• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3863 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ مرداد

احتمال كمك نظامي امريكا به اوكراين در برابر روسيه

نماينده ويژه جديد امريكا در امور اوكراين به بي‌بي‌سي گفت: ايالات متحده امريكا ممكن است نيروهاي دولتي را در برابر شورشيان تحت حمايت روسيه كمك كند. كورت والكر گفت: واشنگتن به طور فعالانه در حال بررسي اين است كه آيا بايد براي كمك به اوكراين سلاح ارسال كند؟ موضوعي كه مي‌تواند رويكرد پيشين مسكو را به طور كلي تغيير دهد. والكر در مصاحبه خود گفت: سلاح‌هاي دفاعي و آنهايي كه اجازه مي‌دهند اوكراين از خود دفاع كند، به طور مثال تانك‌ها شايد كمك كند تا روسيه به نوعي تهديد شود. وي افزود فكر نمي‌كنم اين اقدام تحريك‌آميز باشد. او گفت: من ديگر نمي‌توانم پيش‌بيني كنم كه چه اتفاقي رخ مي‌دهد اما براي اين موضوع در حال بحث و تصميم‌گيري بيشتر هستيم. اما من فكر مي‌كنم كه استدلال كلي اين است كه چنين اقدامي تحريك‌آميز نيست و فقط كمك مي‌كند كه اوكراين به عقب باز نگردد. وزارت خارجه امريكا هفته گذشته از هر دو طرف خواست تا آتش بس را كه در فوريه 2015 در شرق اوكراين آغاز شد را محترم بشمارند. همچنين وزارت خارجه والكر نماينده سابق ايالات متحده در ناتو را به سمت نماينده ويژه ايالات متحده در امور اوكراين منصوب كرد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بيش از 10 هزار نفر از ماه آوريل 2014 كشته شده‌اند؛ 6/1 ميليون نفر نيز آواره شده‌اند كه طي اين جريان شبه جزيره كريمه از اوكراين به روسيه پيوست.
در همين حال انتظار مي‌رود كه اعضاي مجلس نمايندگان امريكا روز سه شنبه تحريم‌هاي جديدي را عليه روسيه، ايران و كره شمالي تحميل كنند كه تا زمان تنظيم اين گزارش اين اتفاق رخ نداده است. با اين حال در صورت تصويب اين لايحه رييس‌جمهور براي لغو هرگونه تحريمي در قبال مسكو ابتدا بايد تصويب كنگره را به دست آورد. گفتني است رابطه ترامپ با روسيه طي شش‌ماه نخست رياست‌جمهوري وي متمركز روي تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا شده است، اما پس از ديدار پوتين و ترامپ بسياري منتظر بهبود روند روابط ميان دو طرف بودند. حالا اتفاقات اخير و تقويت نيروها و ارسال تجهيزات به اوكراين از سوي امريكا مي‌تواند روسيه را به‌شدت نگران شرايط جديد كند.
لازم به ذكر است كه از روز 21 جولاي در جنوب اوكراين مانور ويژه‌اي ميان نيروهاي عملياتي ايالات متحده با اوپراتورهاي ويژه اوكرايني و نيروي دريايي دو كشور آغاز شده است تا توانمندي نيروهاي اوكرايني تقويت شود. مانوري كه به صورت سالانه از سال 1997 در درياي سياه برگزار شده است و جزو برنامه‌هاي روتين دو كشور به شمار مي‌آيد. با اين حال در دوره افزايش تنش‌ها با روسيه اوكراين از نيروهاي عمليات ويژه ايالات متحده دعوت كرد تا در اين امر مشاركت داشته باشند تا هماهنگي بيشتري ميان نيروهاي دو كشور شكل بگيرد. اين نخستين بار است كه نيروهاي عمليات ويژه نيز در اين عمليات حضور دارند و دو طرف به‌شدت اين عمليات را ارزشمند خواندند. همچنين برخي منابع گزارش مي‌دهند كه روسيه نيز در روزهاي اخير نيروهاي نظامي خود را نزديك مرزهاي با اوكراين مستقر كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون