• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

صادرات فرش دستباف رشد كرد

رييس مركز ملي فرش ايران با اشاره به صادرات ۸۹ ميليون دلاري فرش دستباف گفت: ۷ درصد صادرات فرش دستباف در ۴ ماهه ابتداي امسال نسبت به مدت مشابه افزايش يافت. حميد كارگر در مورد وضعيت صادرات گفت: براساس آمار گمرك در 4 ماهه ابتداي امسال 89 ميليون دلار فرش به بازارهاي هدف صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد داشته است. وي با بيان اينكه امريكا بزرگ‌ترين وارد‌كننده فرش ايران است، افزود: در سال گذشته 196 ميليون دلار از اين محصول به امريكا صادر شد. رييس مركز ملي فرش دستباف با بيان اينكه آمار قطعي و دقيقي از تعداد قاليبافان اعلام نشده است، افزود: اما بر اساس برآورد مركز ملي فرش دستباف جمعيت قاليبافان كشور حدود يك ميليون نفر است كه 700 هزار نفر از اين تعداد به صورت تمام‌وقت و بقيه به صورت پاره‌وقت فعاليت مي‌كنند. وي با بيان اينكه از اين تعداد فقط 320 هزار نفر بيمه قاليبافي دارند، گفت: قانون بيمه قاليبافان در مجلس مصوب و اجرا شده و تاكنون حدود 590 هزار نفر قاليباف هم به بيمه تامين اجتماعي معرفي شده‌اند اما به علت كمبود نقدينگي همه اين افراد بيمه نشده‌اند.
كارگر اظهار داشت: بيمه قاليبافان به دليل اينكه دولت بايد 20 درصد سهم كارفرما را بپردازد تعهد سنگين مالي بر دوش دولت مي‌اندازد و بنابراين اعتبار لازم براي اين كار مصوب نشده است. در بودجه امسال 720 ميليارد تومان براي بيمه قاليبافان مصوب شد در حالي كه براي بيمه 500 هزار قاليباف به هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.
وي در رابطه با قرارداد صندوق كارآفريني اميد با مركز ملي فرش ايران براي پرداخت تسهيلات گفت: طرح پرداخت تسهيلات 10 ميليون توماني به دليل عدم آماده نبودن زيرساخت‌هاي لازم در فروشگاه‌ها از قبيل دستگاه كارتخوان به تعويق افتاد اما همچنان پيگير آن هستيم.
كارگر با بيان اينكه اين طرح هم‌اكنون به صورت آزمايشي در استان آذربايجان غربي و از طريق حواله بانكي در حال انجام است، گفت: براي پرداخت تسهيلات به خريداران فرش دستباف 50 ميليارد تومان تخصيص يافت و با مكاتبات وزير صنعت با مراجع مربوطه اين رقم به 500 ميليارد تومان افزايش يافت كه هنوز رقم مذكور تخصيص نيافته است. سقف پرداخت تسهيلات به خريداران فرش دستباف 10 ميليون تومان با نرخ سود 4 درصد و باز پرداخت 36 ماهه است. وي همچنين با اشاره به نمايشگاه بين‌المللي فرش دستباف گفت: اين رويداد بزرگ‌ترين رويداد بين‌المللي و جهاني فرش دستباف است زيرا در هيچ مقطع زماني و در هيچ كجاي دنيا توليد‌كنندگان و عرضه‌كنندگان و صادركنندگان و تجار فرش در اين كميت و كيفيت گردهم نمي‌آيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون