• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

علي مطهري:

اشعار قرائت شده در مراسم عيد فطر، بيانيه سياسي بود

گروه سياسي| علي مطهري، نايب‌رييس مجلس دست به قلم شد تا درباره حمله و توهين صورت گرفته به رييس‌جمهور در مداحي پيش از نماز عيد فطر واكنش نشان دهد. نايب رييس مجلس با انتقاد از اشعار قرائت شده در مداحي پيش از مراسم نماز عيد فطر در مصلاي تهران اين اشعار را يك بيانيه سياسي و غيرمتناسب با عيد فطر توصيف كرد و با انتقاد از محتواي اين اشعار گفت كه تخطئه برجام تخطئه كل نظام است. به گزارش ايسنا، علي مطهري در يادداشتي تحت عنوان «عيد فطر يا روز عقده‌گشايي» نوشت: «در مراسم نماز عيد فطر امسال با پديده‌اي مواجه شديم كه تناسبي با اين روز نداشت. در روز عيد فطر معمولا از آثار معنوي ماه رمضان مانند تقويت اراده در مبارزه با هواهاي نفساني و دوري از حقد و كينه و عناد و ضرورت حفظ اين دستاورد سخن گفته مي‌شود كه موجب نزديك شدن دل‌ها به يكديگر مي‌گردد. اما در مصلاي تهران قبل از نماز اشعاري قرائت شد كه بيشتر يك بيانيه سياسي بود و كمترين ارتباط را با عيد فطر داشت. گذشته از عدم تناسب اين اشعار با عيد فطر، مضمون و محتواي اين اشعار هم ناراستي‌هايي داشت. اولا برجام را به طور كلي تخطئه مي‌كرد در حالي كه توافق برجام تصميم كل نظام و تخطئه آن تخطئه كل نظام است. نقاط قوت و نقاط ضعف آن نيز به كل نظام بر مي‌گردد نه اينكه نقاط ضعف آن مربوط به آقاي روحاني و آقاي ظريف است و نقاط قوت آن مربوط به بخش ديگر نظام.»
ديد طبقاتي با ماركسيسم سنخيت دارد تا اسلام
در ادامه يادداشت مطهري آمده است: «ثانيا در اشعار مذكور سخن از سيلي كوخ نشين به كاخ نشين رفته بود. اين ديد طبقاتي بيشتر با ماركسيسم سنخيت دارد تا با اسلام. آنچه در اسلام اصالت دارد ايمان و عمل صالح است، نه محروميت و فقر. به تعبير شهيد آيت‌الله مطهري نبايد ميان خاستگاه وجهت‌گيري دچار اشتباه شد. جهت‌گيري اسلام و نهضت اسلامي به سود مستضعفان است اما خاستگاه اسلام و يك نهضت اسلامي صرفا مستضعفان نيستند بلكه همه طبقات جامعه در رشد آن شركت دارند چون اسلام با فطرت انسان‌ها سروكار دارد و حتي فطرت يك كاخ نشين و برخوردار را نيز بيدار مي‌كند. ثانيا در آن اشعار بعد از آنكه مي‌گويد ما از هر تحريمي استقبال مي‌كنيم، مي‌گويد «راه ما راه حسين است». گويي امام حسين عليه السلام بدون هرگونه محاسبه‌اي و صرفا از روي عصبانيت و احساس دست به قيام زد، در حالي كه ايشان دقيق‌ترين محاسبات را داشت و به دنبال تحصيل بيشترين اثر و نتيجه از قيام خود بود. اينكه راه ما راه حسين است، به اين معني نيست كه ما بي‌جهت هرگونه تحريمي را بر ملت خود تحميل كنيم و مشكل براي آنها بيافرينيم.» مطلب آخر اينكه اتفاقي مانند آنچه در روز قدس به صورت توهين به رييس‌جمهور و برخي ديگر از مقامات كشور رخ داد و آنچه در برنامه نماز عيد فطر تهران رخ داد، رهبر انقلاب را ناچار مي‌سازد كه در خطبه‌هاي نماز عيد فطر درباره تعبير «آتش به اختيار» توضيح دهند، در حالي كه اگر افرادي كه خود را ولايتمدار مي‌نامند و ديگران را ضد ولايت، درست مي‌فهميدند و درست عمل مي‌كردند نيازي به اين توضيح و ايجاد زحمت براي ايشان نبود.»

 

مراسم تحليف رييس‌جمهور در نخستين جلسه علني پس از مراسم تنفيذ

مديركل فرهنگي و روابط عمومي مجلس اعلام كرد: مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب در نخستين جلسه علني مجلس پس از برگزاري مراسم تنفيذ رياست‌جمهوري برگزار مي‌شود. به گزارش فارس، مهدي كيايي،  در پي حاشيه‌سازي برخي رسانه‌هاي خارجي در مورد برگزاري مراسم تحليف گفت: مراسم تحليف حجت‌الاسلام حسن روحاني، رييس‌جمهور منتخب طبق روال قانوني و قبلي در نخستين جلسه علني مجلس پس از تنفيذ حكم وي توسط رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد. همچنين معاون امور مجلس رييس‌جمهور در اين مورد تاكيد كرد: مقدمات مراسم تحليف رييس‌جمهور انجام شده و دولت دوازدهم قطعا در موعد قانوني تشكيل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون