• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

آغاز كنفرانس امنيتي مونيخ


پنجاه‌ويكمين كنفرانس امنيتي مونيخ   از روز گذشته كار خود را آغاز كرد. اين كنفرانس كه همه سال در ماه فوريه برگزار مي‌شود، در سال 2015 متمركز بر مذاكره و رايزني درباره راهكارهاي پايان خشونت‌ها در خاورميانه و اوكراين شده است. گفته مي‌شود موضوع مذاكرات ايران نيز احتمالا در لابي‌ها مورد رايزني‌هاي دوجانبه و چند جانبه
 قرار  مي‌گيرد.
لازم به ذكر است كنفرانس
سه روزه مونيخ همه ساله با حضور صدها سياستمدار و كارشناس از سراسر جهان تلاش مي‌كند تا راهي براي برون‌رفت از بحران‌هاي جاري بيابد. در شرايط كنوني نيز كه جهان شاهد بحران ديپلماسي است، چشم جهان هم‌اكنون به مونيخ دوخته شده تا ببيند كه آيا اين كنفرانس مي‌تواند راه‌حلي براي از سرگيري تلاش‌هاي ديپلماتيك در بحران بزرگي چون خاورميانه و اوكراين پيشنهاد كند يا خير. در حالي كه به نظر مي‌رسد اين بحران‌ها تبديل به فجايع بزرگ انساني شده‌اند. به گزارش منابع آلماني سران 20 كشور، 60 وزير امور خارجه و وزير دفاع و كارشناسان بي‌شماري قرار است امسال مذاكرات خود را در هتل بايريشرهاف مونيخ برگزار كنند و علاوه بر مذاكرات رسمي، گفت‌وگوهايي نيز پشت درهاي بسته ميان مقام‌ها برگزار مي‌شود. امسال پترو پوروشنكو،  رييس‌جمهوري اوكراين و سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه ديداري رو در رو خواهند داشت. بدون شك، موضوع تشديد خشونت‌ها در شرق اوكراين يكي از مسائل مهم در كنفرانس مونيخ است. آنجلا مركل، صدراعظم آلمان همچنان اميدوار است كه پوتين از مواضع خود عقب‌نشيني كند. وي به دنبال سازش ديپلماتيك است و فروش سلاح به ارتش اوكراين را نمي‌پذيرد.
اما موضوع داعش نيز بحراني نه تنها براي خاورميانه بلكه اروپا و غرب است. روز گذشته در نخستين ديدارها از سري ديدارهاي دوجانبه مونيخ حيدر عبادي، نخست وزير عراق با آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان ديدار و رايزني داشت.
عبادي در كنفرانس مطبوعاتي با مركل گفت: عراق براي رويارويي با داعش نيازمند كمك است. ما به تجربيات آلمان براي آموزش نيروهاي نظامي خود نياز داريم و برلين نيز در اين راستا به ما قول مساعد داده است. صدراعظم آلمان نيز با تاكيد بر حمايت كشورش از عراق گفت: ديدار خوبي با عبادي داشتيم و به زودي با مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق نيز ديدار خواهم كرد تا راه‌هاي مقابله با داعش را بررسي كنيم. ما تا شكست كامل تروريست‌ها به اقدامات خود عليه داعش چه در بعد نظامي و چه در بعد فرهنگي و اقتصادي ادامه مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون