• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

چهره‌ها- خبرها

‌ توقف قراردادهاي تسليحاتي امريكا با عربستان
«باب كوركر»، رييس كميته روابط خارجي سناي امريكا مي‌گويد تا زماني كه بحران قطر حل‌و‌فصل نشده باشد، قراردادهاي تسليحاتي با كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس را متوقف مي‌كند. به گزارش فارس، كوركر اين مطلب را طي نامه‌اي رسمي خطاب به «ركس تيلرسون» وزير خارجه امريكا نوشته است؛ در ابتداي اين نامه از سفر اخير «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا به عربستان تمجيد شده و آمده: «شادي زايدالوصفي از سفر اخير رييس‌جمهور به عربستان به من دست داد. اتحاد كشورهاي خليج (فارس) و تعهد آنها به همكاري امنيتي (با امريكا)، گام‌هاي خوشايند رو به جلويي بود.»رييس كميته روابط خارجي سنا سپس به انتظارات برآورده نشده واشنگتن از اعراب پرداخته و نوشته: «متاسفانه شوراي همكاري خليج (فارس) به جاي استفاده از مزاياي اين نشست (امنيتي رياض)، وارد فاز تقابل شد. همه كشورهاي منطقه بايد براي مبارزه با تروريسم تلاش بيشتري به كار ببندند ولي درگيري‌هاي اخير ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس)، به تلاش‌ها براي مبارزه با داعش و ايران ضربه مي‌زند. »كوركر در انتهاي اين نامه نتيجه‌گيري كرده كه سنا با توجه به ناخشنودي از تحولات اخير منطقه، از حق خود براي صدور يا عدم صدور مجوز براي فروش تسليحات به يك كشور خارجي استفاده مي‌كند و فعلا فروش سلاح به كشورهاي عضو شوراي همكاري‌هاي خليج‌فارس را متوقف مي‌كند.


‌ فقط اسراييل و روسيه ترامپ را به اوباما ترجيح مي‌دهند
 بر اساس يك نظرسنجي جديد، فقط شهروندان روسيه و رژيم صهيونيستي ترامپ را به اوباما ترجيح داده و بيشتر مردم جهان مخالف خروج امريكا از برجام هستند. به گزارش فارس، يك نظرسنجي جديد نشان داد كه اتباع روسيه و رژيم صهيونيستي، تنها مردماني هستند كه رياست‌جمهوري دونالد ترامپ بر امريكا را به باراك اوباما، ترجيح مي‌دهند. در نظرسنجي انجام‌شده توسط مركز تحقيقاتي «پيو» كه روز دوشنبه منتشر شد، نظر مردم 37 كشور دنيا نسبت به رييس‌جمهور جديد و قبلي امريكا بررسي شده كه افت شديدي را در اعتماد آنها نسبت به سياست خارجي رهبر جديد اين كشور نشان مي‌دهد. به نوشته وبگاه «آي24 نيوز» تنها 22درصد از افرادي كه در اين نظرسنجي شركت كردند معتقدند ترامپ مي‌تواند در سياست خارجي و عرصه بين‌الملل درست عمل كند. اين در حالي است كه اوباما توانسته بود 64درصد از اين راي را به دست بياورد. براين‌اساس، رويكرد مثبت رژيم صهيونيستي نسبت به امريكا از ميانگين 60درصد در دوره اوباما به 81درصد در دوره ترامپ افزايش يافته است. اين نظرسنجي همچنين نظر شهروندان كشورهاي مختلف نسبت به توافق هسته‌اي ايران را بررسي كرد – كه با وجود تهديدات مكرر ترامپ به عقب‌نشيني از آن – با خارج شدن امريكا از برجام مخالف هستند. البته در اين ميان فقط رژيم صهيونيستي و اردن حامي ترامپ هستند.


موج رسانه‌اي براي عادي‌سازي روابط عربستان و اسراييل
مجتهد، فعال توييتري عربستاني كه گزارش‌هاي محرمانه‌اي از دربار اين كشور منتشر مي‌كند در جديدترين توييت خود اعلام كرد كه بعد از روي كار آمدن محمد بن سلمان به‌عنوان وليعهد عربستان، او از بي‌توجهي اروپايي‌ها نسبت به انتصابش خشمگين شده و مواضع كشورهاي اروپايي در خصوص خود را گنگ و نامفهوم توصيف كرده است. بر اساس اين خبر محمد‌بن سلمان همچنين به دليل اينكه حمايت يكپارچه‌اي از سوي كشورهاي اروپايي با خود احساس نكرده عادل‌الجبير، وزير خارجه عربستان را توبيخ كرده است و گفته كه در جريان بحراني كه با قطر ايجاد شده دوحه بر رياض فايق آمده است. اين افشاگر عربستاني كه يك ميليون و 800 هزار نفر دنبال‌كننده در توييتر دارد در راستاي گزارش‌هايي مبني بر بهبود روابط عربستان با اسراييل در دوران شاهزاده جوان تاكيد كرده بن سلمان دستور داده موجي رسانه‌اي ايجاد شود تا افكار عمومي عربستان با ايده عادي‌سازي روابط رياض- تل‌آويو كنار بيايند. به گفته مجتهد، بن سلمان دستور داده اين موج رسانه‌اي از توييتر آغاز شود و همزمان با انتشار اين افشاگري‌ها، هشتگي در توييتر با عنوان عادي‌سازي روابط عربستان با اسراييل به راه افتاده است. گرچه نمي‌توان به صورت دقيق اظهارات مجتهد را تاييد كرد اما افشاگري‌هاي او با تحولات اخير و به ويژه صحبت از ايجاد ائتلافي عربي اسلامي با همكاري اسراييل در مقابل ايران مطابقت دارد. يك كاربر توييتري عربستاني و از فعالان سياسي اين كشور در توييتر خود نوشته كه عادي‌سازي روابط با اسراييل براي عربستان فقط چند مرحله دارد؛ يك تاكيد بر اين ادعا كه اسراييل بهتر از ايران است، دوم اينكه فلسطيني‌ها خودشان زمين‌هاي خود را فروخته بودند، مرحله سوم هم در راه انداختن هشتگ عربستاني‌ها از عادي‌سازي روابط با اسراييل حمايت مي‌كنند، خلاصه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون