• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3858 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

اتوبان نيايش به نام آيت ‌الله هاشمي ‌رفسنجاني نامگذاري شد

حقاني: هزينه 320 ميليارد توماني براي باغ كتاب بدون مجوز شورا

حميدرضا خالدي

 

ديروز با حضور معاون عمراني شهردارتهران، بررسي و نقد پروژه‌هاي عمراني مهم‌ترين موضوع مطرح شده در صحن علني شورا بود. محمد حقاني در اين جلسه در تذكر پيش از دستور خود با اشاره به اينكه ساخت باغ كتاب به جاي ۲ سال ۱۰ سال طول كشيد، گفت: در بهمن ماه سال ۸۵ قرارداد ساخت باغ كتاب براي دو سال تدوين شد كه به جايي نرسيد. مجددا در اسفند ۸۸ در الحاقيه‌اي با شركت توسعه فضاي فرهنگي قراردادي به ارزش ۷۹ ميليارد براي اتمام اين پروژه منعقد شد. اين عضو شوراي شهر ادامه داد: با وجود درج اعتبار براي اين پروژه مصوبه‌اي از شورا در اين باره ارايه نشده است. يعني تا امروز ۳۲۰ ميليارد تومان خرج اين پروژه شده است بدون آنكه در شورا تصويب شود. عضو كميسيون سلامت و محيط زيست شورا با اشاره به طرح ويژه اراضي عباس‌آباد تصريح كرد: بر اساس اين طرح قرار بود در اين زمين ۱۴۰ هزار متري فقط ۱۰ درصد ساخت و ساز شود كه در عمل از اين ميزان فرا‌تر رفت. از سوي ديگر پروژه باغ كتاب براي رويداد‌هاي بين‌المللي تهيه شده اما شاهد هستيم كه در اين زمينه با مسوولان مربوطه هماهنگي لازم صورت نگرفته است. حقاني نبود پاركينگ كافي را از ديگر معضلات باغ كتاب دانست و گفت: اين پروژه با ارزش ۳۲۰ ميليارد تومان به نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران واگذار شده است. اين واگذاري خارج از موازين قانوني است و در كد پروژه سازمان چنين‌بندي وجود ندارد.
بعد از تذكر حقاني، نوبت به عليرضا جاويد، معاون عمراني شهردار رسيد تا از عملكرد خود و مديران عمراني شهرداري در گزارشي باوجود انتقادهاي بسياري كه اين روزها به عملكرد عمراني شهرداري در 12 سال گذشته وجود دارد، دفاع و تعريف كند. وي با اشاره به اينكه در دوره اخير هر ماه يك پروژه افتتاح شده است با انتقاد از حرف و حديث‌هاي مطرح شده در مورد طبقه دوم پل صدر نيز گفت: متاسفانه برخي از دوستان در خصوص پروژه صدر و نيايش مطالب نادرستي را در خصوص هزينه‌هاي اين پروژه اعلام مي‌كنند كه در واقع سال گذشته ريز هزينه‌هاي بزرگراه صدر و تونل نيايش در يكي از روزنامه‌ها توسط معاونت فني عمراني منتشر شد. جاويد ادامه داد: هزينه احداث پروژه صدر - نيايش بدون احتساب هزينه‌هاي تملك 4 هزار ميليارد تومان بوده است كه 1300 ميليارد تومان در خصوص بزرگراه صدر و 2800 ميليارد تومان براي تونل نيايش اختصاص يافت.
وي همچنين با اشاره به ويژگي‌هاي برج مخابراتي ميلاد نيز بيان كرد: با وجود همه محسنات اين برج كه يك سر و گردن از ساير برج‌هاي مخابراتي دنيا بالاست اما يك خلأيي وجود دارد و آن برمي‌گردد به اينكه بايد هر چه زودتر فاز دوم اين مجموعه احداث شود كه از آن جمله مي‌توان به هتل بين‌المللي و همچنين مركز مبادله فكري و امور اداري اشاره كرد.
اما اينها تنها انتقادهاي حقاني نبودند. وي در ادامه اين جلسه با اشاره به اقدامات عمراني انجام شده در شهر گفت: اقدامات معاونت فني و عمراني شهرداري تهران به صورت متوازن نبوده و بيشتر به تكميل بزرگراه‌ها معطوف شده به گونه‌اي كه 95 درصد شبكه بزرگراهي تكميل شده ضد محيط‌زيست است. ساخت هر چه بيشتر بزرگراه‌ها به معناي ورود خودروهاي بيشتر است و اين امر در تضاد با حفظ محيط‌زيست است. در مورد درياچه چيتگر نيز بايد گفت چرا همان موقع ساخت، پيوست‌هاي زيست محيطي در مورد آن اجرا نشد و بعد از 4 سال براي آن تصفيه‌خانه درست مي‌شود؟!
حقاني خاطرنشان ساخت: ‌اي كاش نگاه سطحي مسوولان عمراني شهرداري از ابتدا زير سطحي بود و تكميل مترو براي آنان اولويت داشت.
عكس قاطر در شورا
اما ديروز جلسه شورا نكته طنزي هم داشت. در جلسه ديروز حقاني عكسي را نشان داد كه در آن قاطري در حال عبور از خط عابر پياده بود. وي در توضيح اين تصوير گفت: اين عكس توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك در بيلبوردهاي شهري نصب شده است. معناي آن هم اين است كه قاطر از روي خط عابر رد مي‌شود ولي مردم خير! اين نوعي توهين به حقوق شهروندي است.
با اين حال ناصر اماني، معاون شهردار اين موضوع را رد كرد. وي با اين توضيح كه اين عكس فقط در حد يك طرح بوده است، گفت: اين طرح هرگز در سطح شهر منتشر و نصب نشده و فقط در حد يك طرح و ايده بوده است. اعضاي شورا بهتر است قبل از طرح هر موضوعي نسبت به صحت آن اطمينان حاصل كنند!  محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري نيز با انتقاد از گزارش ناقص عليرضا جاويد، معاون عمراني شهردارتهران گفت: در گزارش عملكرد معاونت فني و عمراني شهرداري، به بحث مبادي ورودي شهر به هيچ‌وجه پرداخته نشده بود. اين در حالي است كه حتي مطالعات فاز صفر آن انجام شده و با توجه به اهميت ورودي‌هاي شهر در بحث هويت قرار بود اين مبحث اجرايي شود اما در اين گزارش هيچ اقدام اجرايي مشاهده نكرديم. سالاري همچنين به فروش پاركينگ طبقاتي در كنار درياچه خليج فارس اشاره كرد و گفت: پاركينگ طبقاتي در حاشيه درياچه كه پيش از اين هم بخشي از آن تجاري شده بود در حال واگذار شدن به بخش خصوصي است و اماني معاون شهردار بايد پيگير اين مساله باشد.
وي با تاكيد بر اينكه قاليباف در جريان برخي از تخلفات نيست اظهار كرد: خبردار شديم شهردار منطقه ۲۲ براي پروژه‌اي كه يك سال و نيم پيش شروع شده، تازه ۴۰ روز پيش پروانه صادر كرده است. اين در حالي است كه ساختمان تا ۱۷ طبقه ساخته شده و عوارض براساس پروانه گرفته مي‌شود. ما مطمئن هستيم قاليباف در جريان اين اتفاق نيست و از ايشان مي‌خواهيم اين‌گونه تخلفات را پيگيري كند. علاوه برعملكرد عمراني شهرداري، موضوعات ديگري نيز در جلسه ديروز مطرح شد كه شايد يكي از مهم‌ترين آنها انتقاد حافظي بود. رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با انتقاد از اينكه چمن‌هاي شهر با آب «چاه» و مزارع سبزي با «فاضلاب خام» آبياري مي‌شود، گفت:
به دليل اهميت موضوع و تهديد جدي براي سلامت مردم، از دادستان تهران مي‌خواهيم كه به موضوع آبياري مزارع جنوب شهر تهران با فاضلاب خام ورود كند. رحمت‌الله حافظي در تذكر پيش از دستور خود مجددا نگراني‌اش را نسبت به آبياري مزارع جنوب شهر تهران با فاضلاب خام تكرار كرد و گفت: خردادماه سال گذشته بازديدي از مناطق جنوبي و مزارع كشاورزي كه با فاضلاب خام آبياري مي‌شد، صورت گرفت كه ماحصل اين بازديد دستور فرماندار شهرري براي قلع و قمع 5 هكتار از اين زمين‌ها بود. وي تصريح كرد:  در بازديدي كه هفته گذشته از اين منطقه داشتيم مشخص شد كه همچنان آبياري با فاضلاب خام در برخي از مزارع انجام مي‌شود البته در محلات شهيد بهشتي و ولي‌آباد اين رويه متوقف شده است اما همچنان از كانال فاضلاب عباس‌آباد براي كاشت گندم، چغندر و بلال استفاده مي‌شود. حافظي ادامه داد: در شهرك رسالت و صالح‌آباد، زراعت مزارع بلال، گندم و باميه با فاضلاب خام صورت مي‌گيرد. همچنين در ضلع غربي اتوبان بهشت‌زهرا بعد از صالح‌آباد، آبنمايي توسط زيباسازي شهرداري احداث شده است كه در پشت اين آبنما، سبزي و باميه با پساب خانگي و واحدهاي صنعتي شهرك رسالت و صالح‌آباد آبياري مي‌شود.
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينكه آبياري چمن‌ها در همان محل با آب چاه صورت مي‌گيرد اما سبزيجاتي كه بر سرسفره مردم مي‌آيد با فاضلاب خام انجام مي‌شود، اظهار كرد: به نظر مي‌آيد دستگاه‌هاي مرتبط همچون آب و فاضلاب شهر تهران، جهاد كشاورزي تهران، محيط زيست تهران، شبكه سلامت جنوب شهر تهران در انجام وظايف و ماموريت‌هاي محوله تعلل دارند و چون اين موضوع ارتباط مستقيمي با سلامت شهروندان دارد به همين دليل از دادستان درخواست رسمي براي مداخله دارم تا مانع از اين تهديد جدي شوند.
باز هم ساخت و ساز غيرقانوني
عباس جديدي نيز در جلسه ديروز در تذكري با انتقاد از ساخت غيرقانوني ساختماني در منطقه 16 تهران گفت: ملكي واقع در منطقه 16 شهرداري تهران، بازار بلورفروشان متعلق به شهرداري تهران است كه متاسفانه اقدام به تغيير كاربري بدون مجوز كرده است. طبقه فوقاني اين ملك به تجاري تبديل شده و بدون رعايت ضوابط و مقررات ملي ساختمان، اقدام به تغيير كاربري كرده است. وي افزود: در بهمن‌ماه سال گذشته در نامه‌اي به معاونت برنامه‌ريزي شهر تهران اين موضوع اعلام شد اما متاسفانه تاكنون براي رفع اين تخلف اقدامي صورت نگرفته است.
نيايش به نام هاشمي
ديروز همچنين بالاخره اعضاي شوراي شهر بعد از چند ماه بحث و بررسي به تغيير نام اتوبان نيايش به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني (در محدوده بزرگراه نيايش حد فاصل بزرگراه شهيد آيت‌الله صدر تا بزرگراه سرلشگر شهيد آب‌شناسان) راي دادند و بدين‌ترتيب پرونده نامگذاري خياباني به نام آيت‌الله بسته شد.
تجمع پيمانكاران
از حاشيه‌هاي جلسه ديروز مي‌توان به تجمع پيمانكاران شهرداري اشاره كرد. ديروز جمعي از پيمانكاران شهرداري كه مدعي بودند ده‌ها ميليارد تومان از اين نهاد طلب دارند در مقابل ساختمان شهرداري تجمع كردند و خواستار رسيدگي به وضعيت بدهي شهرداري به خود شدند اما هيچ‌يك از مديران شهرداري واكنشي در اين خصوص از خود نشان نداد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون