• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3858 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

برخورد «گشت ارشاد»ي با بدحجابي موثر نبوده است

ايسنا | معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگوي تفصيلي با ايسنا از قوانين مربوط به حجاب و نگاه‌هاي امنيتي به موضوعات فرهنگي گفت. معاون رييس‌جمهور در امور زنان در خصوص قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب گفت: اين قانون نياز به بازنگري جدي دارد و قانون كامل و به روزي نيست. اين در حالي است كه بايد بپذيريم رويكرد سلبي صرف در زمينه عفاف و حجاب جواب نداده است.
مولاوردي در ادامه گفت: از ابتداي دولت يازدهم يكي از موضوعاتي كه در دستور كار كميسيون فرهنگي قرار گرفت آسيب‌شناسي عملكرد گذشته و وضعيت موجود در حوزه عفاف و حجاب بود كه گزارش آن تهيه و پيشنهاداتي از جمله بازنگري و به روز كردن قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مطرح شده است. معاونت امور زنان و خانواده نيز بر اين اساس با رييس‌جمهور و دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي كشور مكاتبه‌اي را انجام داده و درخواست بازنگري اين قانون را مطرح و در اين زمينه اعلام آمادگي كرده است.
مولاوردي در ادامه با بيان آنكه با توجه به آغاز فصل گرما و متعاقب آن تغيير در پوشش زنان، فعاليت گشت‌هاي ارشاد شدت گرفته و نام آن بر سر زبان‌ها مي‌افتد؛ گفت: پيشنهاد كرديم نظارت بر اجراي قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از وزارت كشور و ستاد صيانت از حقوق شهروندي به دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي كشور باز گردد. كمااينكه در ابتداي تصويب اين قانون نيز نظارت بر اجراي آن در همين شورا وجود داشت اما در دولت نهم و دهم مسووليت نظارت بر اجراي آن از دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي به وزارت كشور منتقل شد و از همان زمان مساله عفاف و حجاب و نظارت بر اين قانون به نوعي جنبه امنيتي و سياسي پيدا كرد.
معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاكيد بر آنكه بايد به صورت اقناعي و ايجابي بر گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تاكيد كرده و از اين نقطه حركت خود را آغاز كنيم، گفت: فعاليت در زمينه رفع آسيب‌هاي حوزه عفاف و حجاب بايد به صورت غيرمستقيم و با آسيب‌شناسي عملكرد گذشته صورت بگيرد تا بتوانيم عملكرد مناسب و موثري را ارايه دهيم.
مولاوردي با اشاره به چند وجهي بودن پديده بدپوششي همچنين گفت: نگاه سياسي صرف، نگاه سلبي صرف و نگاه فرهنگي صرف امروزه ديگر پاسخگو نيست. اگر تا به حال از گشت ارشاد نتيجه گرفتيم، مي‌توانيم اين روند را ادامه دهيم. اين در حالي است كه معتقدم اين روش نتيجه نداده و اگر موثر بود امروز شاهد چنين وضعيتي نبوديم.
وي همچنين خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي به عنوان حلقه آخر در قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در نظر گرفته شده است و اين بي‌انصافي است كه نگوييم چرا نيروي انتظامي كه حلقه آخر اين زنجيره است امروز به ايستگاه اول تبديل شده است ؟! و ناكارآمدي ساير دستگاه‌ها اين‌بار سنگين را بر دوش نيروي انتظامي گذاشته است. معتقدم به دليل آنكه ساير دستگاه‌ها وظايف خود را در اين حوزه به درستي انجام نمي‌دهند ايستگاه آخر به ايستگاه اول تبديل شده است. طبق آنچه در مقدمه اين قانون اشاره شده است.
وي در خصوص صدور مصوبه‌اي مبني بر بازرسي حجاب زنان كارمند دولت از سوي وزارت كشور نيز گفت: وزارت كشور دستورالعملي دارد كه همه ساله در آستانه فصل تابستان كه امسال مقارن با آغاز ماه مبارك رمضان بود به دستگاه‌ها ابلاغ مي‌كند، اما در سال جاري شاهد آن بوديم كه پس از ابلاغ اين دستورالعمل به نهادها و دستگاه‌ها، واكنش‌هايي ايجاد شد. اين در حالي است كه اين مصوبه جديد نيست و از قديم وجود داشته و صرفا به منظور يادآوري همه ساله در آستانه فصل تابستان مجددا به دستگاه‌ها ابلاغ مي‌شود.
معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص انتقاد جامعه زنان مبني بر عدم راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات در كشور توسط دولت و عدم وجود اينترنت پاك گفت: تا جايي كه اطلاع دارم مسدود كردن شبكه‌ها، كانال‌ها و سايت‌هايي كه محتواي غيراخلاقي دارند نيز از ابتدا در دستور كار دولت بوده است. در حال حاضر شوراي عالي فضاي مجازي به رياست رييس‌جمهور نيز در كشور فعال است و همچنين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كاملا بر فضاي مجازي مشرف است و اين فضا دايما توسط دولت رصد مي‌شود. نمي‌توانيم شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي را بطور كلي در كشور مسدود كنيم و تحقق چنين رويكردهايي در جامعه امروزي غيرممكن و غيرواقع‌بينانه است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون