• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3849 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۸ تير

ديپلمات نفتي اطمينان داد: تحريم‌ها بازنمي‌گردند

معاون وزير نفت صراحتا از نامحتمل بودن بازگشت تحريم‌ها به ايران سخن مي‌گويد و بسته شدن قرارداد با توتال را گواهي بر اين گزاره مي‌داند. با اين وجود مديرعامل توتال در گفت‌وگويي ديگر، به رغم اينكه قرارداد با ايران را همخوان با روح برجام دانست اما از تبعيت اين شركت از تصميمات غرب سخن گفت و اعلام كرد در صورت بازگشت تحريم‌ها اين شركت به آن گردن خواهد گذاشت. با وجود بسته شدن قرارداد پنج ميليارد دلاري ميان ايران و كنسرسيومي به رهبري شركت فرانسوي توتال، بحث‌ها همچنان ادامه دارد و مخالفان كه دل خوشي از اين قرارداد ندارند به شيوه‌هاي گوناگون قصد دارند قصور مقامات نفتي در كشور را نشان دهند. از سوي ديگر مسوولان حوزه انرژي در كشور باور دارند بسته شدن اين قرارداد كمك شگرفي به توسعه كشور خواهد كرد و تمام تلاش خود را به كار بستند تا مخالفت‌ها را تعديل كنند. برخي از دولتي‌ها باور دارند كه قرارداد با توتال شركت‌هاي ديگر را هم به سرمايه‌گذاري در ايران ترغيب مي‌كند و سرانجام اين مذاكرات به سود اقتصاد ايران تمام مي‌شود. همچنين باور كلي آن است كه در شرايط فعلي و هنگامي كه هيات حاكمه در ايالات متحده به دنبال يافتن راهي براي كنار گذاشتن برجام هستند، عادي‌سازي روابط مي‌تواند اين سياست را تحت فشار قرار دهد.
در حال حاضر، آن چيزي كه مخالفان را به انتقاد وا مي‌دارد و به نوعي سياست نفتي دولت يازدهم را با مشكل مواجه مي‌كند، احتمال بازگشت تحريم‌ها عليه ايران است. چنانچه اين اتفاق تكرار شود، احتمالا قراردادها نيز با مانع مواجه مي‌شوند و مانند سال 1390 بخش مهمي از آنها لغو مي‌شوند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نفت، اميرحسين زماني‌نيا، معاون امور بين‌المللي وزير نفت با تاكيد بر اينكه ايران پس از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) در شرايط عادي، تعاملات بين‌المللي را پيگيري مي‌كند، تصريح كرد: امضاي قرارداد با شركت‌هاي توتال و سي‌ان‌پي‌سي‌اي تاييد‌كننده اين است كه ما در شرايط عادي هستيم و بازگشت تحريم‌ها غيرمحتمل است. وي با بيان اينكه، طبيعي است كه پس از برجام و لغو تحريم‌ها، ايران بتواند از اين نوع قراردادها امضا و اجرا كند، تصريح كرد: ايران بايد در اين شرايط با ديگر كشورها براي جذب سرمايه رقابت كند؛ سرمايه خارجي محدود است و ايران امتياز بزرگترين دارنده ذخاير نفت و گاز جهان را دارد. معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني، درباره احتمال بازگشت تحريم‌ها و تاثير آن بر قرارداد ايران با كنسرسيوم توتال، سي ان پي سي‌اي هم توضيح داد: در برجام موضوع بازگشت تحريم‌ها مطرح و پيش بيني‌ها لازم در اين زمينه انجام شده است، منتها اين پيش‌بيني به دليل رسيدن به توافق بوده است نه به دليل احتمال عملي شدن آن. زماني نيا با بيان اينكه هيچكدام از اعضاي 1+5 و ايران اين احتمال را نمي‌دهند كه تحريم‎ها بازگردد، يادآور شد: دولت جديد آمريكا نيز بر مبناي نص برجام، تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را در ۱۹ ماه مه امسال تعليق يا به اصطلاح خودشان waive كرده است. وي با اشاره به اينكه شركت توتال پيش از امضاي قرارداد با ايران بدون شك همه ريسك‌ها را بررسي كرده است، افزود: در قرارداد فاز ۱۱ پيش‌بيني شده كه اگر هريك از طرفين اين قرارداد، نتواند تعهدهاي خود را عمل كند چه شرايطي پيش مي‌آيد. توتال با امضاي قرارداد نشان داد ريسك بازگشت تحريم‌ها ناچيز و نامحتمل است و به همين دليل حاضر شد در ايران سرمايه‌گذاري كند.
معاون وزير نفت، حضور پتروپارس در اين پروژه را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: سهم 9/19 پتروپارس در اين پروژه به معني سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري اين شركت خواهد بود و اين موضوع نقش مهمي در حضور و سرمايه‌گذاري شركت توتال و سي ان پي سي‌‌اي در اين پروژه داشته است.
زماني‌نيا بحث، «ما به اندازه كافي پول داريم و نيازي به سرمايه خارجي نداريم » را گمراه‌كننده دانست و تاكيد كرد: هيچ شركت و كشور خارجي در جايي كه سرمايه‌گذار داخلي در آن براي سرمايه‌گذاري احساس امنيت نكند، سرمايه‌گذاري نخواهد كرد. حضور پتروپارس و سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري آن يعني امنيت سرمايه‌گذاري.
معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت، اجراي برجام و لغو تحريم‌ها را سبب كاهش هزينه پروژه‌ها عنوان كرد و گفت: به عنوان نمونه حفر يك چاه در فاز ۱۲ حدود ۴۰ ميليون دلار بود و در فاز ۱۱ اين رقم به مراتب بسيار پايين‌تر خواهد بود به اين معنا كه با لغو تحريم‌ها، هزينه پروژه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد كاهش مي‌يابد.
به گزارش بلومبرگ، پاتريك پويان، مديرعامل شركت توتال اعلام كرد: در منطقه خاورميانه ميان مسائل اقتصادي و سياسي تفكيك وجود دارد. وي با اشاره به ادامه فعاليت خط لوله صادرات گاز قطر به امارات كه مالكيت آن در اختيار توتال است، گفت: اين خط لوله نمادي از پل اقتصادي ميان دو كشور است كه توتال مي‌تواند ايجاد كند. مديرعامل توتال اعلام كرد كه براي آغاز يك پروژه مشترك، به زودي به قطر سفر مي‌كند و گفت: اين كسب و كار ما است؛ همان طور كه من هفته گذشته در تهران بودم، ممكن است در آينده به ابوظبي سفر كنم. پويانه گفت: در شركتي همچون توتال، ما آماده‌ايم كه پل بسازيم، نه ديوار؛ با توسعه اقتصادي، اين بزرگترين خدمتي است كه ما مي‌توانيم به صلح داشته باشيم.
وي همچنين درباره احتمال وضع تحريم‌هاي جديد از سوي امريكا و تاثير آن بر قرارداد توتال با ايران، گفت: ما به مقررات بين‌المللي احترام مي‌گذاريم و اگر قوانين تغيير كنند، ما بايد خود را با آنها هماهنگ كنيم؛ اما باور داريم كه با توجه به عرضه گاز توليدي در فاز ۱۱ پارس جنوبي به بازار داخلي ايران، ما در حال خدمت به توسعه اين كشور هستيم و اين با روح برجام همخواني دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون