• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3110 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان

خبر كوتاه

لاريجاني: مذاكرات هسته‌يي مسير رو به پيشرفتي را طي مي‌كند

رييس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با سرگئي ناريشكين، رييس مجلس دوماي روسيه گفت: مذاكرات هسته‌يي ايران مسير رو به پيشرفتي را طي مي‌كند اما برخي بهانه‌جويي‌هاي امريكا و غرب مي‌تواند مانعي بر سر راه اين مذاكرات باشد. لاريجاني در اين ديدار به تحولات منطقه‌يي و بين‌المللي اشاره كرد و اظهارداشت: نقش جمهوري اسلامي ايران و روسيه در مقابله با بحران‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي به ويژه مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري در منطقه از اهميت انكارناپذيري برخوردار است كه بايد هر چه بيشتر تقويت شود. برخي كشورهاي منطقه‌يي و قدرت‌هاي فرا منطقه‌يي در به وجود آوردن و پرورش گروه‌هاي تروريستي نقش محوري داشته‌اند و ادعاي مقابله با تندروي اين گروه‌هاي تروريستي صرفا تاكتيكي و تبليغاتي است. مجالس دو كشور در توسعه و ارتقاي همكاري‌ها و روابط در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، تجاري و صنعتي نقش كليدي دارند.
لاريجاني، سفر رييس مجلس دوماي روسيه را گام مهمي در تقويت همه‌جانبه مناسبات و همكاري‌هاي تهران- مسكو در زمينه‌هاي مختلف دانست. وي ادامه داد: همواره مناسبات و همكاري‌هاي دوستانه بين دو كشور دوست و همسايه ايران و روسيه برقرار بوده است كه بايد هر چه بيشتر تقويت شود.
در ادامه اين ديدار سرگئي ناريشكين، رييس مجلس دوماي دولتي روسيه با ابراز خرسندي از سفر به تهران، از جمهوري اسلامي به عنوان كشور دوست و همسايه مهم روسيه ياد كرد. وي گفت: سفر من در اين مقطع تاريخي به جمهوري اسلامي ايران نشان از تاكيد و اراده مقامات دو كشور بر گسترش هرچه بيشتر روابط و همكاري‌هاي فيمابين دارد.
رييس مجلس دوماي روسيه با تقدير از نقش مثبت و سازنده ايران در بحران‌هاي منطقه‌يي به ويژه حوادث عراق و سوريه افزود: ايران و روسيه در استقرار ثبات و امنيت و بازگشت آرامش به عراق و سوريه و در حوادث دست ساز غرب و امريكا نقش سازنده‌يي را در كنار يكديگر ايفا كردند و استمرار و تقويت همكاري‌ها و رايزني‌ها در اين زمينه موجب ايجاد امنيت بيشتر در منطقه مي‌شود.
ناريشكين درباره موضوع هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران نيز خاطرنشان كرد: موضع هميشگي روسيه اين بود كه ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي را دارد و موضوع هسته‌يي ايران بايد به شيوه‌يي كاملا منصفانه و عادلانه حل و فصل شود.
وي به ادعاي امريكا و غرب در مبارزه با تروريسم و تندروي نيز اشاره كرد و گفت: امريكا و غرب با اعمال تحريم‌هاي ظالمانه و ناعادلانه عليه روسيه و از طرف ديگر اشاعه تروريسم در منطقه و تقويت گروه‌هاي تروريستي رويكردي كاملا مخرب و تبليغاتي در مقابله با اين مساله دارند.

 

احتمال توافق بر سر يك طرح كلي هسته‌يي

سيدحسين موسويان در يادداشتي با اشاره به زمان كم باقيمانده تا پايان مهلت مذاكرات هسته‌يي ايران نوشت: احتمال توافق مذاكره‌كنندگان روي طرح كلي يك توافق هسته‌يي پيش از ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) زياد است. به گزارش ايسنا سيدحسين موسويان، عضو پيشين تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران در يادداشت خود كه در پايگاه اينترنتي شبكه خبري بي‌بي‌سي منتشر شده است، نوشت: اگرچه احتمال دستيابي به يك بسته جامع در مذاكرات هسته‌يي كم است، اين احتمال وجود دارد كه طرف‌هاي مذاكره‌كننده بر سر طرح كلي يك توافق هسته‌يي تا پايان ضرب‌الاجل 24 نوامبر به توافق برسند. در حال حاضر مساله مورد اختلاف اصلي در اين مذاكرات دو چيز است؛ لزوم حل مساله ظرفيت غني‌سازي اورانيوم در ايران و زمان و چگونگي لغو تحريم‌ها. با توجه به پيشرفت‌هاي به دست آمده در مذاكرات قبلي، ديگر سوالات شامل سطح غني‌سازي اورانيوم، ميزان ذخيره اورانيوم و حضور بازرسان در تاسيسات فردو در صورت حل دو مساله اصلي قابل پاسخگويي هستند. اين عضو پيشين تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران در ادامه ديدگاه خود را اين‌گونه مطرح كرد: پس از حصول يك توافق هسته‌يي، ايران در راستاي اجراي فوري آن بايد كارهاي زير را انجام دهد:
1-‌ با اجراي مشروط پروتكل الحاقي معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي موافقت كند كه بازرسي‌هاي سر زده بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را شامل مي‌شود.
2-‌ با اجراي مشروط كد 1/3 اصلاحيه موافقت‌نامه جامع پادمان‌هاي آژانس موافقت كند. اين اصلاحيه از كشورهاي امضا‌كننده آن مي‌خواهد كه هرگونه تصميم خود براي ساخت يك تاسيسات هسته‌يي جديد را به آژانس اعلام كنند.
3-‌ به تعليق غني‌سازي اورانيوم بالاتر از پنج‌درصد، همان‌گونه كه طبق توافق ژنو پيش از اين نيز به آن پايبند بود ادامه دهد.
4-‌ تبديل تاسيسات غني‌سازي فردو به يك سايت توسعه و تحقيق را آغاز كند.
5-‌ اعمال تغييرات در راكتور آب سنگين اراك براي كاهش توليد پلوتونيوم را آغاز كند.
6-‌ پاسخگويي به سوالات آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش كه آژانس آن را وجود ابعاد نظامي احتمالي مي‌خواند را آغاز كند.
7-‌ به بازفرآوري نكردن سوخت هسته‌يي استفاده شده در تاسيسات اراك ادامه دهد.
8-‌ شروع به كاهش ذخيره اورانيوم به سطح نيازهاي عملي كند.
9-‌ حفظ ظرفيت غني‌سازي در سطح كنوني حدود 9 هزار و 400 سانتريفيوژ و فعال‌ نكردن 12 هزار سانتريفيوژ ديگر كه تاكنون نصب شده‌اند.
به نوشته موسويان، اين اقدامات مي‌تواند بالاترين حد از شفاف‌سازي ايران و نبود ظرفيتي كه غرب آن را گريز هسته‌يي مي‌خواند، تضمين كند. غرب در ازاي اين اقدامات بايد تمام تحريم‌هاي يكجانبه و چندجانبه عليه ايران را لغو كند. در مرحله بعد از حصول توافق ايران بايد اقدامات زير را به كار گيرد:
1-‌ باز طراحي فني راكتور آب سنگين اراك كه مي‌تواند توليد كنوني پلوتونيوم آن را از 10 كيلوگرم در سال به يك كيلوگرم محدود كند.
2-‌ تبديل تاسيسات فردو به سايت تحقيق و توسعه را تكميل كند.
3-‌ مساله چاشني‌هاي انفجاري را با آژانس حل كند.
4-‌ امضاي پروتكل الحاقي را در كابينه و پارلمان مطرح كند.
قدرت‌هاي جهاني در ازاي تمام اين اقدامات بايد تحريم‌هاي اعمال شده از سوي اتحاديه اروپا و تحريم‌ها و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را لغو كنند. در اين شرايط تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا بايد در حالت تعليق باقي بمانند.
در مرحله آخر كه بايد پيش از پايان دوران رياست‌جمهوري باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا تكميل شود، ايران بايد:
1-‌ پروتكل الحاقي را در پارلمان تصويب كند.
2-‌ كد 1/3 اصلاحيه موافقتنامه‌ پادمان‌هاي آژانس را در كابينه تصويب كند.
3-‌ به حفظ غني‌سازي اورانيوم در سطح پنج‌درصد براي يك مدت زمان طولاني‌تر ادامه دهد.
4-‌ به بازفرآوري نكردن سوخت مصرف شده در راكتور اراك براي مدت زماني طولاني‌تر ادامه دهد.
5-‌ به حفظ ذخيره اورانيوم در سطحي كه براي رفع نيازهاي داخلي لازم است ادامه دهد.
امريكا نيز در ازاي اقدامات شفاف‌سازي و اعتمادسازي ايران بايد تمام تحريم‌هايي كه به حالت تعليق درآورده بود را لغو كند و شوراي امنيت سازمان ملل بايد پرونده‌ هسته‌يي ايران در سازمان ملل و آژانس را به حالت عادي بازگرداند و قطعنامه‌هايش را لغو كند.

 

نتيجه مذاكرات تاثير بسزايي بر كل منطقه دارد

محمد فتحعلي، سفير كشورمان در لبنان با نبيه بري، رييس مجلس لبنان ملاقات و در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو كرد. در اين ديدار رييس مجلس لبنان با ابراز اميدواري نسبت به حصول توافق در مذاكرات هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي 1+5 اظهار كرد: بدون شك نتيجه اين مذاكرات تاثير بسزايي بر كل منطقه دارد و در صورت حصول توافق در اين خصوص، كشورهاي ديگر منطقه از جمله لبنان، سوريه و عراق از نتايج آن بهره‌مند خواهد شد. نبيه بري با تاكيد بر ضرورت همبستگي كشورهاي منطقه در مبارزه با تروريسم و گروه‌هاي تكفيري گفت: مهم‌ترين راه مقابله با خطر داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي حفظ و تقويت ارتباط ميان كشورهاي منطقه با يكديگر است. محمد فتحعلي نيز در اين ملاقات به تشريح آخرين وضعيت مذاكرات هسته‌يي و تحولات منطقه پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون