• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3838 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير

گام اول مذاكرات لندن – بروكسل

مهاجران در بريتانيا مي‌مانند

گروه جهان | مذاكرات ميان اتحاديه اروپا و مقام‌هاي دولت بريتانيا براي خروج از اتحاديه اروپا آغاز شده است. ماراتني كه حداقل دو سال به طول مي‌انجامد و مشخص نيست در اين مسير چه اتفاقاتي رخ دهد. اما به نظر مي‌رسد قدم‌هايي در حال برداشته شدن است كه مي‌تواند سختي مسير مذاكره را كاهش دهد. تحت برنامه‌اي كه ترزا مي، ‌نخست‌وزير بريتانيا در خصوص مذاكرات خروج ارايه داده، شهروندان و اقليت‌هايي كه از كشورهاي اتحاديه اروپا در انگلستان حضور دارند مي‌توانند با دسترسي به مزاياي شهروندان بريتانيايي به اقامت در اين كشور ادامه دهند. اما در پاسخ به اين اقدام يك مقام ارشد اتحاديه اروپا گفته است كه اطمينان از باقي ماندن شهروندان اتحاديه اروپا در بريتانيا پس از خروج از اتحاديه، نخستين قدم است اما كافي نيست. ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپا مي‌گويد قدم‌هاي بيشتري در اين خصوص مورد نياز است. گفتني است حضور شهروندان اتحاديه اروپا در بريتانيا مي‌توانست تبديل به يكي از چالش‌برانگيز‌ترين موضوعات در همان ابتداي مذاكرات شود چرا كه يكي از مواردي كه مقامات اتحاديه اروپا پيش از شروع مذاكرات روي آن بسيار تاكيد داشتند همين موضوع بود. در اين شرايط بسياري از بريتانيايي‌هايي كه در اتحاديه اروپا نيز زندگي مي‌كنند نگران اين مذاكرات هستند. زيرا اگر اين توافق بين دو طرف شكل نگيرد شهروندان بريتانيايي حاضر در كشورهاي اتحاديه اروپا نيز با مشكل سكونت در اين كشور روبه‌رو خواهند شد.
با اين حال اگر دو طرف به توافق برسند شهروندان كشورهاي اتحاديه اروپا پس از خروج از انگلستان از 30مارس 2019 مي‌توانند از حقوق شهروندي بريتانيا براي رفاه برخوردار باشند و حقوق بازنشستگي و حق آموزش به اندازه شهروندان بريتانيا دريافت كنند. ترزا مي‌ همچنين وعده داده است كه سيستم را ساده خواهد كرد كه از جمله آن مي‌توان به حذف فرم درخواست اقامت دايم 85 صفحه‌اي اشاره كرد. دفتر نخست وزيري بريتانيا از جزييات اين پيشنهاد خبر زيادي بيرون نداده است. اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين موضوع شامل يك دوره گارانتي دوساله براي افرادي است كه قصد دارند پس از خروج بريتانيا براي تغيير وضعيت خود به بريتانيا سفر كنند.
آنگلا مركل، صدرعظم آلمان به خبرنگاران گفت: كه اين پيشنهاد يك شروع خوب است اما رهبران اروپايي ديگر گفته‌اند در اين خصوص جزييات بيشتري لازم است و مقامات اروپايي عنوان مي‌كنند كه اين تازه نخستين گام است اما كافي نيست. آن لور دونسوي، عضو موسسه 3 ميليون نفره‌اي كه هدف آن حمايت از حقوق شهروندان اتحاديه اروپا در انگليس است گفت: پيشنهاد نااميد‌كننده بود و واقعا كمتر از انتظارات ما بود. او به بي‌بي‌سي گفت كه اين نه عادلانه و نه جدي بود. وي افزود اين به عنوان يك تيزر تبليغاتي بود كه به طور كلي نمايان مي‌كرد كه اجازه سفر بالقوه به شما مي‌دهد، اين نياز به باز كردن دارد و بايد ديد چه چيزهايي در اين خصوص وجود دارد. تحليل‌ها حاكي از آن است كه دو طرف قصد دارند از اين موضوع در اسرع وقت عبور كنند اما موضوع به‌شدت چالش برانگيز است و ممكن است بسياري از مسائل ديگري را نيز تحت تاثير قرار دهد. كارشناسان معتقدند هنوز سوالات فني و پيچيده‌اي در اين خصوص وجود دارد. به‌طور مثال اين موضوع مطرح است حقوق اين شهروندان به فاميل يا كودكان در زندگي آنها نيز گسترش مي‌يابد؟چه كسي حقوق شهروند را در صورت هرگونه اختلاف قانوني تضمين خواهد كرد؟ اتحاديه اروپا قبلا اصرار داشت كه دادگاه اروپايي درگير باشد اما انگلستان اصرار دارد كه دادگاه‌هاي بريتانيا اين موضوع را مورد بررسي قرار دهند.
از طرفي هنوز به‌طور دقيق مشخص نيست كه افراد در طول چه بازه زماني مشمول اين طرح و توافق خواهند شد. به نظر مي‌رسد بريتانيا بين مارس2017تا مارس 2019 بر اين موضوع تاكيد دارد اما اتحاديه اروپا تمايلي به تعيين تاريخ روشن و مشخص در اين خصوص ندارد.
از ديدگاه اتحاديه اروپا آنچه تاكنون از طرف انگليس شنيده‌اند هنوز مبهم است. مذاكره‌كنندگان اتحاديه اروپا خواهان ديدن جزييات اين پيشنهاد هستند كه در روز دوشنبه آينده منتشر خواهد شد.
ماري اسپيروف بلغارستاني كه پنج سال و نيم است در انگليس زندگي و كار مي‌كند به بي‌بي‌سي مي‌گويد كه هنوز نگران اين است كه اين طرح چه بر سر آينده‌اش خواهد آورد. او به بي‌بي‌سي گفت: من در داخل احساس نا اميدي مي‌كنم، من پيش از سال 2014 وارد بريتانيا شدم اما نمي‌دانم سرنوشتم چه خواهد شد. ما اكنون بر آينده خودمان در بريتانيا چندان كنترلي نداريم. در طرف ديگر بريتانيايي كه خارج از اين كشور هستند در خصوص آينده خود نگران هستند. گلينيس وايتينگ كه به دنبال كسب شهروندي بلژيك است بسيار عصبي و نگران از آينده خود است. جان براون نيز كه 21 سال است در بلژيك زندگي كرده است نيز مي‌گويد: شما زماني كه به سمت ريزكاري‌ها مي‌رويد، مسائل واقعي را كشف مي‌كنيد، من فكر نمي‌كنم پيشنهادهاي سخاوتمندانه به جزييات واقعي برسد. با اين وجود خانم مي ‌در روز دوم نشست با اتحاديه اروپا گفت مي‌خواهد به شهروندان اتحاديه اروپا در انگليس اطمينان دهد كه هيچ كس نبايد كشور را ترك كند، وي افزود ما خانواده‌ها را از هم جدا نمي‌كنيم. او گفت: مذاكرات سازنده آغاز شده است و موضوعاتي كه مي‌خواهيم در مورد آن در اوايل مذاكرات صحبت كنيم را به ميان آورديم كه از جمله آن حقوق شهروندان است. وزير در سايه خروج در پارلمان بريتانيا از حزب كارگر با انتقاد از طرح ترزا مي ‌مي‌گويد: اين اقدام خانم مي ‌بسيار دير هنگام و كوتاه است. وي در ادامه عنوان كرد كه حزب ما پيشنهاد تعهد يك جانبه را در اين خصوص در راستاي اطمينان بخشي مي‌دهد. تيم فررون، رهبر ليبرال دموكرات‌ها نيز عنوان كرد كه اين پيشنهادات بسياري از سوالات را بدون پاسخ گذاشته است. گفتني است هم انگلستان و هم اتحاديه اروپا قصد دارند تا آرامش در وضعيت 2/3 ميليون شهروند اتحاديه اروپا در بريتانيا 2/1 ميليون شهروند بريتانيايي كه در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا زندگي مي‌كنند را تامين كنند. اتحاديه اروپا معتقد است كه آنها بايد از حقوق يكسان براي حقوق مادام العمر برخوردار شوند و توسط دادگاه‌هاي اروپايي جرايم آنها مورد بررسي قرار گيرد، اما انگليس گفته است كه دادگاه‌هاي اين كشور بايد صلاحيت خود را داشته باشند. احزاب مخالف دولت بريتانيا از دولت خواسته‌اند تا تضمين يك جانبه‌اي را براي حفظ وضعيت مهاجران اتحاديه اروپا بدهد، اما وزيران اصرار دارند كه براي حصول اطمينان از محافظت از انگليسي‌ها معامله متقابل مورد نياز است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون