• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3863 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ مرداد

چهره‌ها- خبرها

ايران بود كه تنها راه تنفس هوايي را گشود
خالد بن محمد العطيه، وزير دفاع قطر در مصاحبه با شبكه خبري روسيا اليوم گفت: كشورهايي كه قطر را محاصره كردند، غافلگير شدند وقتي ديدند هزاران تن از شهروندان‌شان كه در قطر كار مي‌كنند، درس مي‌خوانند و اقامت دارند آنها هم به خاطر تحريم‌ها متضرر شده‌اند. اين كشورها فراموش كردند كه امريكا كشوري با نهادهاي مختلف است و توييت‌هاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اين كشور همواره موضع رسمي امريكا نيست. العطيه با اشاره به اينكه ايران كشوري همسايه و شريك قطر در ميدان گاز شمالي است، گفت كه همكاري ما با ايران الزامي است و علاوه بر آن حسن همجواري نيز وجود دارد. وي افزود: پس از آنكه برادران ما حريم هوايي خود را به روي قطر بستند، اين ايران بود كه حريم هوايي خود و تنها راه تنفس را به روي قطر گشود و برخي مايحتاج غذايي ما را تامين كرد بنابراين «آيا جزاي احسان و نيكي چيزي جز نيكي است؟» العطيه روابط با تركيه را استراتژيك خواند و گفت كه اصول تركيه با اصول قطر درخصوص حق ملت‌ها براي آزادي، عدالت و برابري، يكي است. وزير دفاع قطر تصريح كرد كه چنانچه كشورهاي محاصره‌كننده قطر به اين محاصره ادامه دهند در آن صورت قطر نيز به سازوكار بين‌المللي و قانوني متوسل خواهد شد و رفع محاصره نيز پيش‌شرط گفت‌وگو با كشورهاي محاصره‌كننده است. وي در ادامه تاكيد كرد: روابط قطر و امريكا قديمي است و ما عضو ائتلاف بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم هستيم و وجود پايگاه تركيه در دوحه نيز هيچ تناقضي با پايگاه امريكا ندارد بلكه تركيه عضو ناتو و متحد امريكاست. وي اشاره كرد كه به‌زودي مانور مشترك بين نيروهاي قطري، تركي و امريكايي برگزار خواهد شد. از سوي ديگر محمد بن عبدالرحمان آل‌‌ثاني، وزير امور خارجه قطر در گفت‌وگو با شبكه خبري الجزيره دو شرط را براي مذاكره با كشورهاي عربي مطرح كرد و گفت: اصل اول براي گفت‌وگو با كشورهاي تحريم‌كننده احترام به حق حاكميت كشورها و قوانين بين‌المللي بوده و اصل دوم اين است كه گفت‌وگو منجر به تعهدات متقابلي شود كه همه طرف‌هاي بحران ملزم به رعايت آن باشند. وزير امور خارجه قطر در ادامه نسبت به اتهاماتي بي‌اساس كه از سوي كشورهاي عربستان و امارات متوجه كشورش شده ابراز تاسف كرد و اتهام دوحه به دست داشتن در قتل سربازان اماراتي در يمن كه از سوي ابوظبي مطرح شده را رد كرد.


عقب‌نشيني كاخ سفيد از اعلام حمايت ترامپ از تحريم‌هاي ايران و روسيه
سارا سندرز، سخنگوي كاخ سفيد از اظهارات اوليه‌اش مبني بر اينكه «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا از طرح تحريم‌هاي ايران، روسيه و كره‌شمالي حمايت مي‌كند، عقب‌نشيني كرد. سندرز دوشنبه شب در جمع خبرنگاران در واكنش به اين سوال كه موضع ترامپ درباره تحريم‌هاي جديد كنگره براي تحريم ايران، روسيه و كره‌‌شمالي چيست؟ گفت: «درباره طرح تحريم‌ها، رييس‌جمهور با صراحت زيادي حمايت خود را از ادامه تحريم‌ها عليه آن سه كشور اعلام كرده است.» وي تصريح كرد: «او قصدي براي كنار گذاشتن (اين تحريم‌ها) را ندارد، ولي مي‌خواهد مطمئن شود كه ما به بهترين توافق براي مردم امريكا دست پيدا مي‌كنيم. نمي‌توان گفت كه كنگره در اين مورد بهترين كارنامه را دارد.»سندرز همچنين گفت: «اگر نگاهي به قراردادهاي نفتا و توافق ايران بيندازيد، متوجه مي‌شويد كه رييس‌جمهور مي‌خواهد اطمينان حاصل كند كه ما در واقع به بهترين توافق براي ايالات متحده امريكا دست پيدا مي‌كنيم.» سخنگوي كاخ سفيد تصريح كرد: «رييس‌جمهور تاكيد زيادي روي اين موضوع دارد ولي همزمان مي‌خواهد اطمينان حاصل كند كه تحريم‌ها عليه آن سه كشور ادامه پيدا مي‌كنند، بنابراين او اين طرح قانوني را بررسي كرده تا ببيند محصول نهايي آن چه‌طور از آب در مي‌آيد.»سندرز در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه تحريم‌ها به شكل فعلي‌اش باشد، آيا رييس‌جمهور از آن حمايت مي‌كند؟ گفت: «همان‌طور كه گفتم او دارد اوضاع را بررسي مي‌كند تا ببيند اين طرح در حال حاضر چه وضعيتي دارد و ما شما را در جريان اين تصميم قرار خواهيم داد.» وي تصريح كرد: «فكر مي‌كنم كه بخش مهم ماجرا اين است كه رييس‌جمهور بسيار حامي تحريم اين كشورها است و مي‌خواهد اطمينان حاصل كند كه آن تحريم‌ها پابرجا مي‌مانند؛ اما او همزمان مي‌خواهد اطمينان حاصل كند كه ما به توافق‌هاي خوبي دست پيدا كنيم. اين دو چيز براي رييس‌جمهور خيلي مهم هستند.»
سارا سندرز روز يكشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود كه دونالد ترامپ از طرح فعلي تحريم‌هاي ايران، روسيه و كره‌شمالي حمايت مي‌كند و آن را به قانون تبديل خواهد كرد. ساعاتي بعد، مدير جديد ارتباطات كاخ سفيد در اظهاراتي متناقض با سندرز گفت كه ترامپ هنوز در اين خصوص تصميم نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون