نقد سياسي قرباني هجو سياسي
كساني كه بالاي 50 سال سن دارند، به احتمال فراوان به ياد دارند كه در ابتداي دهه شصت نماز جمعه چگونه برگزار ميشد. جهت اطلاع آنان بايد بگويم كه بنده خودم دو بار نمازم را جلوي سينما فلسطين (ميان ميدان فلسطين و چهارراه طالقاني) خواندم كه طبعا بعد از من نيز صف نماز ادامه داشت. تا سالهاي سال نماز جمعه كه برگزار ميشد، خيابان بلوار به كلي بسته بود و بسياري در آنجا به صف نماز ميپيوستند. آن زمان جمعيت تهران دقيقا نصف جمعيت فعلي بود و هيچ گروهي هم به صورت سازماندهي شده به نماز آورده نميشدند و اگر آن روند ادامه داشت الان بايد صف نماز تا خيابان كريمخان ادامه مييافت! ولي خب كافي است كه روز جمعه با ماشين آن اطراف پرسه بزنيد تا ببينيد همه خيابانها براي عبور خودرو باز است. چرا؟ براي اينكه يك جناح سياسي به دلايل ضعف خود، تمامي تريبونهاي عمومي و فراجناحي را تبديل به تريبون جناحي كرده است. به همين دليل هم همه از جمله طرفداران خودشان را بيرغبت در چنين مشاركتي كردهاند. اين رفتار نادرست در سياست دقيقا مثل رفتاري است كه در اقتصاد ميكنند و به صورت بيرويه از منابع زيرزميني استحصال و مصرف ميكنند و هيچ چيزي به اين زمين نميدهند. از اين رو ديري نميگذرد كه زمين پر بركت را به صورت برهوت تحويل نسل بعد ميدهند، همان كاري كه در سياست مشغول آن هستند.
3ـ مشكل ديگر در ضديت با برجام است كه فارغ از هر نكتهاي درباره جزييات آن، برجام تصميم نظام بود، كه اگر چنين نباشد يك فاجعه محسوب ميشود. اين بزرگترين تصميم سياسي پس از انقلاب بود، چگونه ممكن است كليت آن را به افراد و كارگزاران نظام نسبت دادچرا كه اين بزرگترين دستاورد سياسي كشور نيز بوده و هست. به علاوه اگر برجام نبود معلوم نبود كه اين آقاي مداح فرصت مداحي ميداشت، يا اصولا بلندگويش برق ميداشت كه اينچنين مداحي كند؟
4ـ و بالاخره به قول امام علي (ع) خدا بيامرزد كسي را كه قدر و منزلت خويش را بشناسد و از حد خود تجاوز نكند. واقعا كساني كه اين تريبون را به چنين فردي ميدهند و او نيز با تجاوز از حد و اندازه خود اين گونه مداحي ميكند، آيا خدمتي به او و به جامعه و به سياست كردهاند؟ به طور قطع پاسخ منفي است. متاسفانه فقدان شفافيت باعث ميشود كه ندانيم اين برنامهها چگونه طراحي و تصميمگيري و اجرا ميشود ولي همين فقدان شفافيت است كه منجر به اتخاذ تصميمات نادرست و زيانبار و عذرخواهي پس از آن ميشود.