• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3841 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۸ تير

فاطمه سعيدي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

وزارت آموزش و پرورش ظرفيت مناسبي جهت ارتقاي مديريتي زنان در اختياردارد

فاطمه سعيدي نماينده مجلس

از مهر ۱۳۶۰ يعني دو ماه بعد از اينكه دوره دانش‌آموزي‌اش به پايان رسيد، معلمي را آغاز كرد او فقط يك امتحان حق‌التدريس داد و سپس با پذيرش در گزينش وارد آموزش و پرورش شد و در يكي از روستاهاي دور افتاده استان كرمان به عنوان آموزگار يك كلاس پنج پايه كار خود را آغاز كرد. فاطمه سعيدي كه حالا بر كرسي نمايندگي مردم تكيه زده و يكي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همان معلمي است كه تا سال ۷۰ در مقطع ابتدايي و درروستاها تجربه معلمي داشته است. اين نماينده مردم پايتخت از سال 70 بعد از اتمام كارشناسي به عنوان دبير ادبيات و مشاور وارد دبيرستان‌هاي كرمان شد واز سال 72 تا سال 1380 مديريت دبيرستان نمونه دولتي را بر عهده داشته. وي مدتي مسوول گروهاي آموزشي بوده و بعد از آن هم وارد حوزه ستاد وزارتخانه شد و به عنوان كارشناس امورزنان مشغول فعاليت شد و پس از آن هم در سمت كارشناس مسوول دفتر وزارتي ادامه خدمت دادند و قبل از ورود به مجلس هم ايشان مدير يكي از مدارس تهران بود. فاطمه سعيدي كه كارشناس ارشد رشته مديريت آموزشي است حالا در قامت نماينده مجلس و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات در گفت‌وگوي اختصاصي به پرسش‌هاي ما پيرامون تغيير يا تثبيت وزير و احتمال معرفي يك زن براي اين سمت پاسخ دادند كه اين گفت‌وگو را در معرض نقد و نظر مخاطبان صفحه مدرسه اعتماد قرار مي‌دهيم.

از آنجا كه دولت دوازدهم در نظر دارد سهم زنان را در كابينه افزايش دهد و وزارت آموزش و پرورش يكي از وزارتخانه‌هايي است كه احتمال دارد يكي از زنان براي تصدي وزارت از سوي آقاي روحاني مطرح شود. بفرماييد نظر شما به عنوان يك قعال فرهنگي و صنفي و سياسي در اين زمينه چيست؟

وزارت آموزش و پرورش از حيث حضور زنان يكي از شاخص‌ترين دستگاه هاى دولتى است كه خوشبختانه در سال‌هاي گذشته اعتماد به زنان شايسته در اين وزارتخانه با شيب مثبت همراه بوده است هرچند هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله درازي در پيش داريم اما به نظر مي‌رسد دولت محترم و در راس آن شخص آقاي دكتر روحانى در مسيري حركت مي‌كنند كه شاهد اعتماد بيشتري به زنان خواهيم بود. در خصوص انتخاب وزير زن براي آموزش و پرورش در بدنه اين وزارتخانه نيروهاى نخبه و شايسته اى حضور دارند كه مي‌توانند بار مسووليت را به دوش بكشند. البته مطالبه به كار‌گيري زنان در مدارج مديريتي امري است كه با جديت پيگيري مي‌شود و نشانه‌هاي مثبتي براي تحقق نمايان شده است.

چرا وقتي از سهم زنان در كابينه سخن به ميان مي‌آيد وزارت آموزش و پرورش يكي از گزينه‌ها است؟

وزارت آموزش و پرورش در بدنه خود از زنان بسياري بهره‌مند است كه باعث مي‌شود نسبت زنان متخصص در اين حوزه به كل متخصصين آن افزايش يابد در چند استان كشور شاغلان زن در آموزش و پرورش از مردان بيشتر هستند همچنين تعليم و تربيت يكي از حوزه‌هايي است كه در سراسر جهان و البته ايران همواره مورد علاقه زنان بوده و در اين بخش فعاليت داشته‌اند اين علاقه‌مندي در رده‌هاي مختلف آموزش و پرورش نيز ديده مي‌شود از معلمان و مديران مدارس تا آموزشگاه‌ها و كاركنان و مديران مياني شاهد آن هستيم كه زنان نقش بسيار پررنگي دارند. در واقع مي‌توان گفت حتي در دوره‌هايي كه تفكيك جنسيتي و البته موانع متعدد و تبعيض‌آميز عليه زنان وجود داشته باز هم حضور موثر زنان در آموزش و پرورش دچار خدشه و آسيب جدي نشد و در همان دوران نيز حضور زنان در اين وزارتخانه بيش از نهادها و دستگاه‌هاي ديگر بوده است. با توجه به مجموعه دلايل مذكور به نظر مي‌رسد وزارت آموزش و پرورش ظرفيت مناسبي جهت ارتقاي مديريتي زنان در اختيار داشته باشد، برخورداري از نيروي انساني متخصص بزرگ‌ترين امتياز اين وزارتخانه است كه باعث مي‌شود بتوان به حضور گستره‌تر زنان در مناصب مديريتي و حتي در راس آن به عنوان وزير اميدوار بود.

شما به عنوان يكي از گزينه‌هاي احتمالي هستيد كه در فضاي رسانه‌اي و جمع فعالان صنفي و سياسي مطرح هستيد آيا از سويي دولت در اين زمينه با شما صحبت شده و شما آمادگي پذيرش اين مسووليت را داريد؟

در حال حاضر ورود به اين بحث به ويژه از سوي كساني كه جامعه آنها را به عنوان يكي از گزينه‌هاي احتمالي مي‌شناسد كار درست و حرفه‌اي نيست از طرف ديگر بنده در حال حاضر نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس هستم اگر چه اين موضوع منع قانوني ندارد و در ادوار گذشته مجلس هم سابقه ورود نمايندگان به كابينه را داشته‌ايم كه مشهورترين آنها جناب آقاي عبدالله نوري هستند كه در مجلس پنجم حضور داشتند و وزير كشور كابينه آقاي خاتمي انتخاب شدند اما به هر روي من معتقدم نبايد در حوزه اختيار و تصميم رييس‌جمهور دخالت كرد و در نهايت هر تصميمي كه ايشان گرفتند بايد مبناي عمل قرار گيرد. خوشبختانه مجلس دهم به آقاي روحاني اين اجازه را مي‌دهد كه گزينه‌هاي حداكثري خود را معرفي كند چرا كه در اين مجلس اكثريت با منطق و تدبير مسائل را بررسي مي‌كنند و تصميم مي‌گيرند.

به نظر شما چقدر از مسائل آموزش وپرورش به شخص وزير مرتبط است يا به عبارتي آيا تفاوت معناداري دارد كه چه كسي وزير باشد؟

عمده مشكلات وزارت آموزش و پرورش مشكلات ساختاري است. وزارتخانه‌اي كه بيش از 97 درصد بودجه‌اش صرف هزينه حقوق كاركنان مي‌شود واقعا چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟ نيروي انساني گسترده، مشكلات رسوب كرده در ساختار اين وزارتخانه و بسياري از مسائلي كه با آن درگير است نشان مي‌دهد اين وزارتخانه نياز به يك انقلاب واقعي دارد. دقيقا به همين دليل است كه بسياري از وزرايي كه تاكنون به اين وزارتخانه آمده‌اند با وجود شايستگي‌هايي كه پيش از وزارت از خود بروز داده‌اند نتوانسته‌اند آن‌طور كه بايد مشكلات را حل كنند وزارت آموزش و پرورش نياز به وزيري دارد كه اتوريته كافي براي انقلاب ساختاري را داشته باشد و از سوي ديگر بتواند در هيات وزيران چانه‌زني موثري داشته باشد اگر كسي تنها هدفش رتق و فتق امور جاري وزارت آموزش و پرورش باشد نمي‌تواند آن بهره وري مورد انتظار نظام را اجرايي كند امروز ما سند تحول را داريم كه از نامش روشن است چرا مي‌گوييم نيازمند تغييرات جدي هستيم وقتي حرف از تحول به ميان مي‌آيد يعني ديگر اصلاحات روبنايي كاركرد ندارد بنابراين به طور خلاصه بايد گفت اگر هدف، گذران امور باشد هيچ فرقي نمي‌كند چه كسي سكان وزارت آموزش و پرورش را به دست گيرد اما اگر به دنبال تحول هستيم حتما مهم است چه كسي براي اين تحول انتخاب شود.

ضمن سپاس از شما، به عنوان آخرين پرسش بفرماييد چه كساني براي مشاوره دادن به رييس‌جمهور در مورد معيارهاو مصاديق پست وزارت آموزش و پرورش صلاحيت دارند؟

رييس‌جمهور از مشورت افراد متعددي استفاده مي‌كند كه در ميان آنها وزرا و نمايندگان سابق مجلس ديده مي‌شوند. ايشان خود به دليل سال‌ها تجربه در مجلس شوراى اسلامى و نهادهاى مختلف همچنين ٤ سال رياست جمهورى موفق، اشراف كم‌نظيرى به بخش‌هاى مختلف دولت دارد. به طور طبيعى در چينش كابينه افراد و تشكل‌هاى مرتبط با مسووليت‌هاى مختلف مي‌توانند طرف مشورت ايشان باشند همچنين با توجه به اينكه آقاى روحانى به حق فرزند مجلس ناميده مي‌شود به نظر مي‌رسد كميسيون‌ها و فراكسيون‌هاى مجلس نيز مورد مشورت قرار گيرند. نكته مهم اينجاست كه هيچ فرد، حزب يا تشكلى نبايد با تحت فشار قراردادن رييس‌جمهور و مشاوران او اقدام به سهم خواهى كند همانطور كه پيش‌تر نيز از سوى حاميان رييس‌جمهور اعلام شده حمايت از ايشان مشروط به سهم‌خواهي نبوده و تنها انتظار مردم و حاميان سياسى روحانى توجه و اهتمام به مطالبات اكثريت و وعده‌هايى است كه به مردم داده شده است و بايد توجه داشته باشيم كه ايشان خود افراد صاحب صلاحيت براى مشورت گرفتن را به خوبى مي‌شناسد. مردم با حضور ميليونى رييس‌جمهورشان را انتخاب كرده‌اند و بايد اجازه بدهيم او در آرامش و با دقت همكاران خود در دولت را انتخاب و به مجلس معرفي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون