«اعتماد» در گفتوگو با دو عضو منتخب شوراي پنجم بررسي كرد
ملاك تدوين ميثاقنامه
براي شهردار آينده چيست؟
حميدرضا خالدي
اين روزها در كنار بحث انتخاب شهردار موضوع ديگري مطرح شده كه در نوع خود ميتواند رويه جديدي براي انتخاب مدير شهري تلقي شود. براساس اين رويه و تصويب اعضاي شوراي شهر دوره پنجم قرار است شهردارآينده تهران «ميثاقنامه»اي را امضا كند تا متعهد شود، مواردي را در مدت مديريتش بركلانشهر تهران رعايت كند؛ ميثاقنامهاي كه هماينك در مرحله پيشنويس است و هنوز جزييات آن منتشر نشده. با اين وجود از همين الان اين ميثاقنامه، با انتقادهاي بسياري مواجه شده است. به عنوان مثال، برخي كارشناسان معتقدند كه چنين ميثاقنامهاي ميتواند به معناي آن باشد كه شهردار آينده تهران بايد تابع بيچون و چراي اعضاي شورا ومريد آنها و خط مشي سياسيشان باشد. با اين وجود اعضاي شوراي پنجم، اين ميثاقنامه را ابزاري براي هماهنگي بيشتر شهردار آينده تهران با نهاد نظارتي آن يعني شوراي شهر ميدانند. اين درحالي است كه روز گذشته نيز مرتضي الويري، رييس سني شوراي پنجم درخصوص اين ميثاقنامه گفته بود: ما سعي كرديم در تدوين تفاهمنامه حلقه مفقودهاي كه در دورههاي قبل شورا موجب كدورت و تيرگي روابط فيمابين شورا و شهرداري شده بود را شناسايي و رفع كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه اگر گزينههاي شهرداري اين ميثاقنامه را نپذيرند چه اتفاقي رخ ميدهد، گفت: ميثاقنامه يك تفاهم است و اگر بنا به هر دلايلي تفاهم را نپذيرند مشخص است كه تعامل و كار كردن با نمايندگان شورا را نميپذيرند. لذا مخالفت با كار جمعي، مخالفت با بندهاي 16 گانه اوليه معرفي شهردار است. چرا كه بر اساس يكي از بندها شهردار بايد به خرد جمعي و كارگروهي پايبند باشد و چارچوبهاي آن را بپذيرد.
رسولي: تدوين ميثاقنامه ضروري است
سيد حسن رسولي يكي از اعضاي منتخب شوراي پنجم، در تشريح دلايل تدوين چنين ميثاقنامهاي به «اعتماد» گفت: با توجه به مسير اصلاحطلبي و اينكه تهران الگوي سايرشهرهاي كشور هم تلقي ميشود، تدوين چنين ميثاقنامهاي براي شهردار آينده ضروري به نظر ميرسد. بعد از دوره نخست شوراي شهر تهران، مردم تهران مجددا با راي بسياربالاي خود به لحاظ آماري، پيام جديدي را رقم زدند. اين فرياد به قدري بلند بود كه آمار راي آخرين نفر از ليست ما، 70 برابر آخرين نفر ليست منتخب شوراي چهارم بود. همين همراهي و عزم مردم باعث شد تا حوزه شهري درآينده برخوردار از مجموعهاي يكدست به لحاظ فكري و كارشناسي در حوزه شهرداري و شوراي شهر باشد. ضمن آنكه با توجه به همسويي مجمع نمايندگان تهران در مجلس دهم و راي دكتر روحاني در تهران علاوه بر يكدستي شورا و شهردار، ظرفيت مجلس و دولت نيز مشمول اين يكدستي قرار ميگيرد. اين چهره اصلاحطلب با بيان اينكه اين يكدستي هم ميتواند يك فرصت باشد و هم يك تهديد گفت: اگر اين يكدستي در جهت بهسازي و نوسازي شيوه اداره پايتخت به كار گرفته شود نقطه قوت و در صورت غفلت به صورت بالقوه نيز ميتواند به تهديد هم تبديل شود. براين اساس معتقدم كه تنظيم چارچوب روابط و مناسبات شوراي پنجم با خانم يا آقاي شهردار آينده ميتواند تبديل به فرصت طلايي شود. وي با ذكر اينكه براي ارتباط شهرداري با شورا 3 الگو را ميتوان ترسيم كرد، گفت: براساس الگوي اول، شهردار بر شورا تسلط خواهد داشت يعني شورا تحت سيطره وي قرار خواهد گرفت. در الگوي دوم درست برعكس الگوي اول اين شوراي شهر است كه برشهرداري چيره خواهد بود و آن را تحت سيطره و نظارت خواهد داشت و بالاخره الگوي سوم كه براساس آن شورا و شهرداري روابطشان برمبناي تعامل و همفكري و در راستاي ارايه خدمات بهتر به شهروندان خواهد بود. وي با تاكيد براينكه مدلهاي اول و دوم به يك اندازه ما را از رسيدن به اهدافمان دور ميكند، گفت: آنچه اهميت دارد رسيدن به تعامل است. رسولي افزود: يادآوري ميكنم كه تهيه پيشنويس براساس كارهاي كارشناسي و برمبناي اين باور ما انجام ميشود كه اين ميثاقنامه دوجانبه بين مديريت شهري و ناظر برآن بايد بتواند امكان تحقق الگوي سوم را فراهم كند. اين عضو شوراي پنجم تصريح ميكند: مردمي كه به آخرين نفر ليست ما با حدود يك ميليون و 60 هزار راي، آري گفتند و چندين ساعت براي راي دادن در صفها منتظر ماندند، انتظار دارند همكاري شهرداري با شورا، براساس منطق و اصول كارشناسي و در چارچوب قانون باشد. درحقيقت مردم پس از راي دادن به ما، به پشتوانه اصلاحات و جريان اصلاحطلبي، انتظار دارند با پرهيز از چالشهاي بيهوده مواضع هوشمندانه و كارنامه عملكرد قابل دفاعي را براي موكلانمان داشته باشيم. اين مطالبات اقتضا ميكند كه دو طرف اين موضوع، با پرهيز از طرح مطالبات صنفي و خويشگرايانه به عنوان يك پارلمان 21 نفره واحد، با همكاري هرچه نزديكتر با شهردار آينده تهران، براي پاسخ دادن به مطالبات مردم پايتخت تلاش كنند. وي درخصوص مفاد و جزييات اين ميثاقنامه گفت: ما در تنظيم اين ميثاقنامه هنوز در مرحله كارشناسي هستيم. بايد منتظر بمانيم تا اين ميثاقنامه براساس نقطه نظرات كارشناسانه تكميل شود و به تاييد هر 21 عضوشوراي پنجم برسد تا بعد در مورد آن صحبت كرد. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه اگر گزينه شهردار آينده تهران حاضر به امضا كردن اين ميثاقنامه نباشد، چه خواهد شد؟ گفت: نه ما و نه گزينههاي شهرداري تهران، هيچ كدام دنبال برتري جويي نيستيم بلكه همگي به دنبال هدفي مشترك براي توسعه شهر و ايجاد رفاه و آرامش براي مردم تهران هستيم. به همين دليل اطمينان دارم كه شهردار آينده با ميل و رغبت و مشتاقانه اين ميثاقنامه را امضا خواهد كرد.
عليخاني: اگر كانديدايي ميثاقنامه را امضا نكند، انتخاب نميشود
محمد عليخاني بهعنوان يكي ديگر از اعضاي منتخب شوراي پنجم نيز با اشاره به همان 3 الگوي ارتباطي بين شهردار و شورا كه پيش از اين رسولي به آن اشاره كرده بود به «اعتماد» گفت: مبناي فعاليت ما همان الگويي است كه براساس آن شهر براساس تعامل بين شهردارو شوراي شهر اداره ميشود. براي همين هم هست كه به دنبال تدوين ميثاقنامه هستيم تا پس از اين ديگر شاهد مشكلاتي كه در شهرداري وجود داشته و اتفاقات ناخوشايندي كه در آن افتاده و شورا، شوراي شهرداري بوده است، نباشيم. وي نيز در مورد محورهاي اين ميثاقنامه گفت: ملاكمان در تدوين اين ميثاقنامه، مراعات قوانين و مصوبات شورا، پاسخگويي شهردار به شورا، خود راي نبودن شهردار، استفاده از نيروهاي شايسته درمجموعه شهرداري و حتي خارج از آن و... بوده است. وي با ذكر اينكه اين ميثاقنامه تنها يك تعهد اخلاقي است گفت: اين عهدنامه فقط يك تعهد اخلاقي است. درست مثل نمايندگان مجلس كه براساس مرامنامهاي در ابتداي آغاز كار خود، سوگند ميخورند. اين ميثاقنامه البته جايگاه قانوني و اجرايي ندارد بلكه تنها تعهدي اخلاقي و شرعي است و اينكه شايد اگر وي در آينده به تعهداتش عمل نكرد براساس همين امضايي كه كرده، مردم را آگاه كنيم. عليخاني در مورد نگراني برخي از كارشناسان درخصوص انصراف گزينههاي شهرداري نيز گفت: اين مساله چيز بدي نيست. قويترين دليل آن اين است كه يا اين افراد به نفع گزينههاي ديگر كنار رفتهاند يا ديگر گزينهها را شايستهتر از خود دانستهاند كه هر دو فرضيه نيز ميتواند نشان از تعهد اين افراد به شهر و شهروندان باشد. اما اگر گزينه منتخب شهرداري حاضر به امضاي ميثاقنامه نباشد، تكليف چيست؟ سوالي كه عليخاني در پاسخ به آن ميگويد: خب طبيعي است كه ديگر، شورا وي را براي شهرداري تاييد نميكند و خواهناخواه حذف ميشود. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است گزينه ديگري نيز به اين 7 گزينه براي شهرداري اضافه شود؟ گفت: فعلا كه چنين تصميمي نداريم. فكر نميكنم نيازي به اين كار باشد. مگر اينكه واقعا اتفاق خاص و ويژهاي رخ دهد.
تشكيل كارگروههاي مشترك مابين شورا و استانداري
استاندار تهران با اشاره به جزييات ديدار با منتخبين شوراي پنجم تهران، ري و تجريش گفت: 30 سال است كه ساخت مصلاي تهران به طول انجاميده است و در اين جلسه صحبت شد كه هرچه سريعتر ساخت مصلاي تهران به اتمام برسد. سيدحسين هاشمي، درباره جلسه منتخبين پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران با استاندار و فرمانداران شميرانات و تهران اظهار داشت: در جلسه شب گذشته براي آشنايي بيشتر و تعامل بود. وي افزود: قطعا ميتوان با تعامل مديريت شهري مشكلات شهروندان تهران را حل كرد و مقرر شد كارگروههاي همكاري مابين استانداري، فرمانداريهاي تهران، تجريش و ري و همينطور شوراي شهر و شهرداري ايجاد شود. استاندار تهران يادآور شد: 30 سال است كه ساخت مصلاي تهران به طول انجاميده است و دراين جلسه صحبت شد كه هرچه سريعتر ساخت مصلاي تهران به اتمام برسد و اتمام اين پروژه جزو خواستههاي پايتخت است. وي يادآور شد: در جلسه مسائل كلانشهر تهران مطرح و مقرر شد با تعامل بين شهرداري، فرمانداريها و استانداري نسبت به حل مشكلات اقدام شود. استاندار تهران اضافه كرد: براساس قانون نام شوراي شهر تهران نيز به شوراي تهران، ري و تجريش تغيير خواهد كرد.