• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3842 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۰ تير

توييت‌هاي ترامپ مايه سرافكندگي جمهوريخواهان

ميثم سليماني

 

جمهوريخواهان ايالات متحده اين روزها بيش از هر زمان ديگري تحت فشار رييس‌جمهوري هستند كه منصوب به آنها است و مجبور هستند او را نماينده خود بدانند. آنها اكنون بيش از حد از نوع رفتارهاي رييس‌جمهور سرخورده هستند. قانونگذاران حزب جمهوريخواه امريكا به خصوص در سنا پس از اينكه راي‌گيري در خصوص قانون مراقبت‌هاي بهداشتي متوقف شد با توييت‌هاي متعدد با نيش و كنايه دونالد ترامپ مواجه شدند. حتي ترامپ به ماريا برژينسكي يكي از مجريان شبكه خبري MSNBC كه به عنوان يكي از منتقدان ترامپ محسوب مي‌شود، حمله كرد و او را نيز با انتقادهاي تند خود مواجه كرد. از همين رو در طول روزهاي اخير به‌شدت هجمه‌ها در خصوص توييت‌هاي پي در پي دونالد ترامپ افزايش پيدا كرده است. ليزا موركوسكي در توييتر خود خطاب به ترامپ نوشت شما به عنوان رييس‌جمهور قصد داريد با توييت‌ها خاطرات را ثبت كنيد يا اينكه دستاوردهاي خود را ارايه دهيد؟
چندين سناتور ديگر از جمله سوزان كالينز، ليندزي گراهام، بن ساس و حتي يكي از محافظه‌كارترين سناتورها جيمز لانكفورد نسبت به توييت‌هاي ترامپ طي روزهاي اخير به‌شدت ابراز نگراني كردند. از سوي ديگر عدم قطعيت در خصوص عدم تمركز دولت و همچنين ترس از غيرقابل پيش‌بيني بودن رييس‌جمهور موجب تشديد نااميدي جمهوريخواهان از ترامپ شده است.
پل رايان، رييس مجلس نمايندگان در يك كنفرانس مطبوعاتي در خصوص سوالي در مورد توييت‌هاي ترامپ و قانون مراقبت‌هاي بهداشتي در مورد اهميت مقابله با مهاجران غيرقانوني سخن مي‌گفت و جزييات مصوبه اخير مجلس نمايندگان را به خبرنگاران توضيح مي‌داد.
نشانه‌هايي وجود دارد كه حتي تيم پيام‌رساني ترامپ نيز نمي‌توانند جلوي وي را بگيرند و او هرچه مي‌خواهد را مطرح مي‌كند. اين در حالي است كه دولت و شخص ترامپ بيشتر علاقه‌مند هستند تا بيشتر روي اقدامات‌شان بر افزايش سوخت‌هاي فسيلي سخن بگويند و روي آن مانور دهند اما به نظر مي‌رسد ترامپ بين اين برنامه‌ها باز هم دست از توييت كردن نمي‌خواهد بردارد.
گري كان، مشاور ارشد اقتصادي ترامپ در جلسه مطبوعاتي خود در كاخ سفيد تاكيد كرد كه ترامپ قصد دارد در دومين سفر خارجي خود مسائل مربوط به تجارت فولاد را مطرح كند و طي آن در جلسه گروه20 در هامبورگ نيز شركت خواهد كرد.
اما عملا بحث در خصوص اين موضوعات و دستاوردهايي كه دولت مدعي است در مدت زمان كاري خود به همراه داشته با چند توييت ترامپ عملا از بين رفت. موج اخبار و افكار عمومي به سمت توييت‌هايي رفت كه دونالد ترامپ در مورد ماريا برژينسكي گذاشت و اخبار امريكا را تحت تاثير خود قرار داد.

حمله به منتقد
رييس‌جمهور در توييتر خود نسبت به ماريا برژينسكي و شريك زندگي او جو اسكاربرو كه يك برنامه صبحگاهي را در شبكه MSNBC اجرا مي‌كنند، انجام داد. او آنها ديوانه خواند و گفت ديگر برنامه آنها را نگاه نمي‌كند. او تاكيد كرد كه آنها اصرار داشتند كه سال گذشته من عقد آنها را جاري كنم. او حتي در بخش ديگري از توييتر خود نوشت كه ماريا برژينسكي زماني كه چهره خود را براي زيبايي عمل كرده بود دماغش به‌شدت خونريزي كرد و مي‌خواستند به منزل من بيايند كه گفتم نه! گفتني است كه اين زوج به‌شدت نسبت به عملكرد دونالد ترامپ در طول برنامه‌هاي خود انتقاد كرده بودند، اما با اين وجود ترامپ برنامه آنها را به‌شدت سطح پايين خوانده بود.
اما اين نوع توييت‌هاي ترامپ به‌شدت جمهوريخواهان را نيز ناراحت كرده است. سوزان كالينز، سناتور جمهوريخواه كه در حال حاضر يكي از مخالفان برنامه درماني ترامپ در سنا محسوب مي‌شود در يك برنامه تلويزيوني عنوان كرد كه ترامپ بايد هرچه سريع‌تر به توييت‌هاي خود پايان دهد.
در ميان جامعه گسترده‌تري از جمهوريخواهان انتقاد‌ها حتي گسترده‌تر بود. جان استپينوويچ، مشاور حزب جمهوريخواه در فلوريدا با كنايه گفت: من تازه امروز فهميدم دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا است. او در ادامه افزود: او شأن و منزلت جايگاه رياست‌جمهوري را به‌شدت پايين آورده است. استپينوويچ يكي از منتقدان جدي ترامپ و داراي ارتباطات طولاني با خانواده بوش است. وي افزود حتي در خصوص اجراي دستورالعمل‌هاي حزب توسط رييس‌جمهور نيز ترديد دارم. زيرا از رفتارهاي ترامپ در انجام دستور كارهاي او متوجه مي‌شويم كه او هيچ كاري انجام نمي‌دهد و اين موضوع براي افرادي كه قصد دارند به او كمك كنند نيز كار را سخت‌تر مي‌كند.

تلاش براي انحراف افكار عمومي
ولي كاخ سفيد در مقام دفاع از رييس‌جمهور برآمده است. معاون مطبوعاتي كاخ سفيد، سارا ساندرز اصرار دارد كه شايستگي ترامپ براي دفتر رياست‌جمهوري بيشتر خود را نمايان مي‌كند و نظرات او در مورد برژينسكي دفاعي بود كه در برابر انتقادات مكرر و مخربي بود كه از سمت آنها دريافت مي‌كرد.
ساندرز در ادامه گفت: من فكر نمي‌كنم كه براي كسي جاي شگفتي داشته باشد كه او با آتش‌بازي مي‌كند. چيزهايي كه رييس‌جمهور توييت مي‌كند بسيار عميق و حساب شده هستند.
اما ساير متحدان رييس‌جمهور نيز به كارزار آمدند تا تمركز خود را روي سياست‌ها حفظ كنند تا اندكي افكار عمومي را روي موضوع‌هاي حاشيه‌اي دور كنند. استيون منوخين، وزير خزانه‌داري در خصوص اقدامات تنبيهي عليه يك بانك چيني را اعلام كرد كه گفته مي‌شود در مورد پولشويي مشكوك كره شمالي دست داشته است. همچنين منوخين مجددا تاكيد كرد كه دولت براي تصويب اصلاحات مالي سال جاري ميلادي 100 درصد متعهد شده است.
ژنرال مك مستر، مشاور امنيت ملي امريكا نيز بسيار كوتاه به خبرنگاران اعلام كرد كه يك نشستي كوتاه ميان دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين در حاشيه نشست جي20 ميان دو رييس‌جمهور در نظر گرفته شده است كه آنها پرونده‌هاي متعددي را روي ميز دارند كه بايد در خصوص آن سخن بگويند كه مهم‌ترين آنها همكاري ميان كمپين ترامپ با مسكو و دخالت روسيه در انتخابات 2016 امريكا است. با اين حال مك مستر مدعي شد كه اين يك اولويت مهم براي دولت است كه با رفتارهاي بي‌ثبات‌كننده روسيه در صحنه جهاني مقابله كند.
همچنين افرادي كه در نزديك ترامپ هستند نيز كماكان قصد دارند تا لايحه مراقبت‌هاي بهداشتي ترامپ را حفظ كنند تا بتوانند يكي از وعده‌هاي او را در دوره انتخابات عملي كنند. موضوعي كه به نظر مي‌رسد براي كاخ سفيد بسيار حيثيتي شده است. كريس رودي، مديرعامل شركت نيوز مكس مديا و يكي از دوستان ترامپ تاكيد كرده كه قرار است تمركز خود را بر فشار به رييس‌جمهور قرار دهد، اما معتقد است كه نبايد قانون خدمات بهداشتي ترامپ كنار گذاشته شود. رودي تصريح كرد كه ترامپ به طور ناشايسته‌اي موضوع را به رايان ارايه داد و رييس‌جمهور بايد به شكل انعطاف پذيرتري به اعضاي كنگره در ساختمان كپيتول موضوع را ارايه مي‌داد. وي افزود كه دونالد ترامپ فردي معتبر است اما اين افراد ديگر هستند كه از لحاظ ايدئولوژيكي سخت هستند.

كنايه به مجلس سنا
اما يكي ديگر از موضوعات چالش‌برانگيز براي جمهوريخواهان كه دونالد ترامپ آن را نيز در توييتر دنبال كرد، قدرداني از مجلس نمايندگان براي تصويب قانون كيت در خصوص مهاجران غيرقانوني بود. اين قانون به اين دليل به نام كيت مشهور شد كه كاترين استينل در سال 2015 در سانفرانسيسكو توسط يك مهاجر غيرقانوني كه تا به حال پنج بار اخراج شده بود، كشته شد. اين قانون مجازات‌هاي سختي را براي جنايتكاراني كه اخراج شده‌اند و غيرقانوني دوباره وارد ايالات متحده شده‌اند را تشديد مي‌كند. ترامپ در توييتر خود نوشت يك خبر خوب، مجلس قانون كيت را تصويب كرد؛ اميدوارم كه مجلس سنا نيز آن را ادامه دهد. توييتي كه بيشتر شبيه يك كنايه به مجلس سنا بود كه بايد آنها از اين موضوع پيروي كنند و از آن ياد بگيرند و مسير مجلس نمايندگان را ادامه دهند، كاري كه چندان به نظر نمي‌رسد آسان باشد، زيرا اين عدم هماهنگي در قانون مراقبت‌هاي بهداشتي ترامپ كاملا مشهود و مشخص بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون