موشكي ارتباط مي‌دهند.
  فكر مي‌كنيد امريكا چه اصراري در ربط دادن اين مساله به توانايي‌هاي غرب دارد؟
مساله هسته‌اي، يك بحث است و مساله توانمندي‌هاي موشكي ايران، يك بحث ديگر ولي كساني در غرب هستند كه اعتقاد دارند كه در مذاكرات هسته‌اي نه‌تنها مساله موشكي بلكه بايد در خصوص مسائل حقوق بشر و حمايت ايران از حزب‌الله ،حماس و... نيز بحث و رايزني صورت گيرد.
  اين بحث صورت گرفته است؟
تاكنون در موارد گفته شده بحث در مذاكره مطرح نشده و رايزني‌اي صورت نگرفته‌ است.
 پس دليل اصرار روي اين مساله چيست؟
ممكن است نظرات سياسي در اين باره از سوي برخي افراد در حاشيه مذاكرات مطرح شده باشد اما اينكه در اين باره رايزني شده باشد، هيچ مذاكره‌اي صورت نگرفته و اينها فقط ادعاست. ممكن است كه دولت‌هاي غربي در اين باره تمايل داشته باشند اما تيم مذاكراتي ما مانع از اين شده است.
 ورود و مجادله در اين باره چقدر مي‌تواند در روند مذاكرات هسته‌اي با توجه به اينكه در مراحل حساس و سرنوشت‌سازي قرار گرفته است، تهديدآميز باشد؟
اين مسائل به شكل مستقيم تهديدآفرين نيست اما شايد به شكل غيرمستقيم ممكن است نگراني‌ها را افزايش دهد.
  از آنجايي كه رژيم صهيونيستي بزرگ‌ترين مخالف در انعقاد توافق جامع نهايي است، فكر مي‌كنيد چقدر اين رژيم با فشارهايش در خصوص مسائل اينچنيني موثر باشد و بخواهد مذاكرات را منحرف كند؟
اسراييل اصرار دارد اما فشارهايش در خصوص مساله هسته‌اي تاثيرگذار نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون