• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3899 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور

هم‌انديشي روساي ادارات و مديران روابط عمومي حوزه ستادي و استاني كشور

نقش روابط عمومي‌ها در تعامل رسانه‌اي و گفتمان‌سازي تحول در آموزش و پرورش

گروه مدرسه «اعتماد»

 شكاف ميان رسانه‌ها و روابط عمومي‌ها همواره مانع بزرگي بوده است براي استفاده از ظرفيت اين دو نهاد مدني براي تعامل سازنده و كمتر روزي را مي‌شود سراغ داشت كه ميان اهالي رسانه و مسوولان روابط عمومي ادارات و دستگاه‌ها چالشي نباشد و اين چالش‌ها روز به روز بي‌اعتمادي را گسترش و شكاف موجود را عميق‌تر كرده است اما ديروز يك اتفاق خوب و اميدواركننده افتاد و آن اتفاق چيزي نبود جز حضور يك چهره رسانه‌اي ملي در جمع مديران روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش. ديروزنشست يك روزه هم انديشي روساي ادارات ومديران روابط عمومي حوزه ستادي و استان‌هاي سراسر كشور در باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد. براساس گزارشات مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش و خبرنگار «اعتماد»، دراين نشست، رويكردها، سياست‌ها و راهكارهاي دولت دوازدهم درحوزه اطلاع‌رساني و روابط عمومي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. سيد محمد بطحايي وزيرآموزش و پرورش، الياس حضرتي نماينده تهران و صاحب امتياز و مدير مسوول روزنامه‌هاي اعتماد و تعادل سخنرانان اصلي صبح و عصر اين نشست بودند وبا حضورمرتضي نظري رييس جديد مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارتخانه و مديران و روساي ادارات روابط عمومي استان‌ها مباحث صبح و عصر طرح و به گفت‌وگو گذاشته شد. گروه مدرسه روزنامه اعتماد مناسب ديد در آستانه آغاز سال تحصيلي نگاهي ويژه به اين موضوع داشته باشد و ضمن ارايه گزارش اين نشست توجه فعالان حوزه رسانه‌اي و كنشگران صنفي و مسوولان و كارشناسان حوزه روابط عمومي را به اين مهم جلب كرده و مباحث مربوطه را در معرض نقد و نظر مخاطبان قرار دهد.

 

 روابط عمومي چابك، هوشمند و علمي نياز امروز
 در دستگاه‌هاي اجرايي
سيد محمد بطحايي

وزير آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش بر نياز دستگاه‌هاي اجرايي به روابط عمومي چابك، هوشمند و علمي تاكيد كرد و از راه‌اندازي بستر الكترونيكي آموزش از اول مهرماه سال جاري خبر داد.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهر ديروز سيدمحمد بطحايي در نشست هم‌انديشي روساي ادارات و مديران روابط عمومي حوزه‌هاي ستادي و استاني آموزش و پرورش كه در باشگاه فرهنگيان برگزار شد با ابراز همدردي با بازماندگان سانحه دلخراش واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگاني در چند روز گذشته گفت: اميدواريم با تمهيدات ويژه و برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام شده، ديگر شاهد چنين وقايع ناگواري نباشيم.
وي آموزش و پرورش را بزرگ‌ترين دستگاه اجرايي كشور خواند و افزود: گستردگي اين دستگاه در مقايسه با ساير نهادها به گونه‌اي است كه كوچك‌ترين تصميمات آن بيشترين تاثيرگذاري را بر افكار عمومي و اركان جامعه و كشور مي‌گذارد و اين تاكيدي بر اهميت روابط‌عمومي و ارتباطات در نهاد تعليم و تربيت كشور دارد.
عضو كابينه تدبير و اميد با بيان اينكه جامعه ذي‌نفعان آموزش و پرورش كساني هستند كه متاثر از تصميمات آن هستند، تصريح كرد: اقدامات آموزش و پرورش و تصميمات در اين دستگاه از حساسيت ويژه‌اي نسبت به ديگر دستگاه‌هاي اجرايي برخوردار است و ضرورت دارد روابط عمومي آموزش و پرورش از فناوري‌هاي جديد و نيروهاي توانمند در اجرا و انعكاس خدمات آموزش و پرورش استفاده كند.
بطحايي با اشاره به تاثيرگذاري رسانه‌ها در مناسبات اجتماعي خاطرنشان كرد: در حال حاضر شبكه‌هاي اجتماعي پيام‌رسان كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن مي‌توانند حجم بسيار زيادي از اخبار و اطلاعات را در جهان انعكاس دهند، بنابراين ضرورت دارد روابط عمومي‌ها از روش‌هاي جديد و متناسب با فناوري‌هاي نوين در توليد اخبار استفاده كنند.
وي از راه‌اندازي بستر الكترونيكي براي آموزش از اول مهرماه سال جاري در مدارس كشور خبر داد و گفت: مدارس مي‌توانند از شبكه‌هاي اجتماعي پيام‌رسان براي ارايه آموزش‌هاي لازم به دانش‌آموزان استفاده كنند. وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر تجهيز دانش‌آموزان به سواد رسانه‌اي و فراتر از آن معرفت رسانه‌اي، خاطرنشان كرد: اگر فردي در جامعه نوين امروز با سواد رسانه‌اي آشنايي نداشته باشد به فردي منزوي تبديل خواهد شد و چنين جامعه‌اي به آساني در مواجهه با تهاجمات رسانه‌اي بيگانه آسيب‌پذير خواهد شد.
بطحايي با بيان سهولت استفاده كودكان از شبكه‌هاي اجتماعي، تصريح كرد: اين موضوع نشان از توسعه سواد رسانه‌اي در كشور دارد و براي مصون ماندن آنها از مخاطرات اين شبكه‌ها، لازم است توسعه معرفت رسانه‌اي در اولويت فعاليت‌هاي آموزش و پرورش قرار گيرد. وي ادامه داد: دانش‌آموزان در مدارس بايد با روش‌هاي ايمن‌سازي در مقابله با خطرات و آسيب‌هاي اجتماعي آشنا شوند، در اين صورت است كه آسيب‌هاي اجتماعي به ميزان حداقل خود خواهد رسيد. وزير آموزش و پرورش بر بازگشايي شكوهمند و بانشاط مدارس در اول مهرماه تاكيد كرد.

 

با زبان قلم و رسانه مي‌توان آموزش و پرورش
 را به جايگاه واقعي آن رساند
الياس حضرتي
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي وزارت آموزش و پرورش را اساسي‌ترين وزارتخانه كشور دانست كه بايد به آن پرداخته شود.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عصر ديروز الياس حضرتي در نشست هم‌انديشي مديران روابط‌عمومي حوزه‌هاي ستادي و استاني در باشگاه فرهنگيان تهران، ضمن تبريك عيد سعيد غدير و تسليت به مناسبت سانحه دلخراش واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگاني اظهار كرد: با سياست‌هايي كه رييس‌جمهور محترم در انتخاب هيات دولت اعمال كرد، وحدت و آرامش خوبي بر فضاي جامعه حاكم شده است، بنابراين انتظار مي‌رود در اين فضاي مطلوب كارهاي اساسي براي كشور انجام شود.
حضرتي ادامه داد: مساله آموزش و پرورش از مسائل اساسي كشور است؛ بايد در فضاي وحدت و آرامش ايجاد شده با جراحي اساسي، آموزش و پرورش را به جايگاه اصلي خود در جامعه برسانيم. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: مجموعه روابط‌عمومي‌هاي آموزش وپرورش بايد تلاش كنند اين وزارتخانه را به عنوان اساسي‌ترين و با اهميت‌ترين موضوع كشور در جامعه نهادينه كنند. وي ادامه داد: مدارس ما بايد به گونه‌اي باشند كه دانش‌آموزان را افرادي ديندار و وطن‌پرست تربيت كنند.
حضرتي عشق به حرفه معلمي را يك ضرورت براي فعاليت در اين حوزه برشمرد و گفت: با زبان قلم و رسانه مي‌توان آموزش و پرورش را به جايگاه واقعي آن رساند، به طوري كه براي مسوولان و آحاد جامعه، مهم‌ترين و نخستين اولويت باشد.
به گزارش «اعتماد» در اين نشست مديرمسوول روزنامه‌هاي اعتماد و تعادل با اشاره به اهميت و جايگاه و نقش رسانه‌ها و ضرورت تعامل آنها با روابط عمومي نهادها و دستگاه‌ها گفت: ما و همكاران‌مان در اين دو روزنامه سراسري آمادگي داريم تا براي ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش تلاش كنيم؛ در همين راستا نزديك به سه سال است كه صفحه مدرسه روزنامه اعتماد را ايجاد كرديم تا به صورت ويژه موضوع آموزش و پرورش مورد توجه قرار گيرد و در صورتي كه از سوي مسوولان و كارشناسان و فرهنگيان استقبال شود آمادگي اين را هم داريم كه اين صفحه را از هفته‌اي يك روز به دو و سه و حتي همه روز تبديل كنيم اما متاسفانه آن‌گونه كه انتظار داريم خيلي مورد توجه و استقبال فرهنگيان قرار نمي‌گيرد. لازم به ذكر است نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به راي اعتماد مجلس به كابينه دولت و راي بالا به وزير آموزش و پرورش ابراز اميدواري كرد تحولات مثبت و اميدواركننده‌اي ايجاد شود. در اين نشست حضرتي ضمن تبريك انتصاب مرتضي نظري به سمت رياست مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، ايشان را نيروي خوشفكر و خلاق و جوان شايسته‌اي دانست و براي او آرزوي توفيق كرد.

 

تفكر انتقادي، يكي از اضلاع مهم گفتمان تحولي است

مرتضي نظري
رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي

رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش گفت: تفكر انتقادي يكي از اضلاع مهم گفتمان تحولي است.
 به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، ديروز مرتضي نظري در نشست يك‌روزه هم‌انديشي روساي ادارات ومديران روابط عمومي حوزه ستادي و استاني كه با شعار «گفتمان تحول درآموزش و پرورش» در باشگاه فرهنگيان برگزار شد، با تاكيد بر ضرورت ارتقاي فرهنگ سازماني در حوزه‌هاي ستادي، اظهار كرد: هيچ فرهنگ تحولي در دستگاه‌هاي اجرايي موفق نمي‌شود مگر اينكه روحيه وفاق و همدلي و وسعت ديد بر آن مجموعه حاكم شود.
وي اخلاقمداري، تكريم پيشكسوتان وگفتمان تحول را سه اولويت كاري روابط عمومي در دولت دوازدهم برشمرد و تصريح كرد: يكي از ملزومات توفيق مسوولان روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي آن است كه جايگاه آنها در پست مشاور مقام ارشد حوزه‌هاي اجرايي تضمين شود.
نظري دفاع از حقوق معلم و دانش‌آموز را يكي از مهم‌ترين اصول در روابط عمومي دانست و خاطرنشان كرد: بيان واقعيت‌ها براي جامعه از وظايف روابط‌عمومي‌هاست اما بايد دقت شود در انعكاس واقعيت‌ها از اغراق خودداري شود.
وي ادامه داد: بايد تلاش شود مشكلات به مساله تبديل شود و حل آن در دستوركار وزارتخانه قرار گيرد. رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، تفكر انتقادي را يكي از اضلاع مهم گفتمان تحولي دانست و اظهار كرد: تفكر انتقادي بدان معناست كه هر مساله‌اي در جامعه مطرح شود فورا آن را نپذيريم، تامل كنيم و نسبت به آن عكس‌العمل نشان دهيم و تلاش كنيم اين فرهنگ را در بين دانش‌آموزان نهادينه كنيم.
وي توسعه همدلي درآموزش و پرورش را بسيار ضروري دانست وافزود: امروز نظام ارزشي و معنايي جامعه نسبت به دهه‌هاي اخير تغيير كرده و نيازمند استفاده از زبان و ادبيات متناسب با نسل جديد هستيم بنابراين اصرار بر استفاده از روش‌هايي كه در سه دهه قبل مرسوم بوده براي نسل جديد، موثر نخواهد بود. نظري، نزديك كردن آموزش و پرورش با واقعيت‌هاي جامعه را از ضروريات برشمرد و خاطرنشان كرد: مردم مسير حركت خود را از طريق صندوق‌هاي راي تعيين كردند، مسوولان دولتي نيز بايد ضمن حركت در اين مسير به راي مردم احترام بگذارند، بنابراين تحول در آموزش و پرورش بايد به رنگ راي مردم در‌آيد.
رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش گفت: تكريم پيشكسوتان كه از سياست‌ها و رويكردهاي آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است در دستور كار مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي قرار گرفته است.
وي با اشاره به ديدگاه ويژه وزيرآموزش و پرورش نسبت به فضاي رسانه تصريح كرد: تعامل آموزش وپرورش با ساير رسانه‌ها را بيش از پيش تقويت خواهيم كرد.
نظري گفت: در راستاي توسعه تعاملات و تحقق اهداف روابط عمومي برنامه‌هاي خود را در سه محور كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت تنظيم كرده‌ايم.
 ارتباط ماندگار با بدنه آموزش و پرورش و تدوين گفتمان تحول در آموزش و پرورش رويكرد اصلي آموزش و پرورش دولت دوازدهم است؛ اين برنامه‌ها كاملا خلاقانه و مبتني بر اجراي متوازن سند تحول بنيادين است كه بر دو اصل «پاسداشت و احترام جايگاه حقوق و منافع معلمان و دانش‌آموز در مدرسه» و « تسهيل و تعامل دو‌سويه با رسانه‌ها و گردش آزاد اخبار و اطلاعات» استوار است.
وي با اشاره به سياست‌هاي آموزش و پرورش دولت دوازدهم، تصريح كرد: استفاده حداكثري از ظرفيت رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي، جلب مشاركت افكار عمومي نخبگان، سرعت و دقت در اطلاع‌رساني، توسعه و گسترش در تعامل با بخش‌هاي مختلف آموزش و پرورش، ارتباط موثر و دوسويه با افكار عمومي و عبور از چرخه درج انتقاد در رسانه‌ها و تدوين راهكار مشخص براي موضوعات خاص رسانه‌اي حساس از سياست‌هاي حاكم بر برنامه‌هاي آموزش و پرورش در دولت جديد است.
رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي، «اهميت پژوهش و مخاطب‌پژوهي» را نخستين برنامه اجرايي روابط عمومي خواند و خاطرنشان كرد: روابط عمومي بدون در دست داشتن تحليلي درست از گرايش‌ها و جهت‌گيري‌هاي مخاطبان نمي‌تواند در عرصه عمومي موثر واقع شود و اثرگذاري در عرصه عمومي بدون داشتن پشتوانه پژوهشي امكان‌پذير نيست.
وي دومين برنامه روابط عمومي را « تقويت رسانه‌هاي مكتوب» اعلام كرد و ادامه داد: به همان نسبت كه فضاي مجازي موثر و زودبازده است، رسانه‌هاي مكتوب از عمق و ماندگاري بيشتري برخوردار است كه نبايد از آن غافل شد. ارتباط ماندگار با بدنه آموزش و پرورش و كشف استعدادهاي فرهنگيان كشور و تدوين گفتمان ملي آموزش و پرورش را مي‌توان از طريق ظرفيت رسانه‌هاي مكتوب نيز تامين كرد؛ بي‌ترديد در بخش رسانه‌هاي مكتوب هم رويكرد ما كنشگري و ارتباط دوسويه خواهد بود.
نظري بر «حضور موثر و فعال در فضاي مجازي» به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اجرايي آموزش‌و‌پرورش تاكيد كرد و گفت: روابط عمومي با توجه به نقش و اهميت روزافزون فضاي مجازي بر تكيه بر دو رويكرد كنشگري به جاي كنش‌پذيري و ارتباط دوسويه، اين عرصه را به فرصتي براي رشد و ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش در افكار عمومي تبديل خواهد كرد.
وي «ايجاد خلاقيت در برگزاري مناسبت‌‌ها و انجام تبليغات» را چهارمين برنامه روابط عمومي در دولت دوازدهم عنوان كرد و افزود: با توجه به گسترش رسانه‌ها و چند منبعي شدن دانش‌آموزان و آشنايي آنان با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متعدد و متنوع، ديگر نمي‌توان از همان روش‌هاي قديمي و غير موثر در تبليغات استفاده كرد و به همراهي نسل امروز با شعار و مناسك ملي و مذهبي هم اميدوار بود؛ با روش‌هاي نوين مي‌توان به نهادينه كردن ارزش‌ها و باورهاي بومي پرداخت و روابط، نقش موثري در اين زمينه برعهده دارد. رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: «جريان‌سازي رسانه‌اي با محوريت اهداف و برنامه‌‌هاي آموزش‌و‌پرورش»، «افكارسنجي و تحليل محتواي رسانه‌ها» و «آموزش و توانمند‌سازي و ارتقاي حرفه‌اي كاركنان روابط عمومي» از ديگر برنامه‌هاي روابط عمومي در دولت جديد است.
نظري بر تقويت مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي در دولت جديد تاكيد كرد و ادامه داد: «حساسيت»، «پيچيدگي» و «رسميت» سه ويژگي بارز كار در روابط عمومي آموزش و پرورش است كه بايد مسير حركت روابط عمومي در فضاي اجتماعي، تبيين برنامه‌ها و گزارش اقدامات و عملكرد آموزش و پرورش براي حوزه عمومي باشد.
وي با تاكيد بر ارتقاي جايگاه روابط عمومي آموزش و پرورش، اظهار كرد: برگزاري نشست‌هاي كاري رسمي و صميمانه، برگزاري نشست‌هاي مستمر خبرنگاران با وزير و معاونان، ارايه گزارش‌هاي تحليلي از فضاي رسانه‌ها و افكار عمومي به وزير محترم، تحليل مطالبه‌هاي جامعه معلمي و تهيه گزارش از آنها، نشست‌هاي منظم با مديران روابط عمومي ستادي و استاني، احيا و تسهيل ارتباطات مردمي و ارايه بازخورد نشست‌هاي خبري با رسانه‌ها به معاونان محترم، بخشي از راهكارهايي است كه مي‌تواند باعث ارتقاي جايگاه روابط عمومي در آموزش و پرورش باشد.
رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش توليد محتوا را مهم‌ترين كار روابط عمومي آموزش و پرورش در اين دوره خواند و گفت: افزايش سهم بازار رسانه و استفاده از تنوع فناوري‌هاي جديد در توليد برنامه‌هاي عامه‌پسند مي‌تواند نقش اساسي و موثري را در توليد محتواي متناسب با نياز جامعه را ايفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون