• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3841 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۸ تير

معاون وزير آموزش و پرورش:

تمايزي ميان دانش‌آموزان دختر و پسر نداريم

معاون آموزش و پرورش گفت: يكي از افتخارات ايران اين است كه از ابتداي كار آموزش و پرورش، تمايزي بين آموزش دختران و پسران نداريم و در دنيا جزو كشورهايي هستيم كه دسترسي دانش‌آموزان تابع مسائل جنسيتي نيست.  علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: پوشش تحصيلي دانش‌آموزان يكي از تكاليف قانوني است كه ملزم هستيم بر اساس نقشه جامع كشور در دوره ابتدايي و در دوره متوسطه به پوشش واقعي 100 درصد برسيم. در دوره اول متوسطه پوشش واقعي ما 94 درصد است يعني اينكه 94 درصد دانش‌آموزان گروه سني 12 تا 14 ساله در حال حاضر در مدارس دوره اول حضور دارند. وي بيان داشت: برنامه‌اي را در دوره اول و دوم متوسطه در حال اجرا داريم كه عنوان آن «جذب كودكان بازمانده از تحصيل» است يعني دانش‌آموزاني كه به مدارس آمده‌اند در دوره اول متوسطه 94 درصد و در دوره دوم متوسطه نزديك به 82 درصد هستند، اما دانش‌آموزاني كه به دلايلي به مدرسه نيامده‌اند، بايد به سراغ آنها برويم و آنها را به مدرسه بياوريم. تقريبا در شروع هر سال تحصيلي، فهرست اسامي دانش‌آموزاني كه سال قبل در مدرسه بودند از طريق سامانه سناد به تفكيك استان و منطقه دريافت مي‌كنيم، تيم آموزشي هر منطقه ملزم به حضور در منازل آنها هستند تا حد امكان آنها را به مدرسه بياورند.  زرافشان با اشاره به برداشت نادرست والدين در موضوع هدايت تحصيلي مبني بر اجبار كردن دانش‌آموزان براي رفتن به شاخه‌هاي فني متذكر شد: تصور جامعه از هدايت تحصيلي اين شد كه ما قصد داريم به اجبار دانش‌آموزان را به آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش بفرستيم؛ در حالي كه هدف ما اين نبود. معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش افزود: به محض آغاز ثبت‌نام، 17 درصد ظرفيت فني و حرفه‌اي ما تكميل شد و در كاردانش نيز 17 درصد ثبت‌نام كردند و در نهايت 3 درصد كاهش داشتيم. بحث اين چند سال ما اين بوده است كه جايگاه فني و حرفه‌اي و كاردانش را ارتقا دهيم و دانش‌آموزان را به اين سمت ترغيب كنيم.
وي با تاكيد به وجود دغدغه اشتغال و كارآفريني، عنوان كرد: بستر قانوني فراهم كرديم و مصوبه‌اي از دولت گرفتيم تا برون‌سپاري انجام شود؛ براي نمونه امسال در لايحه بودجه 96 رديف مستقلي براي برون‌سپاري اختصاص پيدا كرده است. نتيجه كار فرهنگ‌سازي كه براي معرفي فني و حرفه‌اي و كاردانش انجام شده، اين شده است كه همه دستگاه‌ها در جهت توسعه رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش وارد شده‌اند. زرافشان با ذكر نمونه‌هايي از مشاركت دستگاه‌ها در ترغيب دانش‌آموزان به شاخه كاردانش يادآور شد: براي نمونه در كردستان نيروي دريايي اعلام كرده است كه 3 نفر برتر رشته‌هاي دريايي امريه مي‌گيرند و بعد استخدام مي‌شوند، يا وزارت كشاورزي نيز هنرجويان را امريه مي‌كند و به آنها وام زودبازده مي‌دهد.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش متذكر شد: دانشكده كارآفريني 250 مربي را تربيت كرد و پروانه داد و اين تعداد مربي كارآفريني را تابستان سال گذشته به استان‌ها فرستاديم و به هر مربي گفتيم، بايد 20 دانش‌آموز اول استان خود را تدريس كنند يعني با اين 250 مربي 5 هزار دانش‌آموز رتبه بالاي كارآفريني تحت آموزش قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون