• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

عليرضا قرباني در دفاع از روحاني سنگ‌تمام گذاشت

ندا آل‌طيب

چند روز پس از سر دادن شعارهاي توهين‌آميز به حسن روحاني رييس‌جمهوري، عليرضا قرباني روي صحنه تالار وحدت، تمام قد از مقام دوم كشور دفاع كرد. قرباني شامگاه دوشنبه 5 تيرماه براي سومين شب متوالي در تالار وحدت روي صحنه رفت و در حمايت از حسن روحاني كه جمعه گذشته در راهپيمايي روز قدس در كنار اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري و علي مطهري نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي، با شعارهاي توهين‌آميز عده‌اي خودسر مورد بي‌احترامي قرار گرفته بود، سنگ تمام گذاشت.
خواننده موسيقي سنتي ايراني گرچه رويكرد سياسي ندارد و از سياسي كاري مي‌پرهيزد، اما در مقاطعي كه لازم دانسته ديدگاه‌هاي سياسي خود را بيان كرده و به عنوان يك هنرمند از جريان‌ها يا شخصيت‌هاي سياسي مورد نظرش حمايت كرده است. درست چهار سال پيش بود كه عليرضا قرباني در همين تالار وحدت و در نخستين ديدار رييس‌جمهوري با هنرمندان روي صحنه رفت و در حضور مقام دوم كشور چند قطعه اجرا كرد و حالا در غياب رييس‌جمهوري، همراهي خود را با او اعلام كرد.
چهار سال پيش هنرمندان بسياري به تالار وحدت آمدند تا دغدغه‌هاي خود را با رييس دولت تازه مطرح كنند و در مقابل، شنونده برنامه‌هاي فرهنگي دولتي باشند كه نامش دولت تدبير و اميد بود. در آن ديدار هر يك از اصناف هنري نماينده‌اي داشتند كه به نمايندگي از آن رشته خاص، درخواست‌هاي خود را با رييس‌جمهوري در ميان گذاشتند و در آن شب پرشور، عليرضا قرباني نيز با همراهي گروهش روي صحنه رفت و قطعاتي موسيقي اجرا كرد كه با استقبال هنرمندان رو به رو شد. حالا چهارسال گذشته و خواننده موسيقي سنتي ايران بار ديگر روي همين صحنه همراهي خود را با دولت حسن روحاني اعلام كرد. او در سومين اجراي كنسرت تازه خود «فروغ» ميزبان سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و علي مرادخاني معاون هنري اين وزارتخانه بود.
پيش از اين قرار بود كنسرت «فروغ» كه نام تازه‌ترين آلبوم قرباني است، روزهاي 18 و 19 خرداد برگزار شود اما به دليل حوادث تروريستي تهران، برگزاري اين كنسرت لغو شد و قرباني در اجراي دوشنبه‌شب اين موضوع را يادآوري و از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قدرداني كرد كه در صدور مجوز اجراي دوباره اين كنسرت و در برپايي آن، همراهي‌اش كرده‌اند. كنسرت البته با نيم ساعت تاخير آغاز شد و آغازگر بخش اول آن دو شعر «خرقه رقصان» و «جام صبوحي» از مولانا بود و بعد از اجراي اين دو قطعه با اجراي شعر «مستانه مي‌گريزي» از مسعود كلانتري، تالار وحدت شور حالي دوچندان پيدا كرد. بعد از اجراي همين قطعه بود كه عليرضا قرباني، ميكروفن را اين‌بار براي تبريك عيد فطر و البته همراهي با رييس‌جمهوري به دست گرفت و به نمايندگي از گروه، به وزير ارشاد و معاون هنري او كه در سالن حضور داشتند، خير مقدم گفت.
قرباني، صالحي‌اميري را نماينده حسن روحاني در اجراي اين كنسرت دانست و همين كه نام روحاني را بر زبان آورد، تمام جمعيت حاضر در تالار وحدت در همراهي با رييس‌جمهوري براي چندين دقيقه پي‌درپي كف زدند.
قرباني آرزو كرد در كنسرت‌هاي بعدي خودش و همكارانش ميزبان حسن روحاني باشند و پس از بيان اين جمله بود كه حمايت تمام‌قد خود را از روحاني اعلام كرد: «آقاي روحاني قطعا تنها نيست! ايشان در قلب 25- 24 ميليون نفر جاي دارند و اينچنين است كه تاكيد دارم حتما تنها نيستند!» اين جملات نيز با تشويق حاضران رو به رو شد و قرباني سخن خود را اينگونه ادامه داد: «به هيچ عنوان نمي‌خواهم فضاي سياسي به وجود بياورم اما تنها دغدغه‌ام را با شما در ميان مي‌گذارم و به نمايندگي از ديگر دوستان و همكارانم اعلام مي‌كنم كه آقاي روحاني ما براي شما و افكار و برنامه‌هاي‌تان احترام ويژه‌اي قايل هستيم و همين طور به اميدي كه شما در جامعه ما ايجاد كرده‌ايد و ما هم با همين اميد، آرزو داريم كه برنامه‌هاي شما به مقصد و سرانجام خوبي برسد.»
اين سخنان نيز با استقبال گرم حاضران روبه‌رو شد و سپس گروه اجرايي برنامه خود را ادامه دادند. پايان بخش اول اين كنسرت، شعري بود از فروغ فرخزاد با نام «فروغ» كه مصرع اول آن چنين است: «مرگ من روزي فرا خواهد رسيد/ در بهاري روشن از امواج نور/ در زمستاني غبارآلود و دور/ يا خزاني خالي از فرياد و شور...» در آغاز بخش دوم كنسرت «فروغ»، قرباني به تنهايي روي صحنه و در مقابل تماشاگران ايستاد و «ميخانه در افتاده» را با شعري از مولانا اجرا كرد. در ادامه بخش دوم سه شعر از عليرضا كليايي با نام‌هاي «شهره شهر»، «سجده عقل» و «بي‌قرار» اجرا شد كه براي اجراي قطعه آخر قرباني نيز همراه با نوازندگان كنسرت، ساز به دست گرفت و همزمان با خواندن در كنار پويا سرايي (نوزنده سنتور و سه‌تار)، ميلاد محمدي (نوازنده تار و شورانگيز)، نيلوفر محبي و محسن عبادي (نوازندگان ويلن)، پرسيا پيرزاده (نوازنده ويولا) نواخت. ماكان خويي‌نژاد (نوازنده ويلنسل)، فرشيد پاتينيان (نوازنده كنترباس)، زكريا يوسفي و بهتاش ابوالقاسم (نوازندگان سازهاي كوبه‌اي) و سامان صميمي (آهنگساز و نوازنده كمانچه و سه‌تار) ديگر نوازندگاني بودند كه قرباني را در اين اجرا همراهي كردند.
پايان بخش دوم اين كنسرت نيز شعر «عاشقانه» فروغ بود شعري با چنين آغازي: «اي شب از روياي تو رنگين شده/ سينه‌ از عطر توام سنگين شده...» كنسرت «فروغ» نيز همچون كنسرت سال گذشته قرباني «دخت پري‌وار» با كارگرداني رضا موسوي اجرا شد اما برخلاف پارسال كه يكي از نقاط قوت ضعف آن قرار گرفتن جاي نوازندگان روي صحنه بود (در اجراي سال گذشته، نوازندگان روي صحنه حضور نداشتند و تماشاگران از ديدن آنان محروم بودند) اما امسال اين ضعف وجود نداشت و نوازندگان روي صحنه حاضر بودند و تماشاگران مي‌توانستند نظاره‌گر نواختن آنان باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون