• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3863 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ مرداد

گزارش «اعتماد» از اقدامات جنجالي رييس فدراسيون ژيمناستيك

اينچه‌درگاهي: برخي به خاطر منافع‌شان جو را متشنج مي‌كنند

سال 83 بود كه زهرا اينچه درگاهي پس از اينكه از مسووليت انجمن ژيمناستيك بانوان بركنار شد، استعفاي خود را نيز از نايب‌رييسي و مسووليت كميته‌ پزشكي فدراسيون ژيمناستيك اعلام كرد. 13 سال از آن زمان گذشت تا اينكه دوشنبه ۱۹ تيرماه اينچه درگاهي با اكثريت آرا به عنوان رييس فدراسيون ژيمناستيك انتخاب شد. حضور او به عنوان يك زن در انتخابات فدراسيوني چون ژيمناستيك، موافقان و مخالفان خود را به همراه داشت؛ اما خب او با اكثريت آرا، 24 راي ماخوذه، توانست سكان هدايت اين رشته را به دست گرفته و به مخالفان خود اثبات كند كه زن بودن محدوديتي براي رياست او بر رشته‌اي كه ساليان سال در آن بوده و فعاليت كرده نيست، هرچند حالا كه كمتر از 15 روز از انتخاب او به عنوان رييس فدراسيون مي‌گذرد، اينچه درگاهي به دليل تصميماتي كه در اين رشته گرفته است، انتقاد خيل منتقدان را پيش روي خود مي‌بيند.
خانم دكتر كه متخصص طب فيزيكي و توانبخشي است، تنها چند روز بعد از اينكه به صندلي رياست فدراسيون ژيمناستيك تكيه زد در اقدامي بي‌سابقه در فدراسيون‌هاي ورزشي، 17 تن از كاركنان ژيمناستيك را اخراج كرد تا فدراسيون در روزهاي گذشته توسط رييس فدراسيون و سرپرستان سمت‌هاي نايب‌رييسي بانوان و دبيري فدراسيون اداره شود.
اين اقدام رييس فدراسيون، موافقان و مخالفان خود را پيدا كرده، به نحوي كه بسياري بر اين باورند كه اين اقدام اينچه درگاهي درست و كارشناسي نبوده و نبايد دست به اخراج اتوبوسي كارمندان فدراسيون مي‌زده، به خصوص افرادي كه بيشتر از 20 سال در اين فدراسيون سابقه فعاليت و كار اجرايي دارند و حالا با نامه‌اي دو خطي به خانه رفته‌اند.
عده‌اي هم بر اين باورند كه خانم رييس فدراسيون خواسته است در اصطلاح گربه را دم حجله بكشد تا حساب كار دست ديگران بيايد؛ اما خب شواهد امر نشان مي‌دهد كه اين كار شدتش بيشتر از آن است كه بتواند از آن به عنوان يك زهر چشم ساده براي شروع بهتر يك كار موفق، نام برد. البته بسياري هم با اين اقدام رييس جديد فدراسيون موافق هستند و بر اين باورند كه خانه‌اي كه از پاي بست ويران است؛ همان بهتر كه خراب شود تا لاجرم آباد گردد، چرا كه ژيمناستيك ايران تا به امروز هرگز در جايگاهي كه شايسته آن بوده قرار نگرفته است. از همين رو اين طور به نظر مي‌رسد كه خانم دكتر اميدي به اصلاح ژيمناستيك نداشته كه تصميم گرفته است ساختمان اين رشته را بكوبد و از نو بسازد. او كه 13 سال پيش توسط دور و اطرافيان خود در همين رشته متهم شد و در نهايت كنار رفت، حالا كه در راس هرم ژيمناستيك قرار گرفته است، نمي‌خواهد اتفاقات تلخ گذشته برايش تكرار شود.
چيزي كه مشخص است اينكه او اين‌بار تصميم گرفته است بسيار مقتدرانه عمل كند و به نظر مي‌رسد پشتش به جايي گرم است كه اين اندازه تند پيش مي‌رود. او براي دگرگوني و انقلاب در ژيمناستيك وارد گود شده، براي همين اين عمل او حد وسط نخواهد داشت؛ يا موفق شده و به پيروزي مي‌رسد، يا ناكام شده و شكست مي‌خورد.
البته اينچه‌‌درگاهي مي‌گويد كه هيچ اخراج دسته جمعي در كار نبوده و نيست و برخي به دنبال آشفته كردن فضا هستند و برخي نيز شايد منافع‌شان با اين كار به خطر افتاده و سعي دارند جو را متشنج كنند. برخي افراد بودند كه وظيفه بسيار كمي در فدراسيون داشتند، اما حقوق بالايي مي‌گرفتند. او مي‌گويد: در هفته نخست كه وارد اين پست شدم، فرمي را به همه كاركنان فدراسيون دادم تا هر فردي كارهايي كه طي يك ماه اخير براي اين مجموعه انجام داده را كتبي روي كاغذ بياورد. متاسفانه بسياري از كاركنان هيچ موردي نداشتند كه بنويسند! اين نشان مي‌دهد كه فدراسيون بدهكار كه ليست حقوق و دستمزد آن به سقف مجاز وزارت ورزش رسيده بود، تا چه اندازه كارمند بدون استفاده دارد. اين پولي كه بي‌دليل و بدون كمترين كار پرداخت مي‌شد از بيت‌المال بوده و براي ژيمناستيك است. در واقع اگر من بتوانم اين پول را درست مديريت كنم، مي‌توانم به ژيمناستي كه تراكت پخش مي‌كند تا شرايط حضورش در اردوي تيم ملي را فراهم كند، كمك كنم. از حاشيه‌ها نمي‌ترسم. اگر قرار بود از راه ترس و مماشات وارد شوم، شرمنده آن ورزشكاري مي‌شدم كه تراكت پخش مي‌كند به اردو بيايد. من مطمئن بودم كه هجمه‌اي ايجاد مي‌شود و آماده پرداخت هزينه مقابله با اين هجمه هستم. رقم كل حقوق‌هاي فدراسيون ماهي ١٧٧ ميليون تومان است كه روي بودجه اين رشته سنگيني مي‌كند. شايد بعضي از كاركناني كه كنار گذاشته شدند، نيازمند حقوق اين شغل بوده باشند به همين خاطر خودم براي اين دسته دنبال شغل جديد مي‌گردم تا به جايي ديگر معرفي‌شان كنم.
اينچه درگاهي در مورد انتخاب دبير و نايب‌رييس بانوان، اظهار كرد: در حال‌ حاضر محسن سليماني به عنوان سرپرست دبيري و منيژه پازوكيان به عنوان سرپرست نايب‌رييسي بانوان انتخاب شده‌اند، اما اين احكام بايد به تاييد وزارت ورزش و جوانان نيز برسد. هنوز نايب‌رييس فدراسيون هم مشخص نشده است.
در راس برنامه‌هاي ما تغيير در ساختار و چارت فدراسيون است، ساختارها در دنيا تغيير كرده‌ است و ما بايد آنها را تغيير دهيم. كارهاي كارشناسي انجام شده است و از زماني كه به اين فدراسيون آمده‌ايم بر اساس چارت و ساختار جديد شرح وظايف را تعريف و در دست اجرا قرار داديم. معرفي نفرات براي انجام وظايف اين فدراسيون در دست بررسي است.
همچنين پايگاه قهرماني مدارس را راه‌اندازي خواهيم كرد كه در دو سال اول پنج پايگاه و در سال‌هاي آتي به ۱۰ پايگاه خواهد رسيد. براي اين پايگاه‌ها مربي انتخاب خواهد شد و با آنها قرارداد خواهيم بست تا بتوانيم نخبه‌هاي ژيمناستيك كشور را هم در بخش مربي و هم در بخش ورزشكار مشخص كنيم و شاكله تيم‌ ‌ملي باشند.
ما در حمايت از تيم ملي هركاري از دست‌مان بربيايد براي كسب سهميه المپيك انجام خواهيم داد. تيم‌ ‌ملي چند سالي است كه به دليل شرايط نامناسب وضعيت خوبي نداشته است، اما خدا را شكر ژيمناست‌ها تا جايي كه ممكن بود، وضعيت خود را حفظ كرده‌اند. آنها نياز به اميد، برگزاري برنامه‌ها و اردوهاي منظم دارند تا بتوانيم در اين مدت باقي‌ مانده سهميه المپيك را به دست بياوريم. ملي‌پوشان در اين مدت محروم بودند، اما غيرت و تعصب خودشان را حفظ كردند و به نتايجي هم رسيدند. ما زمان زيادي را از دست داده‌ايم، اما تلاش مي‌كنيم تا جايي كه امكان دارد سهميه المپيك را كسب كنيم و اميدوارم كه موفق شويم. اما احتمال كسب سهميه المپيك در رقابت‌هاي ۲۰۲۰ زياد نيست و در برنامه‌هاي فدراسيون براي ۲۰۲۴ براي ژيمناستيك جايگاهي ديده‌ايم. اكنون در حال‌ فعاليت روي مواردي هستيم كه براي اين رشته درآمدزايي داشته باشد. در بخش ‌اسپانسر هم موفق به جذب ‌اسپانسرهاي خوبي شده‌ايم و آنها از دو هفته‌ آينده براي حمايت به اين رشته فعاليت خود را آغاز خواهند كرد. آكادمي ژيمناستيك نيز بايد افتتاح و راه‌اندازي شود و ما در حال ترتيب اثر به آكادمي نيز هستيم. قطعا با توجه به اينكه ساختار تغيير مي‌كند تركيب كادرفني تيم ملي نيز تابع تغيير خواهد بود. ما بايد تيم‌هاي ملي را در سه گروه جوانان، نوجوانان و بزرگسالان داشته باشيم. جوانان و نوجوانان پشتوانه تيم‌ ‌ملي هستند، ما بايد آنها را در سه گروه داشته باشيم تا حس رقابت براي‌شان ايجاد شود و انگيزه آنها بالا برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون