• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

چهره‌ها- خبرها

با محاصره و تحريم قطر مخالفيم

حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق اعلام كرد كه كشورش با محاصره هر كشوري در حوزه خليج فارس مخالف است حتي اگر با آن كشور مشكلاتي هم داشته باشد. او همچنين گفت كه برگزاري رفراندوم كردها در شرايط كنوني اقدامي موفق نخواهد بود. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در كنفرانس مطبوعاتي هفتگي خود اعلام كرد به عربستان سفر خواهد كرد و پس از آن به كشورهاي ديگر منطقه هم خواهد رفت. او اما زمان اين سفر را مشخص نكرد. اين نخستين سفر العبادي به عربستان از زمان انتصاب وي به عنوان نخست‌وزيري عراق در تابستان سال 2014 است. نخست‌وزير عراق در كنفرانس مطبوعاتي خود همچنين گفت كه نهادهاي سياسي و حكومتي از محاصره تاثير نمي‌پذيرند و محاصره بر ملت فشار وارد مي‌كند. العبادي درباره مساله همه‌پرسي اقليم كردستان نيز گفت: هر جزو از عراق خواسته‌هايي و آرزوهايي براي آينده‌اش دارد و ما به آن احترام مي‌گذاريم، حتي اگر با آنها موافق نباشيم؛ اين يك حق قانوني است. با اين وجود ما در يك كشور باهم زندگي مي‌كنيم و با هم شريك هستيم. ما يك قانون اساسي داريم كه همه به آن راي داده‌ايم و يك پارلمان و دولت فدرال، من معتقدم كه برگزاري رفراندوم در شرايط كنوني موفق نخواهد بود.

 

چراغ سبز سنا به عربستان

سناتورهاي امريكايي در جلسه رأي‌دهي به قطعنامه‌اي كه خواستار توقف فروش بمب‌هاي هدايت‌شونده به عربستان است از فروش اين تسليحات به منظور مقابله با ايران دفاع كردند. به گزارش فارس به نقل از پايگاه «عرب‌نيوز»، ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواه در مجلس سنا و ساير سناتورهاي حامي عربستان در اين جلسه گفتند كه امريكا نمي‌تواند از متحدانش در خاورميانه سلاح‌هايي كه آنها براي مقابله با ايران نياز دارند را مضايقه كند. ليندسي گراهام گفت مخالفت با فروش اين سلاح‌ها به عربستان يك پيروزي براي ايران به شمار خواهد آمد. وي گفت: «اگر شما فكر نمي‌كنيد كه مهار ايران و جلوگيري از اقدام آنها براي براندازي يمن، عراق، سوريه و لبنان در راستاي منافع ملي ما است، داريد اشتباه بزرگي مرتكب مي‌شويد.» باب كوركر، رييس كميته روابط خارجي سنا هم گفت كه دست‌كم بخشي از راي‌هايي كه خواستار توقف فروش اين سلاح‌ها هستند مربوط به كساني است كه مي‌خواهند دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا را شرمسار كنند. قانونگذاران امريكايي قطعنامه‌اي كه خواستار توقف فروش بمب‌هاي هدايت‌شونده به عربستان سعودي است را تصويب نكردند. 43 سناتور امريكايي در جلسه روز سه‌شنبه به اين قطعنامه راي «آري» و 51 نفر به آن راي منفي دادند. با وجود تلفات گسترده غيرنظاميان يمني و توسل عربستان سعودي به حملات كور و همچنين اعتراف رياض به استفاده از تسليحات ممنوعه از قبيل بمب‌هاي خوشه‌اي، حمايت‌هاي امريكا از سعودي‌ها ادامه دارد. دولت باراك اوباما، رييس‌جمهور سابق امريكا سال گذشته ميلادي در اثر شدت گرفتن تلفات غيرنظاميان در يمن و تشديد فشارهاي بين‌المللي طرح ارسال و فروش بمب‌هاي هدايت شونده به عربستان سعودي را به تعويق در آورد.

درخواست كامرون براي ملايم‌تر شدن روند برگزيت

ديويد كامرون ضمن درخواست از نخست‌وزير انگليس براي مشورت بيشتر با ساير احزاب درباره روند برگزيت خاطرنشان كرد كه اين بانوي سياستمدار اكنون براي اتخاذ رويكرد ملايم‌تري براي خروج از اين اتحاديه تحت فشار است. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه گاردين، ديويد كامرون، نخست‌وزير سابق انگليس در حالي اين اظهارات را مطرح كرده است كه پيش از اين جان ميجر، يكي ديگر از نخست‌وزيران پيشين اين كشور نيز ايده خروج از اتحاديه اروپا با سرعت و فشار بالا را امري نشدني توصيف كرده بود. در گزارش‌هايي جداگانه نيز آمده است كه فيليپ هاموند، وزير خرانه‌داري اين كشور تلاش دارد لندن را در اتحاديه گمركي اتحاديه اروپا حفظ كند. با اين حال كامرون در بخش ديگري از سخنانش در جريان يك كنفرانس تجاري در لهستان بيان كرد، ترزا مي، نخست‌وزير كشورش بايد با ساير احزاب نيز درباره بهترين راه خروج از اتحاديه اروپا مشورت كند. وي در اين باره گفت: اين روند بسيار دشوار خواهد بود و شكي در اين نيست اما مشورت بيشتر با ساير احزاب درباره بهترين راه عملي شدن اين امر را مي‌توان به عنوان فرصتي مغتنم شمرد. اين سياستمدار انگليسي كه با پيروزي كمپين آري به خروج لندن از اتحاديه اروپا از سمتش به عنوان نخست‌وزير استعفا داد همچنين خاطرنشان كرد كه احتمالا درخواست‌ها براي خروج آهسته‌تر و ملايم‌تر از اين بلوك اروپايي افزايش خواهد يافت. پيش از كامرون، ميجر نيز طي مصاحبه‌اي با شبكه خبري بي‌بي‌سي در اين باره گفته بود، احتمالا شكست مي ‌در به دست آوردن اكثريت كرسي‌ها در انتخابات اخير پارلماني به اين معناست كه نخست‌وزير بايد برنامه‌هاي برگزيت خود را آرام‌تر پيش ببرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون