• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با فريده شجاعي:

خاطره حضور من و همسر قطبي در ورزشگاه آزادي

مهدي روزخوش

 

 

چند سالي است در ورزش ايران بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها جدي‌تر شده است. با وجود اينكه با مساعدت فراوان، خانم‌هاي ايراني توانستند در سالن‌هاي واليبال حاضر شوند و به تماشاي اين ورزش بپردازند اما هنوز هيچ زني از ايران نمي‌تواند براي تماشاي فوتبال به ورزشگاه‌هاي فوتبال برود. حتي اين زن‌ها براي تماشاي تمرين‌هاي تيم‌ها هم نمي‌توانند حضور داشته باشند. با وجود اين مدتي است وزارت ورزش و جوانان اقداماتي را پيرامون حل اين مساله انجام داده تا بلكه بانوان ايراني بتوانند همراه آقايان براي تماشاي فوتبال به ورزشگاه‌ها بروند. با روي كار آمدن دولت دوازدهم شايد بيشترين خواسته جامعه ورزش از دولت حسن روحاني بحث ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها است. در روزهاي پاياني وزارت ورزش و جوانان تا حدودي اين مساله را پيگيري كرد تا بلكه بتواند موضوع را حل كند. حتي كار به پيشنهاداتي نظير حضور زنان در بازي ايران و سوريه رسيد. تيم ملي ايران بايد در آخرين ديدار مرحله مقدماتي جام جهاني در ورزشگاه آزادي در 15 شهريورماه به مصاف سوريه برود. خيلي از اهالي فوتبال بر اين باورند شايد بتوان كاري كرد خانواده‌ها براي نخستين بار در اين ديدار به ورزشگاه‌ها بروند. با اين وجود براي بررسي بيشتر اين مساله با فريده شجاعي همسر مرحوم منصور پورحيدري كه پيش از اين هم نايب رييس بانوان فدراسيون فوتبال بود هم‌كلام شديم تا وضعيت حضور زنان در ورزشگاه‌ها را بيشتر مورد بررسي قرار دهيم.

 

ابتدا مي‌خواهيم درباره ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها صحبت كنيم. نظر شما درباره اين موضوع چيست؟

من به عنوان يك خانم درباره اين مساله صحبت مي‌كنم. مسلما هيچ خانم ورزشي مخالف اين مساله نيست. من خودم جزو كساني بودم كه ساليان سال براي تماشاي فوتبال مي‌جنگيدم. هر وزير ورزشي آمد و حتي با همه مسوولان كشور جلسه گذاشتم و تقاضا كردم كه يك جايگاه ويژه در ورزشگاه بسازند زيرا خانم‌هاي زيادي هستند كه متقاضي حضور در ورزشگاه‌ها هستند. حيف است كه اين جوانان نروند و استفاده نكنند. شايد اين روزها بحث خانواده‌ها مطرح باشد اما من مي‌گويم همه خانم‌ها حق دارند به ورزشگاه‌ها بروند. دختر من بسكتباليست بود و خدا بيامرز منصور پورحيدري ساليان سال آرزو داشت برود و بازي دخترش را تماشا كند. خانواده‌ها دوست دارند بروند و ورزش بچه‌هايشان را تماشا كنند. اما اينكه مردها بروند و بازي خانم‌ها را ببينند شدني نبود. اما عكس اين قضيه مي‌تواند رخ بدهد. اگر در ورزشگاه‌ها محيط سالمي ايجاد شود چرا خانم‌ها به ورزشگاه نروند. اما من تجربه جالبي دارم. يك بار من به همراه همسر آقاي قطبي به ورزشگاه رفتيم تا بازي استقلال و پرسپوليس را تماشا كنيم. باورتان نمي‌شود تماشاگران خيلي ملاحظه كردند كه ما دو نفر به عنوان خانم در ورزشگاه نشسته‌ايم. يعني مي‌خواهم بگويم به خاطر حضور ما كاملا مودب بودند. اگر زن‌ها به ورزشگاه بروند، فرهنگ بهتري در ورزشگاه‌ها ايجاد مي‌شود. آقايان سعي مي‌كنند مودب باشند و حرف‌هاي بي‌ادبانه نزنند. در مجموع فكر مي‌كنم به نفع ورزش است كه راه باز شود تا خانم‌ها به ورزشگاه بروند. وقتي خانم‌هاي خارجي به ايران مي‌آيند و مي‌توانند براي تماشاي فوتبال به ورزشگاه بروند چرا ايراني‌ها نروند. من مطمئن هستم كه آقاي سلطاني‌فر پيگير اين قضيه خواهند بود و در اين مورد تلاش‌هاي زيادي انجام داده‌اند. اميدوار هستيم كه تلاش‌هاي ايشان هم به جايي برسد و موفق شود و اين دستاورد بزرگ براي رشد ورزش كشور به دست بيايد.

همانطور كه خودتان اشاره كرديد ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها شايد باعث شود فحاشي كمتر شود. حضور خانم‌ها در ورزشگاه مي‌تواند باعث فرهنگ‌سازي شود؟

واقعا همين طور است. من معتقدم مي‌تواند به فرهنگ‌سازي هم كمك كند. مطمئن باشيد اين اتفاق رخ مي‌دهد و يك اتفاق مثبت خواهد بود. من ارتباط زيادي با تيم‌هاي فوتبال داشتم. وقتي مي‌بينم در كشورهاي ديگر آقايان ايراني بازي‌هاي خانم‌ها را تماشا مي‌كنند يا خانم‌ها بازي آقايان را تماشا مي‌كنند در ايران هم همين كار را كنيم. فكر نمي‌كنم مشكلي پيش بيايد. من فكر مي‌كنم مي‌شود يك امتحان كرد و كم‌كم كاري كرد كه بانوان به ورزشگاه‌ها بروند و اين موضوع را امتحان كنيم. من مطمئنم كه اين اتفاقات رخ مي‌دهد. به هر حال بايد براي اين موضوع تلاش كنيم و اميدواريم كه دكتر سلطاني‌فر هم بيشتر اين مساله را پيگيري كند تا مشكل حل شود.

بحثي هم درباره بازي ايران و سوريه مطرح شده است به طوري كه عنوان شده آقايان در اين بازي به ورزشگاه نروند و به جاي آنها خانم‌ها براي تماشاي بازي بروند. فكر مي‌كنيد اين موضوع شدني است؟

من شخصا مخالف هستم چون آقايان هم آن بازي را دوست دارند تماشا كنند. ممكن است تعداد متقاضي خانم زياد باشد اما ممكن است ورزشگاه را پر نكند و به نفع تيم ملي ايران نباشد. به همين خاطر بايد راهي اصولي و بهتر را پيدا كنيم. اينكه حالا يك روز خانم‌ها بروند و يك روز آقايان، كار درستي نيست. اين كار تفاوت جنسيتي ايجاد مي‌كند و مساله‌ساز خواهد بود. معتقدم اين طور نباشد بهتر است. خانم‌ها و آقايان مي‌توانند همزمان با هم به ورزشگاه‌ بروند اما در جايگاه‌هاي جداگانه بنشينند. حتي جالب است برايتان بگويم در سخنراني‌هاي انتخاباتي آقاي روحاني دختر و پسر در كنار هم بودند و هيچ اتفاقي هم رخ نداد. مي‌شود همه مسائل را به راحتي مديريت كرد كه هيچ مشكلي پيش نيايد.

نظر مراجع تقليد را در اين باره چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

يكسري تصميمات فراسازماني است و من نمي‌توانم در آنها دخالت كنم. شايد اگر دليل اينكه خانم‌ها به ورزشگاه نمي‌روند را هم بگويند من ورزشي قانع نشوم. منافع ملي از نظر من يك چيز است و از نظر مسوولان و شايد مراجع تقليد چيز ديگري باشد، من نمي‌توانم به اين مسائل ورود كنم. اما من سليقه خودم را مي‌گويم بدون در نظر گرفتن حاشيه‌ها و از اين مسائل صحبت مي‌كنم. من دوست دارم اين اتفاقات رخ دهد و نظر شخصي‌ام را مي‌گويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون