• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

باورها و فرهنگ غلط بزرگترين تهديد سلامت دانش‌آموزان

گروه مدرسه اعتماد| امنيت، سلامت و تربيت مثلث حياتي هر جامعه‌اي است كه مردم و مسوولان وظيفه دارند براي تامين اين مثلث سرنوشت‌ساز و حياتي تعامل و همكاري شايسته‌اي داشته باشند؛ مثلثي كه بي‌ترديد بدون هر يك از اضلاع آن ساير ابعاد زندگي جمعي و فردي از حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي غيرممكن خواهد بود و توسعه همه‌جانبه و متوازن
 محقق نخواهد شد.
آموزش و پرورش و مدارس علاوه بر نقش و وظيفه تربيتي و آموزشي بايد براي تامين سلامت كودكان و نوجوانان طرح‌ها و برنامه‌هاي ويژه‌اي داشته باشند. بي‌ترديد تغذيه، بهداشت و ورزش سه بعد اساسي در تامين سلامت دانش‌آموزان است كه در برنامه‌هاي مدارس مورد توجه  بوده و هست اما پرسش اصلي اين است كه آيا اين برنامه‌ها توانسته سلامت آنها را در حد معقولي تامين كند؟
پرداختن به هر كدام از اين ابعاد فرصت و مجال  جداگانه‌اي مي‌طلبد اما بر آن شديم در اين شماره از صفحه مدرسه به موضوع تغذيه بپردازيم كه اين گزارش را در معرض نقد و نظر شما مخاطبان صفحه قرار مي‌دهيم.
الهه حسن‌پور، رييس اداره بهداشت و سلامت اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»:
مشكلات بودجه‌اي و فرهنگي سلامت دانش‌آموزان را تهديد مي‌كند.  استان تهران تنها استاني است كه دو اداره كل آموزش و پرورش دارد؛ يكي اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران و ديگري اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي تهران. آمارها نشان مي‌دهد به‌رغم نزديكي به پايتخت دانش‌آموزان شهرستان‌هاي تهران از محروميت‌هاي مختلف به ويژه تغذيه‌اي رنج مي‌برند.
به همين منظور بر آن شديم تا گفت‌وگويي با الهه حسن‌پور، رييس اداره بهداشت و سلامت اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران انجام دهيم تا در مورد مشكلات و طرح و برنامه‌‌هاي تغذيه‌اي دانش‌آموزان پرسش‌‌ها را طرح كنيم تا گامي باشد براي توجه دادن مردم و مسوولان به اين موضوع مهم كه در تامين سلامت كودكان و نوجوانان نقش حياتي دارد. اين گفت‌وگو را در معرض نقد و نظر خوانندگان صفحه مدرسه اعتماد مي‌گذاريم.
‌ آيا سيستم تغذيه دانش‌آموزان مدارس داراي طرح و برنامه خاصي است؟
بله، ما براي دانش‌آموزان داستان پخش شير راداريم كه تعداد دفعات آن بر اساس بودجه‌اي كه وزارت آموزش و پرورش اختصاص مي‌دهد تعيين مي‌شود مثلا سال گذشته 65 نوبت بود و امسال 25 نوبت. همچنين ما طرح سفيران سلامت راجهت آشنايي دانش‌آموزان با تغذيه سالم برگزار مي‌كنيم و در مدارس قرص D3 ارايه مي‌شود، به صورت ماهي يك‌بار همراه با آموزش‌هاي لازم و براي دختران متوسطه يك و دو، 16 نوبت قرص آهن در نظر گرفته شده است ولي در تغذيه مدارس شبانه‌روزي هنوز خيلي جاي كار داريم.
 سيستم تغذيه مدارس چقدر علمي است و آيا از استانداردهاي جهاني پيروي مي‌كند؟
بحث تغذيه اصلا نمي‌تواند علمي نباشد ما به طور علمي نيازهاي دانش‌آموزان را مي‌سنجيم و بر اساس آن نسبت به ارايه مواد غذايي و مكمل‌ها اقدام مي‌كنيم و اين اقدامي است كه در سراسر جهان انجام مي‌شود. همه اين اقدام‌ها علمي هستند ولي هنوز كافي نيست.
 مشكلاتي كه بر سر راه تغذيه سالم است را بيان كنيد؟
بزرگ‌ترين مشكل، باورها و فرهنگ‌هاي غلط است كه مانع بزرگي بر سر راه ارايه طرح‌هاي تغذيه سالم است و همچنين كمبود بودجه باعث محدوديت‌هاي زيادي جهت اجراي برنامه‌هاي تغذيه سالم است. من معتقدم دانش‌آموزان هر روز بايد شير و دانه‌هاي مغذي و ميوه دريافت كنند و با توجه به عدم وجود اعتبار لازم نمي‌توان اين كار را انجام داد ولي ما مي‌توانيم به جاي آن فرهنگ تغذيه سلام را
 جايگزين كنيم.
 در پايان پيشنهاد تغذيه‌اي شما به مردم و مسوولان چيست؟
ما هرم غذايي داريم كه در آن جايگزين‌هاي مواد غذايي نيز مشخص شده است. من پيشنهاد مي‌كنم كه از اين هرم پيروي شود در عين حال تعادل و تنوع هم رعايت شود، همچنين نوشيدن آب كافي و تحرك و ورزش به پيشرفت سلامت كودكان ما كمك بزرگي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون