• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

‌ ايران، بازيگري محوري و قدرتمند است

«زيگمار گابريل»، وزير خارجه آلمان در جريان سفر «محمد جواد ظريف» وزير خارجه كشورمان در نشست خبري مشترك با وي شركت كرد. وزير خارجه آلمان در اين نشست‌گفت: با دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران پنجره‌اي تاريخي جديد باز شد و تهديدي بزرگ در زمينه مساله هسته‌اي به وسيله ديپلماسي برطرف و از تقابل نظامي در منطقه جلوگيري شد. اين توافق در آلمان و همين‌طور در اروپا داراي ارزش فراواني است. وي با اشاره به تحولات خاورميانه از جمله بحران قطر ابراز اميدواري كرد كه ايران نقش سازنده‌اي در منطقه ايفا كند و كشورهاي منطقه به صورت مستقيم با هم مذاكره كنند چرا كه بحران جديدي موضوعي است كه به نفع هيچكس نيست. وزير خارجه آلمان از ايران به عنوان بازيگر محوري و قدرتمند و متكي به خود نام برد و گفت: روحاني به مردم ايران وعده اصلاحات داده است كه به وسيله آن زندگي مردم بهتر خواهد شد؛ از اين‌رو ضروري است كه ايران به سرمايه‌گذاري خارجي تمايل داشته باشد و نقش ايران در حل تنش‌هاي خاورميانه پر رنگ باشد. وي گفت: حق موجوديت اسراييل موضوعي است كه قابل مذاكره نيست.
پيشنهادهاي ايران روي ميز است
محمد جواد ظريف در اين نشست خبري گفت: ايران همواره خواهان حل و فصل و فصل معضلات منطقه از سوريه و عراق تا يمن بوده است و پيشنهاد ايران در اين موارد روي ميز است و اميدوار است كه كشورهاي داراي نفوذ از اين فرصت استفاده كنند و براي دستيابي به راه‌حل تلاش كنند. تلاش ايران به همراه روسيه و تركيه براي پايان دادن به برخي درگيري‌ها در سوريه بسيار موثر بوده است و هيچ راه‌حل نظامي براي بحران‌هاي منطقه وجود ندارد و تمامي بحران‌ها در منطقه بايد از مسير گفت‌وگو و وارد كردن تمامي عناصر به پروسه سياسي وارد شود و اين حركت بايد توان و تلاش براي مقابله با افراط‌گرايي و تروريسم كه به وسيله داعش و جبهه النصره و القاعده در منطقه در حال گسترش است را منسجم كند.
وزير خارجه ايران درباره موضع اين كشور درباره اسراييل هم گفت: ميان ايران و آلمان اختلاف نظرهايي در اين مورد و به‌ويژه درباره سياست‌هاي اشغالگرانه و نقض حقوق‌بشر مستمر و نقض حقوق مردم فلسطين و پوشش نهادن بر عمليات مخرب وجود دارد. فرصت خوبي است كه مي‌توان با دوستان آلماني در مورد نكات اختلاف در فضاي آرام و معقول و با ادبيات مبتني بر احترام متقابل گفت‌وگو شود و اين گفت‌وگوها ادامه خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون