• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

تعطيلي موزه‌ها و مراكز گردشگري؛ اعتراض مجلس، پاسخ ميراث فرهنگي

«تعطيلي هفتگي موزه‌ها و اماكن تاريخي تحت پوشش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري لغو و از اين به بعد موزه‌ها فقط در 6 روز از سال تعطيل خواهند بود.» خرداد ماه سال 94 بود كه سازمان ميراث فرهنگي بخشنامه‌اي را به اماكن فرهنگي تحت مديريت خود ابلاغ كرد كه جمله بالا بخشي از آن بود. تا پيش از ابلاغ اين بخشنامه تعداد روزهاي تعطيل در تقويم موزه‌ها 15 روز بود. حالا بعد از حدود دو سال، نمايندگان مجلس به اين بخشنامه اعتراض دارند و معتقدند كه تعطيلي 6روزه هم براي موزه‌ها زياد است و بايد موزه‌ها و اماكن گردشگري در تمام روزهاي سال آماده خدمات رساني به گردشگران باشند. روز گذشته در آخرين اظهارنظر نمايندگان مجلس به موضوع تعطيلي موزه‌ها؛ شهاب نادري، نايب‌رييس فراكسيون گردشگري مجلس با تاكيد بر اينكه قانوني براي تعطيلي مراكز گردشگري در ايام تعطيلات رسمي وجود ندارد، به ايسنا گفت: «اگر چنين اقدامي صورت گيرد غيرقانوني و تخلف است و مجلس حتما نظارت مي‌كند. گردشگراني كه از خارج از كشور به‌عنوان توريست سفر مي‌كنند بايد بتوانند بازديد خود را انجام دهند. مديراني كه مسووليت اين اماكن را بر عهده دارند بايد برنامه‌ريزي را به صورت شيفت‌بندي انجام دهند تا هرگز اين مراكز تعطيل نباشند. البته ما مي‌توانيم مسووليت اداره برخي از اين مكان‌ها را به بخش خصوصي هم واگذار كنيم كه قطعا با استفاده از امكاناتي كه در اختيارشان است مي‌توانند نسبت به جذب گردشگر و افزايش درآمد و اشتغالزايي موثر باشند.» پيش از اين نيز جبار كوچكي‌نژاد، ديگر نماينده مجلس اعلام كرده بود: «قانوني براي تعطيلي مراكز تاريخي و آثار باستاني در تعطيلات رسمي وجود ندارد. اگر چنين اقدامي انجام شود قانوني نيست و بايد جلوي اين كار گرفته شود.» نمايندگاني كه با طرح وزارتخانه شدن سازمان ميراث فرهنگي موافق‌اند از اين فرصت هم استفاده كرده‌اند و دوباره دلايل‌شان براي موافقت با وزارت شدن اين سازمان را در ميان اظهارنظر در مورد تعطيلي موزه‌ها مطرح مي‌كنند: «متاسفانه يكي از مشكلاتي كه وجود دارد اين است كه سازمان ميراث فرهنگي در زيرمجموعه نهاد رياست‌جمهوري قرار دارد و ما نمي‌توانيم سوال مطرح كنيم. به همين دليل هم به دنبال اين بوديم تا اين سازمان به وزارتخانه تبديل شود زيرا با اين شرايط اگر بخواهيم سوالي را بپرسيم بايد از رييس‌جمهور سوال كنيم كه قطعا وقت رييس‌جمهور گرفته مي‌شود.» قاسم احمدي‌لاشكي، عضو هيات رييسه فراكسيون گردشگري مجلس نيز در اين زمينه ضمن تاكيد بر اينكه تعطيلي موزه‌ها قانوني نيست، گفته بود: «افزايش درآمدزايي كشور از طريق صنعت توريسم و گردشگري و در پي ساماندهي تعطيلات كشور امكان‌پذير است.»
اين در حالي است كه محمدرضا كارگر، مدير اداره كل موزه‌هاي كشور معتقد است: «در شرايط امروز كه ايران يكي از كمترين زمان‌ها براي تعطيلات موزه‌اي را دارد، سازمان ميراث فرهنگي بايد تشويق شود، چون ۱۵ روز تعطيلي را به شش روز كاهش داده‌ايم. اين مدت نيز طبق مصوبه هيات دولت انتخاب شده» كارگر در مورد تعطيلي موزه‌ها در روزهاي تاسوعا و عاشورا مي‌گويد: «در اين دو روز حتي توريست علاقه‌اي به بازديد از موزه‌ها ندارد، او تمايل دارد كه تنها اتفاق پرجاذبه كه تا يك سال بعد تكرار نمي‌شود را به چشم ببيند نه اينكه بخواهد به موزه برود.»
با توجه به افزايش انتقادات بهارستاني‌ها به تعطيلي موزه‌ها، روز گذشته سازمان ميراث‌فرهنگي توضيحاتي در اين زمينه ارايه كرد: «اداره كل موزه‌ها بر اساس مسووليت ذاتي و شرح وظايف مصوب خود (بند ۱ شرح وظايف) سياستگذاري و برنامه‌ريزي كلان در خصوص موزه‌ها را با توجه به شرايط و موقعيت موزه‌ها، نوع و تعداد بازديدكنندگان و مناسبت‌هاي ملي و مذهبي برعهده دارد و نسبت به تعطيلي سالانه موزه‌ها و ساعت كاري در ايام سال برنامه‌ريزي و موضوع فوق را جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ مي‌كند. به عنوان مثال در ايام نوروز كه موزه‌هاي سراسر كشور با افزايش مخاطب مواجه هستند، ساعت كاري موزه‌ها افزايش مي‌يابد و در مناسبت‌هاي ديگر نيز تصميماتي مناسب با شرايط موجود اخذ مي‌شود. يادآور مي‌شود كه موزه‌ها و اماكن فرهنگي تاريخي تحت پوشش سازمان در كليه ايام سال به جز ۶ روز (شامل ۲۸ صفر- ۲۱ رمضان - تاسوعا و عاشورا - ۲۵ شوال- ۱۴ خرداد) فعال بوده و آماده پذيرايي از مخاطبان و بازديدكنندگان است. همچنين در حالي كه موزه‌هاي سراسر دنيا روزهاي دوشنبه به عنوان نخستين روز هفته تعطيل هستند، موزه‌هاي كشورمان در تمام روزهاي هفته آماده ارايه خدمات به بازديدكنندگان هستند. بار ديگر تاكيد مي‌شود تعطيلات موزه‌ها و بناهاي فرهنگي تاريخي زيرنظر سازمان ميراث فرهنگي در طول سال فقط شش روز است در حالي كه روزهاي تعطيل تا سال گذشته ۱۵ روز بوده كه با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي اداره كل موزه‌ها به شش روز تقليل پيدا كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون